Gå til innhold

Utgifter kjøring til jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva folk bruker i snitt på å kjøre til og fra jobb. Selv pendler jeg 110 km hver dag og bruker 2 timer på veien. I tillegg bompenger. Blir mye slitasje på bilen av dette og begynner å bli frustrert over å bruke mye av lønna på drivstoff/bom/forsikring og reparasjoner på bil. 
 

Gjerne del litt om egne erfaringer 

Anonymkode: 58c84...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med det i mente, har jeg alltid bare søkt på jobber i nærheten og/eller lett tilgjengelig med kollektivtrafikk. Nå har jeg 5 min å gå til jobb. 

Anonymkode: 33345...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei!

Jeg lurer på hva folk bruker i snitt på å kjøre til og fra jobb. Selv pendler jeg 110 km hver dag og bruker 2 timer på veien. I tillegg bompenger. Blir mye slitasje på bilen av dette og begynner å bli frustrert over å bruke mye av lønna på drivstoff/bom/forsikring og reparasjoner på bil. 
 

Gjerne del litt om egne erfaringer 

Anonymkode: 58c84...714

Du er vel klar over reisefradraget, regner jeg meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slutt og jobbe og selg bilen? Ingen som har sagt at man tjener på å ha bil. Sikkert noen andre enn deg som faktisk hadde satt pris på å ha en jobb, selv om den ligger en time unna.

Det å kunne skrive av stakkarslige ca 25 kr dagen på skatten nytter da ikke til noe.  Og du virker jo heller ikke som noen som reiser kollektivt. Så beste er nok å snylte på nav og la noen andre som ikke klager jobbe.

Anonymkode: 1f10b...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Du er vel klar over reisefradraget, regner jeg meg?

Jada det er jeg. Men det utgjør veldig lite i år da jeg starta godt ut i året. 

Anonymkode: 58c84...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt jobb. Kjørt 5 km tidligere i Oslo, og det var et jævla slit. Byttet jobb, og nå går jeg bare tre minutter. Verdt en million. 

Anonymkode: 9ccc7...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så slutt og jobbe og selg bilen? Ingen som har sagt at man tjener på å ha bil. Sikkert noen andre enn deg som faktisk hadde satt pris på å ha en jobb, selv om den ligger en time unna.

Det å kunne skrive av stakkarslige ca 25 kr dagen på skatten nytter da ikke til noe.  Og du virker jo heller ikke som noen som reiser kollektivt. Så beste er nok å snylte på nav og la noen andre som ikke klager jobbe.

Anonymkode: 1f10b...aca

Det var da voldsomt?!? Slike som deg kan jo bare la vær å skrive. Setter så klart pris på å ha jobb. Jeg spurte spørsmål til de som kan føle på det samme. Jeg bor laaangt unna kollektivt og jobbmuligheter rundt her er ikke så mange å velge av. 

Anonymkode: 58c84...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Du er vel klar over reisefradraget, regner jeg meg?

Reiseftadraget er jo en vits. 

Om jeg kjører til jobb hver dag bruker jeg 2000 i drivstoff.  På ett år får jeg da ca 3000 mindre i skatt. Det utgjør jo bare 1,5 mnd drivstoff på et år. 

Da har jeg ikke iveregnet andre kostnader  

Anonymkode: 831fc...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så slutt og jobbe og selg bilen? Ingen som har sagt at man tjener på å ha bil. Sikkert noen andre enn deg som faktisk hadde satt pris på å ha en jobb, selv om den ligger en time unna.

Det å kunne skrive av stakkarslige ca 25 kr dagen på skatten nytter da ikke til noe.  Og du virker jo heller ikke som noen som reiser kollektivt. Så beste er nok å snylte på nav og la noen andre som ikke klager jobbe.

Anonymkode: 1f10b...aca

Gøy med folk som lever i en boble og tror kollektivtransport er noe hele Norge har. 

Her har jeg mulighet til å sykle 4 mil til jobb, og sykle 4 mil tilbake. Selvsagt gelt urealistisk å sykle 8 mil daglig. 

Jeg kan kjøre.

Eller jeg kan ta taxi, men det finnes bare taxi her på man, onsdag og fredager.  

Anonymkode: 831fc...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Reiseftadraget er jo en vits. 

Om jeg kjører til jobb hver dag bruker jeg 2000 i drivstoff.  På ett år får jeg da ca 3000 mindre i skatt. Det utgjør jo bare 1,5 mnd drivstoff på et år. 

Da har jeg ikke iveregnet andre kostnader  

Anonymkode: 831fc...e8f

Men siden det er mange som ikke er klar over det, forsøkte jeg bare å opplyse om at det finnes... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemmekontor en mulighet?  

En annen bil som bruker mindre drivstoff? Strøm er gjerne rimeligere enn bensin og diesel. Selve bilen koster en del, men med 110 km hver dag kan det er lønne seg over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne reiselengden håper jeg at du i det minste kjører elbil. 110 km à 0,17 kWt/km × 1,2 kr/kWt = 22,44 kroner. I bensinbil er 110 km à 7,5 liter × 23 kr = 172,50 kroner. 2024 har 253 arbeidsdager, så da er det snakk om 37975 kr i merutgifter for bensinbilen med en forbruk på rett under 0,7 l/mil bare for drivstoff. I tillegg kommer høyere service- og vedlikeholdsutgifter, bompenger og forsikring.

Jeg pendler 46 km 2× i uken og jobber hjemmefra litt innimellom. Tillitsfull arbeidsgiver som er fornøyd bare jeg gjør jobben min godt nok og i tide. Kjører en Leaf.

Anonymkode: 9fe52...2e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et fint eksempel dette.

Tråd starter må regne på hvor lang tid et eventuelt bytte av bil vil ta før det nedbetales. En elbil som kan kjøre 110 km uansett vær er gjerne nyere (og dermed dyrere) enn en bensin eller dieselbil som kan kjøre samme distansen. Dyrere bil betyr gjerne dyrere forsikring. Men, en nyere bil gir gjerne bedre komfort, slik at reiseveien føles kortere. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (11 minutter siden):

Et fint eksempel dette.

Tråd starter må regne på hvor lang tid et eventuelt bytte av bil vil ta før det nedbetales. En elbil som kan kjøre 110 km uansett vær er gjerne nyere (og dermed dyrere) enn en bensin eller dieselbil som kan kjøre samme distansen. Dyrere bil betyr gjerne dyrere forsikring. Men, en nyere bil gir gjerne bedre komfort, slik at reiseveien føles kortere. 😇

Greie poeng. Vi kjøpte vår Leaf splitter ny for 199k i fjor. Norges billigste nybil. De er "a dime a dozen" på bruktmarkedet, veldig solide biler med et stort og godt utvalg.

Anonymkode: 9fe52...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsplass var viktigste for meg og mannen da vi valgte bosted. Pengene er underordnet. Men det å bruke tid på å flytte seg hver eneste dag var uaktuelt. 

Han sykler, 10 min. Jeg kan ha hjemmekontor, og er inne to ganger i uka, 10 min i bil. Så samlet 40 minutter reisetid på meg i uka. Knappe 2 timer ekstra trening på han hver uke. 

Betyr også at vi kan dele en bil, det er mye penger spart. 

Anonymkode: 277b6...30a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg valgte bosted ut fra nærhet til arbeidsplassen. 
Fikk tilbud om en bedre betalt jobb, men fortjenesten ville bli spist opp av økte reiseutgifter. Kanskje ikke så smart den dagen jeg skal pensjoneres, men…

Ble drit lei alle bompengene, så for 60.000 i mellom byttet jeg ut den ti år gamle bensinbilen som det begynte å ryke ting på, i en elbil. 

Anonymkode: 61717...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 12.11.2024 den 8.43):

Det enkle er å enten flytte nærmere jobben eller få jobben nærmere huset... 

Det enkle....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (2 timer siden):

Det enkle....?

Vil nå påstå det er mindre tidsbruk på å bytte arbeidsgiver til noe litt nærmere enn å bruke 2 timer hver dag 220 arbeidsdager hvert år i en liten evighet på å pendle til og fra jobb... 

Tør ikke tenke på kabalen som skal legges om man planlegger en 8-timers arbeidsdag, kjøre én time hver vei og samtidig rekke barnehagen morgen og kveld

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (31 minutter siden):

Vil nå påstå det er mindre tidsbruk på å bytte arbeidsgiver til noe litt nærmere enn å bruke 2 timer hver dag 220 arbeidsdager hvert år i en liten evighet på å pendle til og fra jobb... 

Tør ikke tenke på kabalen som skal legges om man planlegger en 8-timers arbeidsdag, kjøre én time hver vei og samtidig rekke barnehagen morgen og kveld

Det avhenger av hva slags jobb man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...