AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:06 #1 Del Skrevet mandag kl 10:06 Sønnen min går på ungdomsskolen, 8. klasse. De har lekser i helgene, noe jeg synes er helt borti natta. Nå er det planleggesdag for lærerene, altså en fridag for både lærere og elever. Likevel har sønnen min og klassen hans da, masse lekser til denne dagen. Jeg ser virkelig ikke poenget med lekser til en fridag. Flere som har barn med lekser til slike dager og helger? Eller noen lærere her med en mening om det? Anonymkode: f1e9b...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:06 #2 Del Skrevet mandag kl 10:06 Altså planleggingsdag på førstkommende fredag. Anonymkode: f1e9b...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:09 #3 Del Skrevet mandag kl 10:09 Lekser i helgene har jeg aldri hørt om, her ville jeg tatt det opp med skolen. At det er lekser til en planleggingsdag hadde jeg ikke gjort noen sak av. Anonymkode: 3ed83...139 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:11 #4 Del Skrevet mandag kl 10:11 «Lekser i helgene» blir det kun dersom de får den på fredag og den skal være ferdig til mandag. Er det slik? ellers kan det være lekser til mandag, som de får beskjed om i løpet av uka, da trenger man strengt tatt ikke vente til helgen med å gjøre de. Anonymkode: 79d76...4e3 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:12 #5 Del Skrevet mandag kl 10:12 Dette har mine hatt gjennom hele ungdomskolen og. På videregående hadde eldste 0 lekser Yngste hadde hele vg1 lekser både iø helger osv, fikk tilogmed mld på teams fra enkelte lærere både lørdag og søndag dag om oppgaver som måtte gjøres. Jeg begynte å følge med for å se om det var våres som ikke hadde fått med tidligere beskjeder noe som ikke var gjort . Tok og dette opp og fikk da beskjed at de viste at lærere gjorde det men de fikk ikke gjort så mye med det. Tilogmed i juleferien og påske kunne det droppe inn oppgaver spesielt fra gym lærer og naturfag lærer. Nå på vg2 har det ikke vært lekser i helg kun fra lekser tirsdag til onsdag Selv syns jeg det ble en uting på vg1 for de fikk jo aldri senket skuldrene og ta fri, for de viste jo ikke om de fikk noen beskjeder. Hovedlærer tok opp flere ganger men ble ikke hørt Anonymkode: 97b1d...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 10:13 #6 Del Skrevet mandag kl 10:13 Ungdomsskolen våre går/har gått på har mye lekser, til og med mer enn eldstemanns vgs, men de har likevel aldri hatt lekser i helgene. Lekser til en planleggingsdag ser jeg derimot ikke problemet med. Planleggingsdag er for øvrig ikke fridag for lærerne. Jeg hadde ikke laget en sak av det, det skjer jo uansett bare et par ganger i året Hvorvidt jeg hadde sagt noe om lekser i helgene hadde kommet an på hva slags lekser og mengden. Hvis det f.eks. forventes at de leser i helgene tenker jeg det er greit mens de ikke bør ha mer omfattende lekser i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:18 #7 Del Skrevet mandag kl 10:18 Hos oss får de ukeplan på mandag, og der står det om det er lekser til mandagen etterpå. Det er en glimrende anledning til å lære seg å planlegge og starte i god tid. Gjør de ikke det blir de sittende på søndagen, og det tenker jeg egentlig er greit? Vi andre som jobber må jo også det om vi ikke rekker det vi skal ila uka. Det er noe annet om de først får vite leksene på fredag, men det har jeg vanskelig for å tro. Og lekser til planleggingsdag går vel fint det også, de kan jo ikke levere dem inn den dagen det er satt opp, så sånn sett kan de vel gjøre dem når de vil? Enten før planleggingsdagen eller etter planleggingsdagen? Anonymkode: 89f4c...f45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:38 #8 Del Skrevet mandag kl 10:38 Arkana skrev (20 minutter siden): Ungdomsskolen våre går/har gått på har mye lekser, til og med mer enn eldstemanns vgs, men de har likevel aldri hatt lekser i helgene. Lekser til en planleggingsdag ser jeg derimot ikke problemet med. Planleggingsdag er for øvrig ikke fridag for lærerne. Jeg hadde ikke laget en sak av det, det skjer jo uansett bare et par ganger i året Hvorvidt jeg hadde sagt noe om lekser i helgene hadde kommet an på hva slags lekser og mengden. Hvis det f.eks. forventes at de leser i helgene tenker jeg det er greit mens de ikke bør ha mer omfattende lekser i helgene. Vel, for det første, jeg har 3 nære meg som er lærere, alle er på utenlandsreise på fredag (for så vidt hele denne uken) så jo - det er en fridag for lærerene. Lekser i helgene er matteoppgaver, engelskoppgaver, norsk lesing f.eks. Greit de får vite leksene før fredag, men uken er jo allerde fylt opp med andre lekser hver dag. Må jo være måte på hvor mye lekser som skal gjøres i uken, tenker jeg. De må jo få lov å ha fritidsaktiviteter og litt tid til annet også. Anonymkode: f1e9b...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 10:44 #9 Del Skrevet mandag kl 10:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, for det første, jeg har 3 nære meg som er lærere, alle er på utenlandsreise på fredag (for så vidt hele denne uken) så jo - det er en fridag for lærerene. Anonymkode: f1e9b...74f Det er ikke normalt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:48 #10 Del Skrevet mandag kl 10:48 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Greit de får vite leksene før fredag, men uken er jo allerde fylt opp med andre lekser hver dag. Må jo være måte på hvor mye lekser som skal gjøres i uken, tenker jeg. De må jo få lov å ha fritidsaktiviteter og litt tid til annet også. Anonymkode: f1e9b...74f Da kan de gjøre dem tidligere og må ikke gjøre det i helgen. Dette er jo ikke helgelekser?! Er vel bare å gjøre de tidligere i uka, barna må lære å strukturere tiden sin en eller annen gang. Er det for mye lekser ber du om tilrettelegging. Anonymkode: 89f4c...f45 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:52 #11 Del Skrevet mandag kl 10:52 Da er det jo ikke helgelekser? Men ditt barn som venter til helgen med å gjøre de Anonymkode: 0c424...c71 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #12 Del Skrevet mandag kl 11:02 Jeg ser slik på det: Lekser gitt fredag med frist mandag, slik at man må bruke av helg = Ikke ok. Lekser gitt tidligere i uken med frist mandag, slik at man kun må bruke av helgen hvis man ikke gjør dem før = Ok. Anonymkode: 5ceaf...880 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:28 #13 Del Skrevet mandag kl 11:28 Lekser til en planleggingsdag kan være for å hjelpe elevene å strukturere: f.eks passe på at det ikke går for lang tid fra timen til de skal gjøre det. Eller hvis det er innlevering, så kan det være at læreren vet at hen har tid til å rette det i helga. Lekser til mandag er ikke det samme som lekser i helga. Det er lekser til mandag som eleven velger å gjøre i helga. Hadde det vært bedre om fristen var satt til fredag? Har de f.eks matte mandager og onsdager er det dumt å bare kunne gi lekser til onsdag… Selv jobber jeg på vgs, og har flere klasser jeg bare har på mandager(90 min i uka). Da får de lekser til mandag, hvis de vil ha fri i helga må de gjøres tidligere. Jeg har også en del elever med jobb og idretter som tar mye tid, og er for at de må lære å planlegge, og gir de også rom for det. For eksempel gir jeg aldri lekser fra en dag til den neste eller fra fredag til mandag. De må kunne prioritere lekser i løpet av uka, men de har også mulighet til å planlegge så de har helger eller ettermiddager uten skolearbeid. Og planleggingsdag=fri for lærere? Jeg vet noen steder praktiserer møter/seminar på kveldstid flere kvelder og avspaserer planleggingsdagen, men de fleste tilfeller er det en dag full av møter og foredrag. Jeg f.eks har normalt 45 min undervisning på fredager, og resten til for- og etterarbeid, og kan velge å gå kl 12 (og jobbe på andre tidspunkt i stedet), mens nå på fredag er det planleggingsdag og fullt program 8-15.30 Anonymkode: 7f12d...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:16 #14 Del Skrevet mandag kl 12:16 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Lekser til en planleggingsdag kan være for å hjelpe elevene å strukturere: f.eks passe på at det ikke går for lang tid fra timen til de skal gjøre det. Eller hvis det er innlevering, så kan det være at læreren vet at hen har tid til å rette det i helga. Lekser til mandag er ikke det samme som lekser i helga. Det er lekser til mandag som eleven velger å gjøre i helga. Hadde det vært bedre om fristen var satt til fredag? Har de f.eks matte mandager og onsdager er det dumt å bare kunne gi lekser til onsdag… Selv jobber jeg på vgs, og har flere klasser jeg bare har på mandager(90 min i uka). Da får de lekser til mandag, hvis de vil ha fri i helga må de gjøres tidligere. Jeg har også en del elever med jobb og idretter som tar mye tid, og er for at de må lære å planlegge, og gir de også rom for det. For eksempel gir jeg aldri lekser fra en dag til den neste eller fra fredag til mandag. De må kunne prioritere lekser i løpet av uka, men de har også mulighet til å planlegge så de har helger eller ettermiddager uten skolearbeid. Og planleggingsdag=fri for lærere? Jeg vet noen steder praktiserer møter/seminar på kveldstid flere kvelder og avspaserer planleggingsdagen, men de fleste tilfeller er det en dag full av møter og foredrag. Jeg f.eks har normalt 45 min undervisning på fredager, og resten til for- og etterarbeid, og kan velge å gå kl 12 (og jobbe på andre tidspunkt i stedet), mens nå på fredag er det planleggingsdag og fullt program 8-15.30 Anonymkode: 7f12d...03f Jeg sier bare hva de 3 i min nærhet gjør, de er hele denne uken, inkl planleggingsdagen fredag, på ferie i utlandet. Derfor sier jeg de har fri. Anonymkode: f1e9b...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet mandag kl 12:20 #15 Del Skrevet mandag kl 12:20 Det er virkelig ikke normalt at lærere tar fri utenom skoleferien. Lærere har lang ferie (dvs avspasering) fordi de jobber mye ekstra resten av året og det er ikke rom for å ta fri for å reise bort til andre tider av året. Jeg vet om tilfeller hvor det som skal gjøres på planleggingsdager blir gjort på kvelder for å kunne ta seg fri selve planleggingsdager, men at lærere tar en hel uke fri mens elever har skole (hvem underviser da?) har jeg aldri hørt om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet mandag kl 12:36 #16 Del Skrevet mandag kl 12:36 Jag har inte sett problemet. De flesta uppgifter mina barn har fått är antingen "det här ni inte hann klart med på lektionen, gör det hemma tills nästa lektion", eller "nästa måndag/tisdag har ni inlämning/prov på detta" och då med god framförhållning. Min dotter har ofta schemalagt att "tisdagar då gör jag läxor" eller "på lördag förmiddag ska jag...". Helgerna har ofta varit lugnare och möjlighet till bättre studiero än efter en lång dag. Men alla barn och familjer är olika. I går söndag, hade hon en kompis över på "study date" efter middagen. Kompisen läste inför psykologiprov, och dottern läste religion. De hjälpte varandra i några timmar. De går på vidaregående 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:26 #17 Del Skrevet mandag kl 15:26 Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi lekser i helgene. Så jeg ble overrasket da jeg fikk barn og de kun trengte å gjøre lekser mandag til torsdag. Men nå på ungdomsskolen ser jeg at det av og til i lekseplanen vi får på fredag er lekser/forberedelser de må gjøre til mandag. Men da er det ikke store greiene. Kanskje noen instruksjonsvideoer de skal se for å forberede seg til timen mandag. Ellers kan det være innleveringer som de vet om hele uken, som da er frist på søndag kveld. Det er flott når de har lite lekser. Men samtidig så skal de lære seg å jobbe med skole/arbeid når de kommer hjem også. Det blir vanskelig å strukturere arbeid i videregående / høyere utdanning og jobb hvis de er vant til å ha fri så fort skoleklokka ringer. Anonymkode: 37bd2...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:50 #18 Del Skrevet mandag kl 15:50 Tenker det er helt greit at de har lekser som skal være fullført til mandagstimene. Det kan da umulig være snakk om så mye at det går veldig mange timer på dette? Og har de fått leksene utlevert fredag ettermiddag eller tidligere i uken? Mange av ungdomsskoleelevene skal en gang bli studenter, og det tidligere de lærer å struktere tiden på egenarbeid, det enklere blir tilpasningen til studiehverdagen der ingen følger opp at man jobber jevnt og trutt med fag underveis. Anonymkode: 0c904...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:14 #19 Del Skrevet mandag kl 16:14 Er det lekser de kan gjøre når de vil som skal være ferdige på mandag? Da er det jo bare å gjøre dem ferdig før helgen. Eller står det at de skal gjøre dem i helga? Da er det jo ikke greit. De lærerne du kjenner har sikkert tatt seg fri uten lønn. Man kan ikke bare ta ferie når man vil som lærer. De som jobber redusert skal heller ikke være med på alle planleggingsdagene. Jobber man 80% så skal man ha fri x antall planleggingsdager. Noen avspaserer planleggingsdag fordi det er brukt tid på personalmøter, kurs e.l tidligere. Lærere får ikke overtidsbetalt for sånt. Det er nok noe sånt som ligger bak. Anonymkode: 11e24...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:30 #20 Del Skrevet mandag kl 21:30 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det lekser de kan gjøre når de vil som skal være ferdige på mandag? Da er det jo bare å gjøre dem ferdig før helgen. Eller står det at de skal gjøre dem i helga? Da er det jo ikke greit. De lærerne du kjenner har sikkert tatt seg fri uten lønn. Man kan ikke bare ta ferie når man vil som lærer. De som jobber redusert skal heller ikke være med på alle planleggingsdagene. Jobber man 80% så skal man ha fri x antall planleggingsdager. Noen avspaserer planleggingsdag fordi det er brukt tid på personalmøter, kurs e.l tidligere. Lærere får ikke overtidsbetalt for sånt. Det er nok noe sånt som ligger bak. Anonymkode: 11e24...e53 Arkana skrev (9 timer siden): Det er virkelig ikke normalt at lærere tar fri utenom skoleferien. Lærere har lang ferie (dvs avspasering) fordi de jobber mye ekstra resten av året og det er ikke rom for å ta fri for å reise bort til andre tider av året. Jeg vet om tilfeller hvor det som skal gjøres på planleggingsdager blir gjort på kvelder for å kunne ta seg fri selve planleggingsdager, men at lærere tar en hel uke fri mens elever har skole (hvem underviser da?) har jeg aldri hørt om. Dette er andre gangen 2 av de tar ekstra fri etter skolen startet igjen etter sommeren. (De tar fri flere ganger i løpet av et skoleår) De er ektepar (uten barn). Forrige gang var de borte en langhelg. Hadde fri fredag og mandag. Og denne gangen hele denne uken, de dro på tur på lørdag og kommer igjen førstkommende lørdag. De tar ikke fri uten lønn nei. De tar avspasering sier de.... Anonymkode: f1e9b...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå