AnonymBruker Skrevet 11. november 2024 #1 Del Skrevet 11. november 2024 Veit ikke hvilken kategori dette problemet skal i. Jeg er 30, kvinne og tar en bachelor. I mine sene ungdomsår begynte vi så smått å jobbe/studere fra pc. Videregående særlig. Dette har ofte vært et problem for meg, da jeg har elendig konsentrasjon på skjerm. Jeg skjønner jo at det meste nå er digitalt. Men det er kjempeproblem for meg! I trege forelesninger klarer jeg ikke holde fokus et halvt sekund. Noen forelesninger er i tillegg direkte dårlige - foreleser er uforberedt, urelevant tema eller er ordentlig dårlig på å formidle. Dette i tillegg til dårlig konsentrasjon gjør at jeg kan falle ut alt fra fire til fem forelesningstimer. Jeg tror ikke jeg har ADHD, det har blitt pent avvist fra DPS ved første inntakstime. Er det vanlig å ha det sånn? Jeg skriver selvfølgelig alt jeg kan på papir, men det er ekstremt usystematisk for meg å ha halvparten på OneNote og halvparten i skriveblokk. Jeg blir så utrolig lett distrahert og mister fokuset, og sitter jeg på Macen i en rolig time gjør jeg tusen andre ting, planlegger, forefallende arbeid, skriver handlerlister og huskelister og alt hva som er.. Anonymkode: bb3bd...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #2 Del Skrevet 12. november 2024 Jeg har det på samme måte. Er 35 og vi brukte aldri datamaskiner da jeg gikk på skolen. Jeg har hatt et yrke der vi bare har brukt enkle program. Jeg synes det er vanskelig å bruke data fordi jeg føler at jeg ikke har oversikt. Jeg liker å skrive ut på papir, da kan jeg se alt og har oversikt. Så jeg skriver ut alt og setter i ringperm. Anonymkode: 382b3...f6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Del Skrevet 15. november 2024 Blir det tatt opptak? Vi har hatt et fag nå digitalt og der ble det tatt opptak. Jeg hørte på opptaken. Hjalp veldig å kunne pause eller gå tilbake hvis jeg datt ut. Anonymkode: 9ebf1...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #4 Del Skrevet 15. november 2024 Tok master digitalt. For meg hjalp det faktisk å fargelegge mens jeg hørte på forelesninger. Vet ikke hvorfor, men når jeg fargela klarte jeg å holde konsentrasjonen og jeg fikk med meg det meste. Det sies at hjernen aktiveres bedre ved skriving og tegning. Kanskje derfor? Men du kan kanskje prøve det Anonymkode: 8341e...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #5 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.39): Jeg skriver selvfølgelig alt jeg kan på papir, men det er ekstremt usystematisk for meg å ha halvparten på OneNote og halvparten i skriveblokk. Anonymkode: bb3bd...8b9 Legges powerpointene ut på forhånd? Da er mitt u-digitale tips å printe dem ut og notere direkte i dem. Det fungerer mye bedre for meg enn å skrive litt i One Note, litt i skrivebok og å ha powerpointene i tillegg. Jeg holder tråden og konsentrasjonen bedre, det blir enklere å finne fram i i forbindelse med arbeidskrav eller andre oppslag, og det blir mye enklere å repetere i forbindelse med eksamen. Anonymkode: c0dd5...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #6 Del Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.39): Jeg skjønner jo at det meste nå er digitalt. Men det er kjempeproblem for meg! I trege forelesninger klarer jeg ikke holde fokus et halvt sekund. Noen forelesninger er i tillegg direkte dårlige - foreleser er uforberedt, urelevant tema eller er ordentlig dårlig på å formidle. Dette i tillegg til dårlig konsentrasjon gjør at jeg kan falle ut alt fra fire til fem forelesningstimer. Anonymkode: bb3bd...8b9 Det er ikke rart du mister konsentrasjonen når det er dårlige forelesninger om ting du ikke er interessert i å lære. Spesielt når du sitter på datamaskinen og har alle verdens distraksjoner. Slik jeg ser det. 1) Du kan slutte på bacheloren. Enten studere noe som er mer tilpasset deg eller ikke studere noe. Om du bør det avhenger av hvor langt du har kommet i studiet. Er det første semester er det større grunn til å slutte enn om det er siste semester. Er det siste semester bør du selvsagt bite tennene sammen og komme deg gjennom. 2) Jeg har alltid slitt med forelesninger, så jeg har i i stedet brukt læreboka og powerpointene til foreleseren. I tillegg brukte jeg tidligere eksamensoppgaver og sensorveiledninger. 3) Fjern alle mulige distraksjoner når du forsøker å studere. 4) Når man skal studere bør man lure seg selv til å tro at dette er noe du MÅ gjøre og ikke noe du bør gjøre. Om det er noe man BØR gjøre så er det lett å utsette. Ser du fikk beskjed om at du ikke har ADHD. Det tror jeg stemmer ganske godt om det kun er disse digitale forelesningene du sliter med. ADHD handler om at man sliter generelt i livet med evnen til å gjøre oppgaver man bør gjøre. Om det kun er enkelte oppgaver du ikke klarer å motiverer deg til å gjøre så har du ikke ADHD. Ingen er motivert til alt. Anonymkode: 74b54...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå