Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre? Smerter og lite energi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vanligvis veldig pliktoppfyllende og har fram til nå knapt hatt sykefravær, men nå er jeg i tvil om jeg bør gå til legen igjen. Kan ikke si at jeg har en veldig hyggelig og forståelsesfull fastlege. Fram til i fjor hadde jeg knapt sett ham. 

Jeg fikk en alvorlig kink i ryggen og var sykemeldt en uke. Det var kink nr. 2 på kort tid, og den siste var slik at jeg ikke klarte å gå på toalettet uten at det svartnet for øynene mine. Nå går det bedre igjen, men å bøye seg gjør fortsatt vondt og jeg er veldig stiv i ryggen. Det virker som om alt tar tre ganger så mye tid som før, og jeg er på etterskudd på jobben siden jeg bare så vidt klarer å gjennomføre kundekontakt, men ikke har nok energi til å gjennomføre føre alt for- og etterarbeidet (som er ca. halve jobben min). I tillegg sliter jeg med en hoste som ikke gir seg, og jeg tror jeg er på vei inn i overgangsalderen med begynnende hetetokter, så lurer på om det også gjør at kroppen min er mindre motstandsdyktig enn før. 

Fastlegen er av den typen som forteller om sist han selv hadde korona uten å gidde å lytte på hosten min. Han undersøkte ikke ryggen min da jeg behøvde sykemelding den uka. Nå har ei venninne oppdaget en kul på virbelsøyla mi. 

Jeg føler det ikke er vits i å gå til ham, og er også usikker på om jeg er syk nok til sykemelding. Nå er jeg så på etterskudd på jobben at noen dager bare medfører mer stress (siden jeg da må informere alle om de kommende kundemøtene og sende program). Så en sykemelding for å komme ovenpå igjen måtte ha vart en viss stund. Samtidig klarer jeg jo å karre meg på jobb. Men havner bare mer og mer på etterskudd,  siden det er alt jeg klarer.

Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 0c40a...13a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver forresten å bevege meg litt hver dag for å løsne opp i ryggen og gjør noen ryggøvelser, så akkurat det behøver jeg ikke tips om.

Skrevet

Jeg fikk kraftig kink i ryggen etter snømåking. Var først 100% sykmeldt i noen uker, og så jobbet jeg gradert i tilsammen et halvt år (mindre og mindre sykmelding). Det ble selvsagt tatt MR da jeg ikke kunne sitte engang, og var inne på ryggskole ganske fort etter skaden inntraff. Jeg gikk til kiropraktor ukentlig i månedsvis, men forskning viser at kiropraktor kun hjelper litt for smerter der og da. 

Så jeg ville gått tilbake til fastlegen og spesifikt be om sykmelding. Jeg håper det er tatt MR av ryggen din. 

Anonymkode: 543b4...a99

• Liker 1
Skrevet

Kiropraktor kan forresten også sykemelde!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du bør bytte fastlege. 

Anonymkode: 7abb4...688

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

virbelsøyla

??

Uansett, kuler bør undersøkes. 

Anonymkode: 4142a...ea1

• Liker 1
Skrevet

1. Bytt fastlege
2. Gå til en kiropraktor eller manuellterapeut som kan henvise til MR/behandle/sykemelde

Du kan selvsagt også gå til fysioterapeut, en kink må ikke bety noe mer enn akkurat det. 

Forøvrig helt uenig i at kiropraktor ikke hjelper mot smertetilstander. Fikk veldig god hjelp med isjas hos kiropraktor, mer enn hos fysio. 

Personlig liker jeg å vite hva som er greia før jeg velger type behandler, så jeg ville sørget for å få tatt MR. 

Anonymkode: 2a190...e39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk kraftig kink i ryggen etter snømåking. Var først 100% sykmeldt i noen uker, og så jobbet jeg gradert i tilsammen et halvt år (mindre og mindre sykmelding). Det ble selvsagt tatt MR da jeg ikke kunne sitte engang, og var inne på ryggskole ganske fort etter skaden inntraff. Jeg gikk til kiropraktor ukentlig i månedsvis, men forskning viser at kiropraktor kun hjelper litt for smerter der og da. 

Så jeg ville gått tilbake til fastlegen og spesifikt be om sykmelding. Jeg håper det er tatt MR av ryggen din. 

Hvor lenge tok det før du klarte å sitte igjen?

Skrevet

Jeg tenker du bør bytte fastlege. 

Anonymkode: 7abb4...688

Jeg satte meg på venteliste hos en annen (havnet på plass 700 og noe, og så sluttet han, så ventelisten ble slettet. Ikke så mange å velge mellom,  dessverre. Men skal sjekke om det er noen muligheter,  men det vil ta tid. 

• Hjerte 1
Skrevet

??

Uansett, kuler bør undersøkes. 

Anonymkode: 4142a...ea1

Virvelsøyla eller ryggraden skulle det være. Beklager feilen. 

Skrevet

1. Bytt fastlege
2. Gå til en kiropraktor eller manuellterapeut som kan henvise til MR/behandle/sykemelde

Du kan selvsagt også gå til fysioterapeut, en kink må ikke bety noe mer enn akkurat det. 

Forøvrig helt uenig i at kiropraktor ikke hjelper mot smertetilstander. Fikk veldig god hjelp med isjas hos kiropraktor, mer enn hos fysio. 

Personlig liker jeg å vite hva som er greia før jeg velger type behandler, så jeg ville sørget for å få tatt MR. 

Anonymkode: 2a190...e39

Takk for tips, jeg skal se hva som finnes i nabokommunene. Her er det bare kommunal fysioterapitjeneste med lange ventelister. 

Skrevet

Hvor lenge tok det før du klarte å sitte igjen?

Mellom et par uker og en måned. 

• Nyttig 1
Skrevet

Kul på ryggsøylen kan høres ut som en skiveprotusjon.

• Liker 1
Skrevet
hekho skrev (8 minutter siden):

Kul på ryggsøylen kan høres ut som en skiveprotusjon.

Takk, ikke hørt om det før, men googlet det nå. 

• Liker 1
Skrevet

Sov 3-4 timer etter at jeg kom hjem fra jobb i dag. Håper det blir bedre i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...