Gå til innhold

Utleier/huseier må måke snø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet. Jeg måker snø om vinteren fordi huseieren (som bor i samme hus) ikke gjør det.

Folk sier til meg at utleier/huseier har plikt til å rydde snøen til døren min.

Er det sant? Hvor kan jeg lese om det? Hvilken lov?

Anonymkode: 4ae3a...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle steder jeg har leid underetasje så er min innkjøring mitt ansvar. Huseier måker sin oppe og jeg nede, eller vi har felles da tar vi det sammen. Ingen lov sier det med mindre huseieren skriver det i kontrakten at det er deres ansvar. 

Anonymkode: bdd1d...648

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Du får måke for egen dør, makan til storforlangende. Nettop flyttet hjemmefra hvor mamma og pappa behandlet deg som en prinsesse?

Anonymkode: a69d9...26c

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt i bruk kjellerleiligheten selv dersom leietaker ikke vil måke snø fram til døren sin.

Anonymkode: c3a7b...9ec

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg leier en kjellerleilighet. Jeg måker snø om vinteren fordi huseieren (som bor i samme hus) ikke gjør det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hahaha…. Å nei du. Tror neppe du finner en lov om det 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 923fa...164

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ifølge husleieloven er det faktisk utleier, som eier av grunnen, som er ansvarlig for snømåking så lenge ikke annet er avtalt i kontrakten.

MEN: Jeg har leid i årevis, før jeg kjøpte, og har alltid måket snø selv. Tok det som en selvfølge

Hvem plikter å måke bort snøen og sørge for at det blir strødd? (boligmentoren.no)

Anonymkode: 60f50...ed1

Takk. Jeg har gjort det i årevis. Jeg vil bare sjekke hva reglene er. 

Jeg synes det er viktig at nødetater, som ambulansen, kan nå frem til huset. Når noen blir syk og hvert sekund teller.

Men det er mye jobb for meg med snøskuff. Parkeringsplassene, at bilene kan kjøre inn og ut, og foran døren hans til døren min. Huseieren har traktor. Men han vil ikke måke snø. Når jeg ber ham om å hjelpe når det er mye snø, begynner han å klage og nekter å hjelpe.

• Liker 2
Skrevet

Men du tar vel ikke huseiers del også TS? Her hos oss måker vi til vår del av huset og leietaker til sin del av huset. Selve veien deler vi på, det blir litt «førstemann til mølla». At du måker forran din egen dør anser jeg som en selvfølge, men det er ikke din jobb å holde hele tomta snøfri.

• Liker 3
Skrevet

Verste jeg vet er de som klager over å måtte måke noen få meter! Det er da en selvfølge å ordne slik selv, akkurat like selvfølgelig som å ta oppvasken inne. Eller skal huseier gjøre det og? Finne en lov så latskapen kan blomstre enda mer? 

Anonymkode: 61de8...3d2

Skrevet

Det finnes sikkert lover og regler for slikt, men bruk nå sunn fornuft. Vi leier ut en leilighet i huset vårt. Dialogen der er at vi ikke forventer at leietaker måker snø, men da kan det ikke forventes at vi alltid har måkt heller (hvis vi er bortreist f.eks.). Det har vært litt varierende hva leietaker har gjort/bidratt med, og litt varierende hvor mye vi har måkt foran bilen til leietaker også.

I fjor kjøpte vi snøfreser, så nå blir det nok måkt mer foran utleiers bil også. Det er veldig lite ekstra jobb nå med snøfreseren.

Anonymkode: bd4c6...cd0

• Liker 2
Skrevet
Sirah skrev (1 minutt siden):

Men du tar vel ikke huseiers del også TS? Her hos oss måker vi til vår del av huset og leietaker til sin del av huset. Selve veien deler vi på, det blir litt «førstemann til mølla». At du måker forran din egen dør anser jeg som en selvfølge, men det er ikke din jobb å holde hele tomta snøfri.

Jeg har lite annet valg. Jeg må gå rundt huset til gaten og derfor også foran døren hans. Hvis resten av snøen blir liggende vil det fort bli humpete og glatt. Det gjør det bare farligere. 

Hvis huseieren rydder "sin del" og bruker grus, er ikke det noe problem. Da blir det ikke humpete og glatt. Men det gjør han ikke. Han bryr seg ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes sikkert lover og regler for slikt, men bruk nå sunn fornuft. Vi leier ut en leilighet i huset vårt. Dialogen der er at vi ikke forventer at leietaker måker snø, men da kan det ikke forventes at vi alltid har måkt heller (hvis vi er bortreist f.eks.). Det har vært litt varierende hva leietaker har gjort/bidratt med, og litt varierende hvor mye vi har måkt foran bilen til leietaker også.

I fjor kjøpte vi snøfreser, så nå blir det nok måkt mer foran utleiers bil også. Det er veldig lite ekstra jobb nå med snøfreseren.

Anonymkode: bd4c6...cd0

Hva mener du egentlig? Sunn fornuft?

Enten så er snømåking inkludert i husleien eller så er den ikke det! 

Anonymkode: e3677...894

• Liker 2
Skrevet

Skal du sitte inne og komme for sent til jobb fordi du venter på at utleier skal måke snøen din da? Litt må faktisk voksne folk greie. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har lite annet valg. Jeg må gå rundt huset til gaten og derfor også foran døren hans. Hvis resten av snøen blir liggende vil det fort bli humpete og glatt. Det gjør det bare farligere. 

Hvis huseieren rydder "sin del" og bruker grus, er ikke det noe problem. Da blir det ikke humpete og glatt. Men det gjør han ikke. Han bryr seg ikke.

Ja da ser jeg problemet. Veldig kjedelig å måtte ta alt, spesielt når han har en traktor tilgjengelig. Da kunne han tatt det groveste og så kunne du finpusset….

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Sirah skrev (1 minutt siden):

Ja da ser jeg problemet. Veldig kjedelig å måtte ta alt, spesielt når han har en traktor tilgjengelig. Da kunne han tatt det groveste og så kunne du finpusset….

Takk. Ja, et godt samarbeid ville vært veldig fint. I alle fall de dagene det snør kraftig. 
Men han nekter og klager når jeg ber om hjelp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk. Ja, et godt samarbeid ville vært veldig fint. I alle fall de dagene det snør kraftig. 
Men han nekter og klager når jeg ber om hjelp.

Helt utrolig å late noen er. En ting er om han har skikkelig klein helse, men da hadde han jo sagt det 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får måke for egen dør, makan til storforlangende. Nettop flyttet hjemmefra hvor mamma og pappa behandlet deg som en prinsesse?

Anonymkode: a69d9...26c

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Verste jeg vet er de som klager over å måtte måke noen få meter! Det er da en selvfølge å ordne slik selv, akkurat like selvfølgelig som å ta oppvasken inne. Eller skal huseier gjøre det og? Finne en lov så latskapen kan blomstre enda mer? 

Hva dere mener er knakende likegyldig når husleielovens hovedregel er at utleier skal måke. Noe annet må være særskilt avtalt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Hva dere mener er knakende likegyldig når husleielovens hovedregel er at utleier skal måke. Noe annet må være særskilt avtalt. 

Ja, man må for all del ikke ordne opp selv.. Det er så tafatt å søke opp lover som kan gjøre at man slipper å løfte en finger selv. 

Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Så de som leier ut boligen sin for å f.eks. bo et år i utlandet må fly hjem hver dag i vintermånedene for å måke? 😂

Anonymkode: a4974...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...