AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Skrevet 11. november 2024 Jeg skjønner at spørsmålet vil avhenge av størrelse osv, men sånn grovt beregnet, er det veldig dyrt å gjøre om et flislagt baderom til soverom? Vi har større behov for et ekstra soverom enn for så mange bad som vi har.. Anonymkode: fd21e...818
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #2 Skrevet 11. november 2024 Nei. Omvendt er dyrt, mens dette kan dere gjøre selv. Anonymkode: 7d355...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #3 Skrevet 11. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei. Omvendt er dyrt, mens dette kan dere gjøre selv. Anonymkode: 7d355...f9e Godt å høre, takk for svar! Vi har høyt lån og derfor høye renter, så har derfor gruet meg til å sjekke dette ut, men behovet for et ekstra soverom er sterkt. TS Anonymkode: fd21e...818
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #4 Skrevet 12. november 2024 Husk bare at dere senker verdien på huset ved å fjerne et bad. Bad er mer verdt enn soverom. Anonymkode: 20148...dd0 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #5 Skrevet 12. november 2024 Ville heller tatt en del av stuen, delt et større rom i to eller lignende. Det blir billigere og er enklere å tilbakestille ved salg. Da får du ikke verditap ved salg. Anonymkode: f9ac6...d47 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #6 Skrevet 12. november 2024 Noe annet å tenke på: er det stort nok vindu på badet for å bruke det som rom for varig opphold? Hvis dere må endre fasade er det søknadspliktig til kommunen. Anonymkode: f9ac6...d47 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #7 Skrevet 12. november 2024 Men ville dere følt det komfortabelt med et nytt soverom hvor dere vet det var bæsjet mye i før? Da det var bad. Anonymkode: cfd5a...a0b
Kålrota Skrevet 12. november 2024 #8 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ville dere følt det komfortabelt med et nytt soverom hvor dere vet det var bæsjet mye i før? Da det var bad. Anonymkode: cfd5a...a0b Hahaha, det er det sykeste jeg har hørt. Å gjøre om et bad til soverom vil jo føre til et massivt verditap? 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #9 Skrevet 12. november 2024 Som flere sier, det trenger ikke koste veldig mye, og dere kan gjøre det meste selv. Bare pass på å få fagfolk til å koble fra og tette vann og avløp slik at dere ikke får problemer med lekkasjer og lukt i etterkant. Hvis huset har ventilasjonsanlegg med avtrekk fra dette rommet, kan det være nødvendig å endre på det, men det er jeg usikker på. Pass også på rømningsveier. I et soverom er det lovpålagt å ha et vindu du kan komme ut av og det er regler for hvor stort vinduet må være og hvor høyt over gulvet det kan være plassert. Anonymkode: 5c732...300 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #10 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Pass også på rømningsveier. I et soverom er det lovpålagt å ha et vindu du kan komme ut av og det er regler for hvor stort vinduet må være og hvor høyt over gulvet det kan være plassert. Dette er bare tull. Det er ikke krav om rømningsvindu på soverom. Men det er krav om tilstrekkelig dagslys. For etasjer hvor det ikke er utgang gjennom dør direkte til det fri, er det krav om ett rømningsvindu på ca. annethvert rom for varig opphold. Det er typisk rom i 2-3. etasje (eventuelt underetasjen, hvis det ikke er utgangsdør i underetasjen). Anonymkode: f9ac6...d47 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #11 Skrevet 12. november 2024 Trenger ikke rive hele badet, jeg ville tømt det for baderomsinnredning og -tilbehør, og evt plater utenpå fliser og noe laminat på gulvet. Da er det jo enkelt å tilbakeføre det. Anonymkode: cb7d7...564
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #12 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Husk bare at dere senker verdien på huset ved å fjerne et bad. Bad er mer verdt enn soverom. Anonymkode: 20148...dd0 TS Vi har 4 bad, og med prisen for å pusse opp bad, tenker jeg at det er en luksus vi ikek har behov for. Anonymkode: fd21e...818
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #13 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ville heller tatt en del av stuen, delt et større rom i to eller lignende. Det blir billigere og er enklere å tilbakestille ved salg. Da får du ikke verditap ved salg. Anonymkode: f9ac6...d47 TS Med tanke på at vi har 4 bad og alle skal pusses opp på et tidspunkt tenker jeg at det er en bedre løsning å heller «bare» ha tre bad og stor stue. Stua egner seg heller ikke til å ta noe av til soverom. Alle mulige løsninger er vurdert, og den beste løsningen i dette huset er å ta det ene badet. Anonymkode: fd21e...818
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #14 Skrevet 12. november 2024 Kålrota skrev (14 timer siden): Hahaha, det er det sykeste jeg har hørt. Å gjøre om et bad til soverom vil jo føre til et massivt verditap? TS Vi har 4 bad, så tenker at eventuelle kjøpere også vil foretrekke flere soverom enn å ha så mange bad. Alle bad må jo også pusses opp på et tidspunkt. Anonymkode: fd21e...818 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #15 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men ville dere følt det komfortabelt med et nytt soverom hvor dere vet det var bæsjet mye i før? Da det var bad. Anonymkode: cfd5a...a0b Ojoj, denne så jeg ikke komme. Hjelpes. Anonymkode: ac7d5...00b 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #16 Skrevet 12. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Noe annet å tenke på: er det stort nok vindu på badet for å bruke det som rom for varig opphold? Hvis dere må endre fasade er det søknadspliktig til kommunen. Anonymkode: f9ac6...d47 Bad er allerede godkjent for varig opphold. De fleste ubetydelige fasadeendringer er ikke søknadspliktig. Oftest er kriteriene at man beholder samme stil, samme bredde eller samme lengde, slik at fasaden ikke endres vesentlig. Anonymkode: a3887...9e9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #17 Skrevet 12. november 2024 Er dette bad dere uansett skulle renovert så er det billig å bare konvertere ett til soverom, største kostnad / styr er egentlig gulvet om det er høyere enn resten av rommene. Skulle jeg gjort det selv så hadde jeg rettet av gulv, revet vegger og plombert det som er av rør+sluk. Så satt opp nye gipsvegger el platet og lagt ett enkelt gulv. Er gulvet høyere enn nabo rom så er det litt mer vurdering siden da blir det om en skal pigge opp gulv eller ikke osv. Er det standard soverom på 10-12m2 og du gjør alt selv så tipper jeg du får det til fra rundt 2k pr m2 alt etter valg av overflater. Og så en liten håndfull tusenlapper til rørlegger for å plombere ting og en håndfull til for elektrikker for å montere opp mer egnede støpsel/lys/bryter. Skal du ha gulvvarme el.l så blir dette i så tilfelle ekstra. Anonymkode: c475b...c4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå