Gå til innhold

Permisjon når far er student?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi er et samboerpar rundt 30 år. Jeg (kvinne) jobber fulltid, og far er student.

Hvilke løsninger finnes det angående permisjon?

Ettersom vi er såpass voksne, er det lite fristende at far skal ta et års permisjon fra studiet, og sånn sett utsette studiet et helt år.

Er det noen mulighet for at jeg kan ta over hans permisjon? Altså ta over, ikke ta ulønnet selv.

Er alternativet at han skal jobbe 0 i nesten et år, så han ikke har rett på foreldrepenger? 

Far jobber jo noe, men det vil ikke være nok til å dekke opp kostnader i permisjon, hvis jeg samtidig skal ta ulønnet.

Anonymkode: 7f30c...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke ta over delen som er øremerket far. Den delte delen bestemmer dere selvsagt selv over. Smartest er det å legge fars permisjon til der han ikke har studier, jul og sommer, (nå vet ikke jeg deres termin) og at du evt kan jobbe da.

Anonymkode: e005d...1bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke ta over delen som er øremerket far. Den delte delen bestemmer dere selvsagt selv over. Smartest er det å legge fars permisjon til der han ikke har studier, jul og sommer, (nå vet ikke jeg deres termin) og at du evt kan jobbe da.

Anonymkode: e005d...1bf

Slik jeg leser det kan mor ta over fars permisjon hvis far ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger. Det nærmeste jeg ser som kan «fungere» er at far slutter og jobbe rett før babyen blir født, slik at han ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger inntil det er dags for å ta ut permisjon? 

Det er selvfølgelig en drittløsning, men jeg vet ikke hva annet vi kan gjøre.

Jeg har utbetalt ca 37k i mnd, far mellom 7-10k. Hvis jeg går i ubetalt permisjon (-37k i mnd) mens han får foreldrepenger (7k i mnd, det han har opptjent) så ligger vi 30k bakk i mnd 🥲 Og en ting er det økonomiske, men vi ønsker ikke at far skal måtte ta et helt år studiepermisjon for å være hjemme 4 mnd med baby. Vi er voksne, og han vil rett og slett bare bli ferdig med studiene fortest mulig. Han har jo mye fleksibel tid ifbm å være student, men ikke nok til at det går opp i den grad at baby slipper bhg. Og vi kan ikke sette en baby på 7-8mnd i barnehage….

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler far å ta ulønnet permisjon sånn at han akkurat ikke har opptjent rett. Altså at han har rett under 6 måneders opptjeningstid. 

Anonymkode: a13b1...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Anbefaler far å ta ulønnet permisjon sånn at han akkurat ikke har opptjent rett. Altså at han har rett under 6 måneders opptjeningstid. 

Anonymkode: a13b1...edd

Ulønnet permisjon deltidsjobben? («Slutte»/ikke jobbe på 5 mnd)? Slik jeg skisserer over her? Det virker som det mest «logiske» ja, selvom det føles ut som svindel.

Han vil jo gjerne ha permisjon, men han kan ikke/vil ikke utsette studiet, og vi har ikke råd til å ha ulønnet permisjon for meg når han ikke har krav på noe særlig foreldrepenger…. Noen må jo passe på babyen.

føler dette er svindel, men vet ikke hva vi har til valg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hele permisjonen til far, men han har ikke rett på foreldrepenger fordi han ikke har jobbet sammenhengende de siste 6 av 10 mnd før permstart. Det er vel eneste muligheten for å overta permisjonen 

Anonymkode: f416f...260

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg fikk hele permisjonen til far, men han har ikke rett på foreldrepenger fordi han ikke har jobbet sammenhengende de siste 6 av 10 mnd før permstart. Det er vel eneste muligheten for å overta permisjonen 

Anonymkode: f416f...260

Ja, tror vi må gå for dette. Hvis han ikke jobber på 5 mnd «taper» vi 35-50 mnd, hvis jeg må gå ulønnet i 4 mnd taper vi 120-140k. I tillegg til at far må jobbe resterende år i en lavtlønnet jobb fordi han må ta et års permisjon fra studiet. Ikke bra.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, tror vi må gå for dette. Hvis han ikke jobber på 5 mnd «taper» vi 35-50 mnd, hvis jeg må gå ulønnet i 4 mnd taper vi 120-140k. I tillegg til at far må jobbe resterende år i en lavtlønnet jobb fordi han må ta et års permisjon fra studiet. Ikke bra.

TS

Bra planlagt det der 

Anonymkode: c294a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...