Gå til innhold

Lekser i helger og til dager skolen har fri?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som lærer på vgs kan jeg forsøke å forklare hva dette kan være, men ts eller helst barnet, som jo enten er nesten voksen eller voksen, bør heller spørre på skolen enn på KG.

Som lærer på vgs har jeg av og til litt undertid og av og til litt overtid, for fagene er vektet forskjellig, så det blir sjelden akkurat 100%. Så det kan være noen slike overtidstimer de må avspasere, f.eks. om fagene har en årsramme til sammen på 105%, må jeg ta fri noen av de timene, siden skolen ikke har lov til å planlegge med å gi meg overtid. De timene får elevene ikke alltid vikar, slik at jeg som lærer må gi dem studieoppdrag for disse timene (for elevene skal ha timene), og jeg må se over dem uten at jeg egentlig får betalt for det...

Hvis jeg tar noen vikartimer, ender jeg også på overtid. Da kan jeg be om å få dem utbetalt,  men skolen sparer penger om jeg avspaserer dem. Da kan jeg kanskje ta meg en langhelg,  men jeg må likevel gi elevene et læringsoppdrag som jeg kontrollerer. Så egentlig jobber jeg både før timen og etterpå for å kunne "avspasere" den... 

Men sjekk med skolen, det er litt forskjellig hvordan slike ting løses. 

Anonymkode: e273d...399

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er andre gangen 2 av de tar ekstra fri etter skolen startet igjen etter sommeren. (De tar fri flere ganger i løpet av et skoleår) De er ektepar (uten barn).   Forrige gang var de borte en langhelg. Hadde fri fredag og mandag. Og denne gangen hele denne uken, de dro på tur på lørdag og kommer igjen førstkommende lørdag. De tar ikke fri uten lønn nei. De tar avspasering sier de.... 

Anonymkode: f1e9b...74f

Lærere har da også f.eks bryllup de skal reise til, og andre turer de som alle andre. Og om de har avspasering til overs, så har vel skolene vikarer akkurat som andre arbeidsplasser.

Anonymkode: 37bd2...642

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er andre gangen 2 av de tar ekstra fri etter skolen startet igjen etter sommeren. (De tar fri flere ganger i løpet av et skoleår) De er ektepar (uten barn).   Forrige gang var de borte en langhelg. Hadde fri fredag og mandag. Og denne gangen hele denne uken, de dro på tur på lørdag og kommer igjen førstkommende lørdag. De tar ikke fri uten lønn nei. De tar avspasering sier de.... 

Anonymkode: f1e9b...74f

Da har de vel jobbet inn den tiden, da. Jeg jobbet på en skole før der vi helst skulle ta avspasering for vikartimer. Der jeg jobber nå får vi ikke avspasering, men overtidsbetalt. Det varierer fra skole til skole. Sånn er det jo på alle andre arbeidsplasser også. Enten har man overtidsbetalt eller avspasering. 

Men er det disse lærerne som gir barnet ditt lekser? Du kan jo spørre dem.

Anonymkode: 11e24...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...