Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som universitetslektor/vitenskapelig ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om jobb som universitetslektor i pedagogikk på barnehagelærerutdanninga. Men hvordan er det egentlig å jobbe som universitetslektor? Er det fint? Jobber som pedagogisk leder i barnehage i dag.

Anonymkode: c4018...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lektor er du nederst på rangstigen i det akademiske hierarkiet (med mindre de har noen høyskolelærere der, men det finnes vel knapt lengre, kanskje på mindre høyskoler). Som lektor får du mest undervisning av alle og spesielt på 1- nivå, altså de grunnleggende emnene første året. Mye retting av arbeidskrav og mye klasseromsundervisning. Barnehagelærerutdanning har 30 stp første år, fordelt på 3 x 10 studiepoeng. 


Sammenlighet med en lærer i feks videregående, så har du ikke fri i vinterferie, høstferie osv. Overtidsbetaling er ikke vanlig.

Ville ha undersøkt om det er noe forskningstid å hente (dette er ofte noe mange ønsker) og hvilke emner de primært ønsker du skal undervise i. Studentene kan selvsagt mer lenger ut i løpet og mange erfarne (førsteamanuensiser og professorer) ønsker å undervise "høyest mulig opp", dvs sisteårsstudenter. Så ville jeg ha undersøkt om du skal være involvert i praksis, plassering ut i praksis, praksisbesøk, kontakt med sektoren osv. 

Det er ofte et stort sprang fra "yrkeslivet" til akademia. 

Hilsen mangeårig vitenskapelig ansatt.

Anonymkode: fa442...88a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som lektor er du nederst på rangstigen i det akademiske hierarkiet (med mindre de har noen høyskolelærere der, men det finnes vel knapt lengre, kanskje på mindre høyskoler). Som lektor får du mest undervisning av alle og spesielt på 1- nivå, altså de grunnleggende emnene første året. Mye retting av arbeidskrav og mye klasseromsundervisning. Barnehagelærerutdanning har 30 stp første år, fordelt på 3 x 10 studiepoeng. 


Sammenlighet med en lærer i feks videregående, så har du ikke fri i vinterferie, høstferie osv. Overtidsbetaling er ikke vanlig.

Ville ha undersøkt om det er noe forskningstid å hente (dette er ofte noe mange ønsker) og hvilke emner de primært ønsker du skal undervise i. Studentene kan selvsagt mer lenger ut i løpet og mange erfarne (førsteamanuensiser og professorer) ønsker å undervise "høyest mulig opp", dvs sisteårsstudenter. Så ville jeg ha undersøkt om du skal være involvert i praksis, plassering ut i praksis, praksisbesøk, kontakt med sektoren osv. 

Det er ofte et stort sprang fra "yrkeslivet" til akademia. 

Hilsen mangeårig vitenskapelig ansatt.

Anonymkode: fa442...88a

Dette er en god beskrivelse. 
Når det gjelder forskningstid tror jeg det er uvanlig at universitetetslektorer får mer enn maks 10%. Noen universiteter er i gang med å kutte i forskningstiden til alle, og da er nok universitetslektorer mest utsatt. 
Jeg ville også sjekket søkertallene på studieprogrammet, og om det er noen risiko for at det kan bli endringer pga lave søkertall (nedleggelse, samlingsbasert studium med mye nettundervisning etc). 
Hilsen også vitenskapelig ansatt

Anonymkode: 7b7fa...e12

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er en god beskrivelse. 
Når det gjelder forskningstid tror jeg det er uvanlig at universitetetslektorer får mer enn maks 10%. Noen universiteter er i gang med å kutte i forskningstiden til alle, og da er nok universitetslektorer mest utsatt. 
Jeg ville også sjekket søkertallene på studieprogrammet, og om det er noen risiko for at det kan bli endringer pga lave søkertall (nedleggelse, samlingsbasert studium med mye nettundervisning etc). 
Hilsen også vitenskapelig ansatt

Anonymkode: 7b7fa...e12

Ja dette var gode råd,  bra du fikk med dette med søkertall. Barnehagelærer sliter vel med litt av det samme som lærerutdanning. En del høgskoler forbereder seg nå på nedbemanning i avdelinger og fakulteter knyttet til desse to utdanningene, pga vedvarende lave søkertall (tross i at staten har pøst på med penger inn til sektoren for å tiltrekke seg kandidater  i årevis- det har ikke fungert).

Forskningstid er et gode som er under press. For mange er dette en hovedmotivasjon for å jobbe i UH-sektoren sammenlignet med vgs. En del har også det jeg vil kalle idealistiske motiv bak undervisningsambisjoner. Endre sektoren osv. Der blir mange skuffet, for stor fleksibilitet er det ikke i utdanninger. Endring er enorme prosesser som tar mye tid. Man har også mye mindre kontakt med barn i en slik jobb. Det kan sikkert være noe man ønsker seg bort fra (sliten på "gulvet" osv) eller noe man bør tenke seg om man kommer til å savne.

Nå var jeg kanskje vel negativ her, men mange blir overrasket over at jobben i akademia er ganske annerledes enn de trodde. 
Vær også obs på stor bruk av midlertidighet i UH-sektoren, vikariater, prosjektstillinger og engasjement. Sektoren er en versting her. Man blir ganske typisk forespeilet fast stilling, men det skjer aldri, eller tar mange, mange år. Det er offentlige utlysninger med søknader og vitenskaplige kommisjoner. Det er en svært tidkrevende prosess (seks mnd er helt vanlig). Du må sikkert også ha det som heter pedagogisk basiskompetanse, som må dokumenteres (lang erfaring fra barnehage vil ikke være nok. Du må gå på kurs og seminarer). Sjekk hva kravene til dette er før du takker ja. 

Dersom du ønsker å prøve et liv i akademia, så anbefaler jeg deg å søke permisjon fra din nåværende stilling. Mange gjør dette, og på lektornivå er det derfor veldig mange som prøver et år og gir seg med det.  Da har du iallfall en sikkerhet i bunn.

Hilsen hun første som svarte.

Anonymkode: fa442...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja dette var gode råd,  bra du fikk med dette med søkertall. Barnehagelærer sliter vel med litt av det samme som lærerutdanning. En del høgskoler forbereder seg nå på nedbemanning i avdelinger og fakulteter knyttet til desse to utdanningene, pga vedvarende lave søkertall (tross i at staten har pøst på med penger inn til sektoren for å tiltrekke seg kandidater  i årevis- det har ikke fungert).

Forskningstid er et gode som er under press. For mange er dette en hovedmotivasjon for å jobbe i UH-sektoren sammenlignet med vgs. En del har også det jeg vil kalle idealistiske motiv bak undervisningsambisjoner. Endre sektoren osv. Der blir mange skuffet, for stor fleksibilitet er det ikke i utdanninger. Endring er enorme prosesser som tar mye tid. Man har også mye mindre kontakt med barn i en slik jobb. Det kan sikkert være noe man ønsker seg bort fra (sliten på "gulvet" osv) eller noe man bør tenke seg om man kommer til å savne.

Nå var jeg kanskje vel negativ her, men mange blir overrasket over at jobben i akademia er ganske annerledes enn de trodde. 
Vær også obs på stor bruk av midlertidighet i UH-sektoren, vikariater, prosjektstillinger og engasjement. Sektoren er en versting her. Man blir ganske typisk forespeilet fast stilling, men det skjer aldri, eller tar mange, mange år. Det er offentlige utlysninger med søknader og vitenskaplige kommisjoner. Det er en svært tidkrevende prosess (seks mnd er helt vanlig). Du må sikkert også ha det som heter pedagogisk basiskompetanse, som må dokumenteres (lang erfaring fra barnehage vil ikke være nok. Du må gå på kurs og seminarer). Sjekk hva kravene til dette er før du takker ja. 

Dersom du ønsker å prøve et liv i akademia, så anbefaler jeg deg å søke permisjon fra din nåværende stilling. Mange gjør dette, og på lektornivå er det derfor veldig mange som prøver et år og gir seg med det.  Da har du iallfall en sikkerhet i bunn.

Hilsen hun første som svarte.

Anonymkode: fa442...88a

Veldig enig i dette også! Jeg jobber innen et annet fagområde, men barnehagelærer er utsatt for lave søkertall og nedbemanninger akkurat som lærerutdanning, så vidt jeg vet. 
At man har fem uker ferie opplever jeg også at mange er overrasket over at vi har! Og at lønnsnivået er lavere enn i skolen. 
Midlertidighet er et stort problem i akademia, det inkluderer også “faste midlertidig ansatte”. 🙄 

Anonymkode: 7b7fa...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått noen svar, men jeg kan jo nyansere litt. Jeg elsker jobben min, men den er også veldig travel. Mange tidstyver, og mange fokusområder på samme tid. Det har ikke vært noe problem å ta ut lange sommer- eller juleferier siden arbeidsplanen (antall timer jeg skal jobbe totalt i semesteret) stort sett er full innen november. Vanskelig å få fast stilling, men mulig. Jeg fikk fast stilling siden jeg hadde vikariater sammenhengende i tre år. Her har lærere og lektorer 20% forskningstid, og de med førstekompetanse eller professorer har 45% forskningstid. Jeg kjenner ikke til at lærere og lektorer hovedsakelig har ansvar grunnfagene - hva vi underviser i avhenger av kompetansen vår, og er en kombo av både utdanning og tidligere arb.erfaring. Lønna kunne absolutt vært bedre, men liker fleksibiliteten. 

Anonymkode: 24838...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser du allerede har fått noen svar, men jeg kan jo nyansere litt. Jeg elsker jobben min, men den er også veldig travel. Mange tidstyver, og mange fokusområder på samme tid. Det har ikke vært noe problem å ta ut lange sommer- eller juleferier siden arbeidsplanen (antall timer jeg skal jobbe totalt i semesteret) stort sett er full innen november. Vanskelig å få fast stilling, men mulig. Jeg fikk fast stilling siden jeg hadde vikariater sammenhengende i tre år. Her har lærere og lektorer 20% forskningstid, og de med førstekompetanse eller professorer har 45% forskningstid. Jeg kjenner ikke til at lærere og lektorer hovedsakelig har ansvar grunnfagene - hva vi underviser i avhenger av kompetansen vår, og er en kombo av både utdanning og tidligere arb.erfaring. Lønna kunne absolutt vært bedre, men liker fleksibiliteten. 

Anonymkode: 24838...d5b

Mulig det varierer fra sted til sted, og jeg jobber ikke på lærerutdanningen. Men hos oss underviser universitetetslektorer i veldig liten grad på master. Men på bachelor underviser de både på 1000-emner og opp til de mest avanserte bachelor-emnene. Der avhenger det som du sier av kompetansen deres. 

Anonymkode: 7b7fa...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese litt i Khrono om du tenker deg inn i Akademia, da får du litt overblikk over hvordan ståa i sektoren er. https://www.khrono.no

Anonymkode: 59015...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...