AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Skrevet 11. november 2024 Hei. Trenger noen gode tips til å motivere barnet mitt for ting på skolen. Nærmere bestemt tur eller svømming. Tur fordi hun "hater å gå, det er kjedelig og langt, går alltid til samme stedet" og svømming fordi "de bestemmer hva vi skal gjøre". Skjønner henne sykt godt, jeg var sånn selv, og liker fortsatt ikke tur og ting i fellesskap med andre. Har ingen motiverende svar, bare logiske svar fra de voksnes perspektiv som et barn er for liten til å forstå. (Godkjent tursted, læreplan, kompetansemål og nærmiljø etc...). Presterte å si til datteren min idag at hun kunne si hun var sliten eller trøtt og kanskje hun fikk slippe svømming, eller late som hun ikke orker å svømme når hun er i bassenget for å bli sluppet opp. Like før jeg sa at hun kunne slå seg vrang, men jeg stoppet heldigvis der. Da skjønte jeg at jeg kanskje ikke er en så god rollemodell. Det skjer ikke veldig ofte at jeg sier slike ting, for hun ble jo litt satt ut av svaret mitt og sa at læreren kommer til å si nei og hun må likevel. Jeg svarte bare at ja det er jo teit, men det er nok det lureste å lytte til læreren, så ble det ikke mer med den samtalen.. Som oftest sier jeg jo at det er noe alle må, skjønner at du ikke vil, kanskje det blir gøy likevel etc... Men funker aldri, hun sier at det sier du hver gang og tar feil hver gang osv.. Hvordan kan jeg bli en litt mer motiverende mamma til ei lita jente på syv år som har arvet pessimismen fra mora si? Anonymkode: 22faa...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #2 Skrevet 11. november 2024 Kjenner veldig på dette her selv, så følger tråden. 🙈 Men her sier vi rett ut at ja, ting er ikke alltid så morsomt, men man må likevel gjøre det. At ting må gjøres uansett, og man bestemmer litt selv hvordan noe blir = har man dårlig holdning eller sier at det blir kjedelig, ja, da blir det det. En kan jo selvfølgelig motivere med noe gøy, at man skal finne på noe morsomt om de gjennomfører eller noe annen «premie», men det kan nok bli litt for ofte når det gjelder ting via skolen. Anonymkode: 4ab60...cee 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #3 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjenner veldig på dette her selv, så følger tråden. 🙈 Men her sier vi rett ut at ja, ting er ikke alltid så morsomt, men man må likevel gjøre det. At ting må gjøres uansett, og man bestemmer litt selv hvordan noe blir = har man dårlig holdning eller sier at det blir kjedelig, ja, da blir det det. En kan jo selvfølgelig motivere med noe gøy, at man skal finne på noe morsomt om de gjennomfører eller noe annen «premie», men det kan nok bli litt for ofte når det gjelder ting via skolen. Anonymkode: 4ab60...cee Pleier å si til meg selv at det er veldig deilig å bli ferdig, og at hun kan glede seg til det. Det er jo en følelse man kan se frem til. Men det fungerer jo ikke veldig godt for et barn alltid 😅 Men fint råd det du skriver i midten der:D Anonymkode: 22faa...b5e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #4 Skrevet 11. november 2024 Alt i livet er ikke gøy, noe må vi gjøre likevel. Så forklarer jeg at jeg ikke synes det er så gøy å dra på jobb når alle andre koser seg med familien og en film kanskje. Likevel jeg må det, så det å gjøre ting som ikke er gøy må vi lære oss. Og dette er jo super viktig å lære barn, vi gjør ting vi ikke synes er gøy hver dag. Slik er livet, og det må vi lære å stå i. Vi skal lage fremtidige samfunnsborgere, få av oss kan la være å jobbe. Vi må og det er ikke alltid gøy. Like greit at barna lærer det med engang! Anonymkode: d6b7e...756
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #5 Skrevet 11. november 2024 ChatGPT sitt svar (ba om konkrete råd): Selvfølgelig, her er konkrete tips for å motivere barnet: 1. Lag en tur- og svømmebingo: Lag et bingobrett med oppgaver eller ting hun kan finne under turen eller ved svømmingen (som “se en fugl”, “klapp på vannet”). Å krysse av rutene kan gjøre det morsommere. 2. Liten premie etter aktivitet: Tilby noe å se frem til, som et lite klistremerke eller en koselig stund med lesing etter svømmingen. 3. Gjør svømming til et eventyr: Si noe som “Lat som om vi er undervannseventyrere som skal utforske hemmelige skatter”. 4. Visualiser positive utfall: Snakk om hvordan hun vil føle seg stolt etterpå, og minn henne på tidligere ganger hun klarte noe lignende. 5. Roller: Gi henne en liten “lederrolle”, som å være den som leder an på turen eller velge et mål hun vil gå til innenfor skolens turplan. 6. Bruk fantasien: Skap et narrativ om at dere går på en magisk sti som endrer seg hver gang, selv om det er samme rute. Håper disse ideene gir inspirasjon! Mye rart her😅 Er hun mer motivert om hun kan velge ting hun selv liker, uten å føle at hun må gjøre noe andre ber henne om? Dans, turn, ridning? Noe som kunne tent en indre motivasjon? Har personlig liten tro på premier. Anonymkode: e1e98...24f 1
MildeMarie Skrevet 11. november 2024 #6 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei. Trenger noen gode tips til å motivere barnet mitt for ting på skolen. Nærmere bestemt tur eller svømming. Tur fordi hun "hater å gå, det er kjedelig og langt, går alltid til samme stedet" og svømming fordi "de bestemmer hva vi skal gjøre". Skjønner henne sykt godt, jeg var sånn selv, og liker fortsatt ikke tur og ting i fellesskap med andre. Har ingen motiverende svar, bare logiske svar fra de voksnes perspektiv som et barn er for liten til å forstå. (Godkjent tursted, læreplan, kompetansemål og nærmiljø etc...). Presterte å si til datteren min idag at hun kunne si hun var sliten eller trøtt og kanskje hun fikk slippe svømming, eller late som hun ikke orker å svømme når hun er i bassenget for å bli sluppet opp. Like før jeg sa at hun kunne slå seg vrang, men jeg stoppet heldigvis der. Da skjønte jeg at jeg kanskje ikke er en så god rollemodell. Det skjer ikke veldig ofte at jeg sier slike ting, for hun ble jo litt satt ut av svaret mitt og sa at læreren kommer til å si nei og hun må likevel. Jeg svarte bare at ja det er jo teit, men det er nok det lureste å lytte til læreren, så ble det ikke mer med den samtalen.. Som oftest sier jeg jo at det er noe alle må, skjønner at du ikke vil, kanskje det blir gøy likevel etc... Men funker aldri, hun sier at det sier du hver gang og tar feil hver gang osv.. Hvordan kan jeg bli en litt mer motiverende mamma til ei lita jente på syv år som har arvet pessimismen fra mora si? Anonymkode: 22faa...b5e Kanskje hun bare trengte at du hørte på. Hun slapp å argumentere mot deg. Og så visste hun innerst inne hva som må til. Jeg har funnet ut at jeg lager mye mindre «krøll» for meg selv ved å bare høre på uten å si så mye. Så kommer ungen ofte fram til det hun må gjøre, istedenfor å prøve å overbevise snusfornuftige meg😁 Håper det løser seg, er mange kamper å ta. Så fint at du vil være en god rollemodell, det både er og blir du helt sikkert. Man lærer så lenge man har elever 😄🥰 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #7 Skrevet 11. november 2024 MildeMarie skrev (24 minutter siden): Kanskje hun bare trengte at du hørte på. Hun slapp å argumentere mot deg. Og så visste hun innerst inne hva som må til. Jeg har funnet ut at jeg lager mye mindre «krøll» for meg selv ved å bare høre på uten å si så mye. Så kommer ungen ofte fram til det hun må gjøre, istedenfor å prøve å overbevise snusfornuftige meg😁 Håper det løser seg, er mange kamper å ta. Så fint at du vil være en god rollemodell, det både er og blir du helt sikkert. Man lærer så lenge man har elever 😄🥰 Ja altså, det kan godt være det. Ofte er det mer behjelpelig om noen sitter og hører på at man klager og at man kan sitte og sutre sammen😊 det er ikke alltid jeg vil ha råd heller, men en som rynker på nesa sammen med meg eller lager grimaser bak ryggen til folk, er mye mer støtte enn en som sier "bare snu deg vekk" eller "stakkar han hadde sikkert en dårlig dag". Hun kom frem til det selv, som du sier , så mulig det ikke var så dumt likavel 😅 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): ChatGPT sitt svar (ba om konkrete råd): Selvfølgelig, her er konkrete tips for å motivere barnet: 1. Lag en tur- og svømmebingo: Lag et bingobrett med oppgaver eller ting hun kan finne under turen eller ved svømmingen (som “se en fugl”, “klapp på vannet”). Å krysse av rutene kan gjøre det morsommere. 2. Liten premie etter aktivitet: Tilby noe å se frem til, som et lite klistremerke eller en koselig stund med lesing etter svømmingen. 3. Gjør svømming til et eventyr: Si noe som “Lat som om vi er undervannseventyrere som skal utforske hemmelige skatter”. 4. Visualiser positive utfall: Snakk om hvordan hun vil føle seg stolt etterpå, og minn henne på tidligere ganger hun klarte noe lignende. 5. Roller: Gi henne en liten “lederrolle”, som å være den som leder an på turen eller velge et mål hun vil gå til innenfor skolens turplan. 6. Bruk fantasien: Skap et narrativ om at dere går på en magisk sti som endrer seg hver gang, selv om det er samme rute. Håper disse ideene gir inspirasjon! Mye rart her😅 Er hun mer motivert om hun kan velge ting hun selv liker, uten å føle at hun må gjøre noe andre ber henne om? Dans, turn, ridning? Noe som kunne tent en indre motivasjon? Har personlig liten tro på premier. Anonymkode: e1e98...24f Nr fire her virker jo veldig fin og fornuftig. De andre krever jo at hun gjør dette alene eller med en venninne, siden jeg ikke er der naturligvis, men fint råd å gi likevel tusen takk Anonymkode: 22faa...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå