AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:15 #1 Del Skrevet mandag kl 20:15 Hei dere! Jeg kjøpte andelsleilighet i 2022 i Stavanger, rett før jeg starter på masteren. Det var kristisk for meg å komme inn på boligmarkedet da fordi jeg hadde fast jobb, akkurat nok egenkapital og viste at jeg kommer til å få mer studiegjeld etter mesteren, så det var da eller "aldri". Nå jeg har flyttet fra studiebyen og bor gratis hos familien da jeg ønsker å være nærmere familien. Dilemma mitt er dette med skatt på salg av bolig. Siden jeg flyttet i sommer, følger jeg regelen som sier du skal ha bodd der 12 av de 24 siste måenedene for å ikke måtte betale skatt. For øyeblikket leier jeg ut, men vet ikke hvor lenge jeg skal gjøre det. Her må jeg også ta til betraktning at siden dette er en andelsleilighet kan jeg ikke leie ut i mange år (det er heller ikke ønskelig). Da lurer jeg på om jeg burde selge innen fristen av de 12 månedene slik at jeg ikke betaler skatt, eller får jeg mer ut av gevinsten hvis jeg venter i 2 år og betaler 22%(?) skatt? Nå som jeg skrive dette ned ser jeg at det smartest kanskje er å la være å selge nå, og leie ut i ett år til. Kanskje dette virker som et enkelt valg, men kjenner jeg trenger hjelp til å tenke litt klart og være sikker på valget mitt. Anonymkode: c55a9...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:26 #2 Del Skrevet mandag kl 20:26 Det er nok en del som sitter på gjerdet nå, og venter på en (forhåpentligvis) rentenedsettelse, før de tør å kjøpe noe. Og å legge ut annonse for salg rett før jul er heller ingen god ide, markedet er tregt i desember. Hvis du mente veldig "akkurat nå" når du mente "selge bolig nå"? Jeg ville ventet et par år og heller betalt den skatten. Da får du antageligvis med deg en grei pris/verdiøkning som gjør opp for skatten. Anonymkode: 7348b...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:36 #3 Del Skrevet mandag kl 20:36 Ja det var litt dårlig formulert, men med "nå" mente jeg en gang på våren, rundt april. Leietaker leier frem til våren. Siden jeg flyttet ut rett etter sommeren så var planen å begynne salgsprosessen senere ut på våren slik at overtagelsen er kan være rett før jeg flyttet ut, slik at jeg slapp å betale den skatten. Men nå i ettertid så vurdere jeg å ikke gjøre dette, mtp. det du skriver om verdiøkning. Anonymkode: c55a9...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:00 #4 Del Skrevet mandag kl 21:00 Skatt er jo kun ved gevinst, og etter meglerutgifter så er det ikke så sikkert du går i pluss slik markedet har utviklet seg siste året. Jeg ville uansett ikke lagt ut bolig nå på senhøsten, men heller ventet til nyåret. Snakk med 2-3 forskjellige meglere om hva som er realistisk pris. Her jeg bor går det meste minst 100 000 - 150 000 under prisantydning nå, men si du får prisantydning, så kan du jo regne ut hva det vi si etter megler er betalt. Gevinst på si 20 000 kr utgjør svært lite mtp det du må skatte. Du kan neppe forvente særlig gevinst i dagens marked etter så kort tid. Med mindre du gjorde et ekstremt kupp da du kjøpte. Anonymkode: bbb39...81b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:17 #5 Del Skrevet mandag kl 21:17 Er ikke regelen at du må ha bodd i leiligheten selv for å slippe skatt av gevinst? Altså kan den ikke har vært leid ut? Anonymkode: 45510...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #6 Del Skrevet i går, 08:09 Jeg ville sittet på den om du ikke trenger kapitalen til å kjøpe noe annet. Anonymkode: 2ad6c...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:00 #7 Del Skrevet i går, 09:00 Hvor mye tror du at boligen har steget i verdi siden du kjøpte? Anonymkode: fcc22...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 09:30 #8 Del Skrevet i går, 09:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er ikke regelen at du må ha bodd i leiligheten selv for å slippe skatt av gevinst? Altså kan den ikke har vært leid ut? Anonymkode: 45510...a40 Man må ha bodd i huset/leiligheten selv i minst 12 av de siste 24 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå