Gå til innhold

Konsekvens ved skulking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ungdommen min har fått fravær pga skulking/ble borte fra timen.  Dette har skjedd et par ganger tidligere (virker som enkelt timer).  Ungdomsskole. 

hvilken konsekvens gir dere for sånt? 

Anonymkode: 7e31b...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må finne din ungdoms kurranse.. ingenting av det vanlige fungerte her, absolutt ingenting.

Rett og slett fortvilende.

Så jeg satte meg ned og vurderte ungdommen min. Om ikke vanlig belønning og straff hadde noe effekt, så måtte jeg tenke utenom boksen. Hun er, som si mamma, bygget for komfort. Det vil si at hun avskyr gym, trening og aktiviteter som feks løping. Og der ble ideen født: "for hver minutt du skulker skal du være med på stadion og springe like lenge".

Første gang hun ble tatt var noen minutter og hun trodde mest jeg tullet. Andre gang var det lengre og pappaen sprang sammen med henne for å holde opp tempoet. Hun klaget sin nød, snott og tårer sprutet, men hun skulket ikke igjen etterpå.

Det er nå 4 år siden tror jeg..

Tenk kreativt 🙃 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har ungdommen skulket da?

Anonymkode: 55955...3fc

Fordi han fikk jobbe på et grupperom med en som styrer han ganske mye, og som han ikke klarer å si nei til. Så han blir ofte med på forslagene vedkommende har. 

Denne vennen sliter med mye, og har ingen andre venner og klenge mye på min. Vårt barn får ikke liv til å være sammen med han på fritiden (så langt det går an å forhindre), men på skolen blir de alltid plassert sammen fordi skolen mener de velger hverandre. Og vil ikke samarbeide om å holde dem mer unna hverandre.  Det skjer aldri sånt som dette når vår ungdom jobber med andre, eller alene. Sier ikke at han er feilfri, men det er en uheldig relasjon…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi han fikk jobbe på et grupperom med en som styrer han ganske mye, og som han ikke klarer å si nei til. Så han blir ofte med på forslagene vedkommende har. 

Denne vennen sliter med mye, og har ingen andre venner og klenge mye på min. Vårt barn får ikke liv til å være sammen med han på fritiden (så langt det går an å forhindre), men på skolen blir de alltid plassert sammen fordi skolen mener de velger hverandre. Og vil ikke samarbeide om å holde dem mer unna hverandre.  Det skjer aldri sånt som dette når vår ungdom jobber med andre, eller alene. Sier ikke at han er feilfri, men det er en uheldig relasjon…

Det andre barnet har da kun en venn og du nekter de å ha kontakt?

Hva med å heller ta han mer inn i familien deres. Inviter med hjem, bli kjent og la denne vennen som sliter, få bedre impulser fra deres kant? Du kan jo ikke kontrollere hvem barna er venner med. 

Anonymkode: 847ba...261

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med skolen om at de ikke skal settes sammen i gruppearbeid. Dette er en gutt som pusher grenser, og din gutt sliter med å sette grenser, så da er det en særs dårlig kommunikasjon. Den gutten som er en grensepusher bør settes sammen på gruppe med barn som har gode grenser. Ditt barn bør også få opplæring i grensesetting.

Anonymkode: 6cb87...b66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å heller ta han mer inn i familien deres. Inviter med hjem, bli kjent og la denne vennen som sliter, få bedre impulser fra deres kant? Du kan jo ikke kontrollere hvem barna er venner med. 

Men det er da ikke ts sitt ansvar? Greit at vi ikke skal utestenge, men det er jo tydelig at det går utover ts sitt barn (velger å skulle). 

En kontrollerer jo også omgangskretsen om man tvinger to til å være sammen også. 

De er også såpass store at de må få velge selv, og nå valgte sønnen å unngå klassekameraten.

Ts - tenker det ikke bør ha noen konsekvenser, men dersom det er så ille bør jo barnet ditt si ifra til læreren om hvordan han egentlig føler det. At det ikke alltid er like lett å si nei til klassekameraten. At det nødvendigvis ikke er slik at de velger hverandre. Det er jo en fornuftig konsekvens for barnet ditt at han ber om en samtale med læreren.

Anonymkode: 1464a...1d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har virkelig forsøkt , i flere år. Både i hverdag, helger, ferier. Forsøkt å snakke med foreldre, forsøkt å veilede eget barn. 

men vi har virkelig forsøkt. Det kommer tilslutt til et punkt hvor nok er nok. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (9 timer siden):

Du må finne din ungdoms kurranse.. ingenting av det vanlige fungerte her, absolutt ingenting.

Rett og slett fortvilende.

Så jeg satte meg ned og vurderte ungdommen min. Om ikke vanlig belønning og straff hadde noe effekt, så måtte jeg tenke utenom boksen. Hun er, som si mamma, bygget for komfort. Det vil si at hun avskyr gym, trening og aktiviteter som feks løping. Og der ble ideen født: "for hver minutt du skulker skal du være med på stadion og springe like lenge".

Første gang hun ble tatt var noen minutter og hun trodde mest jeg tullet. Andre gang var det lengre og pappaen sprang sammen med henne for å holde opp tempoet. Hun klaget sin nød, snott og tårer sprutet, men hun skulket ikke igjen etterpå.

Det er nå 4 år siden tror jeg..

Tenk kreativt 🙃 

Oi, dette hørtes da ut som to hyggelige foreldre med gode pedagogiske evner ...

Anonymkode: 0316e...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det er da ikke ts sitt ansvar? Greit at vi ikke skal utestenge, men det er jo tydelig at det går utover ts sitt barn (velger å skulle). 

En kontrollerer jo også omgangskretsen om man tvinger to til å være sammen også. 

De er også såpass store at de må få velge selv, og nå valgte sønnen å unngå klassekameraten.

Ts - tenker det ikke bør ha noen konsekvenser, men dersom det er så ille bør jo barnet ditt si ifra til læreren om hvordan han egentlig føler det. At det ikke alltid er like lett å si nei til klassekameraten. At det nødvendigvis ikke er slik at de velger hverandre. Det er jo en fornuftig konsekvens for barnet ditt at han ber om en samtale med læreren.

Anonymkode: 1464a...1d1

Nei, det er det vel aldri? 

Jeg er glad familien til min venninne tok inn meg, så fikk jeg se hvordan en familie faktisk fungerer. Min søster er en ufør alkoholiker akkurat som mamma. Mens jeg har klart å snu 3 generasjoner med dette, ved å se hvordan en familie kan fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Flott at foreldrer tar ansvar 🥰

Anonymkode: 3df35...99c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Da må dere fortelle skolen at det andre barnet har negativ innflytelse på ditt barn, og påvirker barnet ditt til å ta dårlige valg.

På generell basis fungerer det dårlig å nekte barna å velge venner selv. Men heller ta åpne samtaler om hvordan dere foreldre opplever vennskapet, og høre hva barnet selv tenker om hvordan relasjonen fungerer.

Anonymkode: 87ab0...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 22.18):

Takk det er vi! Jeg skal ikke skrive mer for jeg ønsker ikke utlevere ungdommen min og det som lå bak vår vanskelig tid, men vi måtte tenke utenom boksen for å treffe et sted som fungerte.

Selve tanken ble luftet og godkjent av bv/mst, lærere, samarbeidsgruppen og andre pedagogisk utdannede som jeg stoler på før vi presenterte ideen for ungdommen. 

At hun sprang noen runder rundt stadion mens hun syntes synd på seg selv og klaget sin nød ser jeg ikke noe problem med. Ingen ble skadet, vi var med henne hele tiden og hun har ikke skulket siden. Det er ikke verre eller mindre pedagogisk enn andre oppdragelsesmetoder, bare mer uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...