Gå til innhold

Hva leker deres jente på 6-7 år med?

Uperfekt mamma

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva deres jenter på 6 til 7 år leker med? Hva er det som er kult og gøy  for eksempel blant de som går siste året i barnehagen, og de i første klasse? 
Har en datter med autisme som ikke har noen særlige leker hun liker. Er litt opptatt av å leke med barbie eller gabbys dollhouse  figurer og dukkehus, perler, maler og tegner en sjelden gang.  Blir dessverre mye skjerm dersom vi ikke er ute på tur eller lekeplass.  Derfor søker jeg inspirasjon hos dere me jevnaldrende  jenter ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barbie ( den i rullestol er en favoritt) 

Bamser bamser og bamser

squishmallows

Ellets masse frilek

Anonymkode: fae99...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med My Little Pony å gjøre er perfekt for jenter i den alderen. Det har ligget og flytt av de lekene omkring hjemme hos mine tre nærmeste venninner, som alle har kun døtre. Jeg har ingen døtre, kun en sønn, men jeg la merke til dette når jeg var på besøk. Hun ene jentungen pleide å saumfare Finn.no og så dro hun og moren og kjøpte brukte My Little Pony samlinger fra jenter som hadde vokst fra samlingene sine. Så gjett om den loftsstua hjemme hos dem var full....!  

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uperfekt mamma skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva deres jenter på 6 til 7 år leker med? Hva er det som er kult og gøy  for eksempel blant de som går siste året i barnehagen, og de i første klasse? 
Har en datter med autisme som ikke har noen særlige leker hun liker. Er litt opptatt av å leke med barbie eller gabbys dollhouse  figurer og dukkehus, perler, maler og tegner en sjelden gang.  Blir dessverre mye skjerm dersom vi ikke er ute på tur eller lekeplass.  Derfor søker jeg inspirasjon hos dere me jevnaldrende  jenter ☺️

Hvis hun  bruker skjerm har hun kanskje yndlingsserier eller yndlingsspill? Og da er det kanskje lettere å få henne til å leke med leker basert på det? Kjøpe malesett/perlesett med motiv hun er veldig interessert i, evnt sånn lysskjerm hvor man kan kopiere tegninger. 

Når det er sagt er det vel vanlig at barn med autisme ikke liker de samme lekene eller leker på samme måte som jevnaldrende. Nettopp fordi man ofte ikke har den samme interessen for rollelek (selv om det jo er veldig nyttig, så lurt å lete etter leker hun kan like å rolleleke noe med utfra andre interesser). 

Anonymkode: 3b8c5...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på seks går i første klasse, er ikke noe spesielt hun leker veldig mye med egentlig. Det går litt i bamser, Barbie, noen ganger dukkehus. Ellers er hun glad i hobbyting, tegne, male osv. 

Anonymkode: e95f2...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min leker ikke lenger med noe 😭 hun kan bygge litt klosser eller bruke lillebrorens snekkerleker .. 

Anonymkode: 3f796...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min opplevelse er at herjeleker er det som blir mest brukt. Som airtrack, hoppetau, svære squishmellows, telt, luftrakett, trampoline, turningsbar osv. Ellers er hobbyting og Lol suprise noe som innimellom blir dratt frem. Andre leker samler bare støv.

Anonymkode: ce922...e18

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing er glad i det meste av hobbyaktiviteter, lese bøker, «rollelek» med smådyr/bamser/barbie.

Til mindre skjerm hun har tilgang til til mer kreativ blir hun i lek.

Anonymkode: 6cc6d...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente liker å lage ting av papp og papir (se "øysteins pappeske" og "gjør det sjøl" på nrk), og akkurat nå leke med små figurer som har hus, reir, senger og lignende. Hun har arvet noen sånne, tror de kommer fra LOL surprise..? Ellers veldig glad i bamser, som nevnt over her. Broren har asberger, han lekte sjeldent med leker, men likte "småting": magneter, kule steiner, figurer. Leker som gir han mulighet til å finne ut av systemer og funksjoner. Han hadde også noen ting han var ekstremt opptatt av i perioder, og da gikk det mye i leker innenfor den kategorien.

Anonymkode: ddc91...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lego, maling, fargelegging, bading, tegning, perling, dukker, puslespill, lage smykker og pynt, rollespill, kle seg ut, ansiktsmaling, baking, herjelek, høytlesing, lydbok, sparke ball, sykle, klatre,  trampoline, kortspill, sminke seg, danse til ulike videoer, feks Blime 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...