AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Skrevet 11. november 2024 Hvert år når vinteren nærmer seg så får jeg vondt i ledda. Jeg tar tilskud av vitaminer, og er aktiv. I dag har jeg vært ganske aktiv, gikk en liten topptur før jeg dro på jobb. I går var jeg også ute å gikk da det var kaldt. Nesten minus grader. Men nå sitter jeg og har ganske vondt i ledda. Er det vanlig når det er kaldt ute? Og hva kan lindre det? Anonymkode: ecdfb...343
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #2 Skrevet 11. november 2024 Jeg merker det mest om det svinger i temperaturene, men har generelt mer vondt i kulden for da stivner jeg mer. Jeg bruker betennelsesdempende, og er nøye med å kle meg godt. Som jeg anspenner meg fordi jeg fryser, eller det trekker i nakken så føler jeg det blir verre, så derfor viktig med gode klær. For meg er det å tøye og gjøre lette øvelser (mer i gaten pilates, enn yoga her, men fått av fysioterapeut) helt vesentlig. Må gjøres hver dag, for merker det så godt når jeg lar være. Jeg bruker også mye varmeputer, for å mykne opp vonde ledd og muskler. Jeg synes også det hjelper å fortsette å være aktiv selv om jeg er stiv fra igår, eller bare generelt vondt. Det løsner litt opp, og er for meg naturlig smertelindring. Anonymkode: 4ce98...c05 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #3 Skrevet 11. november 2024 Hva slags vitaminer tar du da? Hvis du tar multivitaminer så er det svært lite d vitamin i dette. Du bør ta blodprøve for å se hva d vitamin ligger på, slik at du er sikker på at du tar nok tilskudd. Omega 3 fettsyrer er også viktig, og d vitamin taes best opp sammen med fett. Anonymkode: e89e2...085
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #4 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags vitaminer tar du da? Hvis du tar multivitaminer så er det svært lite d vitamin i dette. Du bør ta blodprøve for å se hva d vitamin ligger på, slik at du er sikker på at du tar nok tilskudd. Omega 3 fettsyrer er også viktig, og d vitamin taes best opp sammen med fett. Anonymkode: e89e2...085 Jeg tar spesifikk D-vitaminer også tar jeg tran hver dag. Ts Anonymkode: ecdfb...343
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #5 Skrevet 11. november 2024 Kler du deg godt når du er ute? Anonymkode: 4b5ba...423
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #6 Skrevet 11. november 2024 Begynnende leddgikt? Anonymkode: 93669...8dc
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #7 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kler du deg godt når du er ute? Anonymkode: 4b5ba...423 Kanskje ikke godt nok bestandig. Men føler jeg regulerer det greit med klær. Men kanskje ikke bra nok. Noen ganger veksler jeg på mellom å være kald eller form varm, så ikke alltid lett å finne den balansen. Slik var det på dagens tur ihvertfall. Ts Anonymkode: ecdfb...343
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #8 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tar spesifikk D-vitaminer også tar jeg tran hver dag. Ts Anonymkode: ecdfb...343 Jeg ville sjekket nivået likevel, for å være sikker på at dosene du tar er nok. Best å ligge over 75, aller helst godt over dette også. Anbefaler tørrbørsting hver morgen før dusj så du får i gang blodsirkulasjon. Anonymkode: e89e2...085 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #9 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kanskje ikke godt nok bestandig. Men føler jeg regulerer det greit med klær. Men kanskje ikke bra nok. Noen ganger veksler jeg på mellom å være kald eller form varm, så ikke alltid lett å finne den balansen. Slik var det på dagens tur ihvertfall. Ts Anonymkode: ecdfb...343 Du får teste å kle deg godt fremover, forhåpentligvis hjelper det litt ihvertfall. Vi spenner kroppen mye når vi er kalde, og det hjelper sikkert ikke på smertene dine. Anonymkode: 4b5ba...423
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #10 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kanskje ikke godt nok bestandig. Men føler jeg regulerer det greit med klær. Men kanskje ikke bra nok. Noen ganger veksler jeg på mellom å være kald eller form varm, så ikke alltid lett å finne den balansen. Slik var det på dagens tur ihvertfall. Ts Anonymkode: ecdfb...343 Jobber du med bevegelighet og styrke i ledd, ts? Dersom du «bare» trener kondisjon og ikke jobber frem bevegelighet og styrke i muskler og ledd så gjør kroppen med økende alder vondt. Du sier lite om hvor gammel du er, men jeg antar at dersom du var i 20-30- årene ville ha oppsøkt lege for leddvondt. Er du 40+ eller mer er dette påregnelig ikke uvanlig for folk med en stillesittende hverdag som ikke driver aktivt vedlikehold. Anonymkode: 9e563...8c0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #11 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber du med bevegelighet og styrke i ledd, ts? Dersom du «bare» trener kondisjon og ikke jobber frem bevegelighet og styrke i muskler og ledd så gjør kroppen med økende alder vondt. Du sier lite om hvor gammel du er, men jeg antar at dersom du var i 20-30- årene ville ha oppsøkt lege for leddvondt. Er du 40+ eller mer er dette påregnelig ikke uvanlig for folk med en stillesittende hverdag som ikke driver aktivt vedlikehold. Anonymkode: 9e563...8c0 Jeg går i raskt tempo, og går mye i skog og mark😊 jeg er 28 år. Ts Anonymkode: ecdfb...343
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #12 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går i raskt tempo, og går mye i skog og mark😊 jeg er 28 år. Ts Anonymkode: ecdfb...343 Styrketrening også veldig viktig. Anbefaler å få øvelser og innspill av fysioterapeut. Anonymkode: e89e2...085 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå