Gå til innhold

Uhøflig betjening, eller er jeg hårsår kunde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var og shoppet klær og sko i forrige uke. Jeg er en ganske høy kvinne.

Skulle ha pensko til juleklær, ba om å få prøve et par hvis de hadde min str. Valgte å kjøpe dem. Da jeg skal betale så sier butikkansatt at " fint at du velger lav hæl, for du har jo absolutt IKKE behov for å bli høyere".

Merker at dette gikk inn på meg, tenker på det av og til ennå selv om det har gått noen dager. Ikke sånn at dette er et kjempeproblem for meg 🙂men synes det vær skikkelig frekt.

Er dette en grei måte å behandle kunder på? Ville dere sagt noe?

Mulig jeg overreagerer men kommer ikke til å benytte den butikken igjen.

Anonymkode: ed60a...a92

Man kan omformulere det slik (eks. hvor det er en mann): fint at du velger høy hæl, for du har jo absolutt  behov for å bli høyere

Og da ser man ganske åpenbart at det var en uprofesjonell ting å si. De ansatte er faktisk på jobb.

Anonymkode: 188e8...be1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frekt ja. Selv har jeg opplevd i en butikk i Sørøst-Asia at betjeningen i en klesbutikk sa at jeg ikke burde kjøpe en skjorte som hadde striper på tvers fordi da så jeg enda tjukkere enn jeg var fra før. 

Anonymkode: 1d181...84f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker burde få gå i akkurat det de vil, og folk burde ikke kommentere. Men, folk tenker jo sitt. Jeg syntes f.eks at det er kjempe fint med tubetobber og og lange ettersittende kjoler men, jeg kan ikke gå med det fordi jeg har ikke kropp til at det ser pent ut på meg. Selv om jeg hadde slanket meg så har jeg ikke riktig fasong rett og slett og jeg vet at folk ville sett rart på meg. Sånn er det dessverre med høye kvinner også, mange syntes ikke det er pent og det å gjøre seg ennå høyere med vilje vil kanskje noen se på som komisk. Enten så må du bare drite i alt og gjøre akkurat som du vil, eller så må du preppe deg selv på at slike kommentarer kommer. Skulle ønske det ikke gjorde det, men slike folk kommer dessverre alltid til å finnes.

Anonymkode: 90861...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Frekt ja. Selv har jeg opplevd i en butikk i Sørøst-Asia at betjeningen i en klesbutikk sa at jeg ikke burde kjøpe en skjorte som hadde striper på tvers fordi da så jeg enda tjukkere enn jeg var fra før. 

Øst-asiater er jo kjent for å være veldig direkte, null problem med å kommentere rett ut overvekt osv.

Anonymkode: 9530d...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle mennesker burde få gå i akkurat det de vil, og folk burde ikke kommentere. Men, folk tenker jo sitt. Jeg syntes f.eks at det er kjempe fint med tubetobber og og lange ettersittende kjoler men, jeg kan ikke gå med det fordi jeg har ikke kropp til at det ser pent ut på meg. Selv om jeg hadde slanket meg så har jeg ikke riktig fasong rett og slett og jeg vet at folk ville sett rart på meg. Sånn er det dessverre med høye kvinner også, mange syntes ikke det er pent og det å gjøre seg ennå høyere med vilje vil kanskje noen se på som komisk. Enten så må du bare drite i alt og gjøre akkurat som du vil, eller så må du preppe deg selv på at slike kommentarer kommer. Skulle ønske det ikke gjorde det, men slike folk kommer dessverre alltid til å finnes.

Ja, enig i mye her.

Men jeg aksepterer ikke at jeg skal være nødt til å preppe meg for hets av noen som jeg besøker for å bruke penger på/handle hos.

Da velger jeg en annen butikk neste gang.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er forskjell på privatliv og jobb. På privaten må man regne med at folk har meninger, og mange sier dem også høyt. Dessverre kan man ikke nekte dem det, så da er løsningen å lære seg å drite i det og fortsette å gå kledd som man selv vil. Når folk er på jobb, derimot, så kan man faktisk forvente at de klarer å være profesjonelle nok til å ikke blande inn subjektive meninger. Hvorvidt det er pent å være høy eller ikke er i aller høyeste grad en veldig subjektiv mening, og man hjelper ikke kunden på noen måte ved å kommentere at de er høy nok. Jobben går ut på å fortelle om skoene og det burde de klare uten å dra inn personlige meninger.

Hvis kunden selv ønsker å unngå å fremheve høyden sin, så pleier de å si ifra om at de er på utkikk etter sko som ikke gir dem flere cm ekstra i høyde. Da leter man frem sko med lav hæl og fremsnakker skoen uten å kommentere kundens utseende. Om man er enig eller ikke i kundens mening om egen høyde har ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: 6e687...18a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ehh nei, det er ikke flott å være høy. Det hjelper ingen at du lyver.

Anonymkode: 9fd89...4b1

Jeg lyver ikke. Jeg synes det er flott å være høy

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her, forsåvidt enig med deg i at vi som har i-landsproblem er heldige. Men det betyr jo ikke at kroppskritikk ikke svir. 

Nå oppsøkte jeg heller ikke avisa, og vil vel heller aldri finne på å gjøre det. Men jeg synes godt folk kan få en påminner om å vise mer aktsomhet før man spyr ut kommentarer om utseende til folk. Spesielt ubehagelig kan det oppleves i en slik situasjon der man ønsker å kjøpe noe som man skal "pynte" seg med.

Jeg vil nok legge denne kommentaren fra den ansatte bak meg, som jeg har god trening i å gjøre. Som høy kvinne blir man jo det. 

Anonymkode: ed60a...a92

Må du gi deg, herregud du leter jo etter kritiske øyne å at "alle" er ute etter høyden din. 

Som lav kvinne kunne jeg aldri funnet på å tatt meg nær av alle "nissens hjelper" kommentarer eller hver gang en bukse er for lang... it is what it is liksom. Man trenger ikke bli dødens fornærmet over noe helt åpentbart med en selv. 

Du får deg selv til å virke sykelig usikker over egen kropp. Personen i kassa kom med en kjeitete kommentar som ikke nødvendigvis var ment stygt, det er ikke verdens undergang.

Anonymkode: 9f020...aa3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jo kulturen i Sørøst-Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "bare" 178, men har hele livet blitt behandlet som "hun høye" og har komplekser rundt det. Har blitt droppet av dater på grunn av høyden, og fått mange negative kommentarer rundt det. Så jeg hadde blitt skikkelig lei meg. Har så vidt begynt å gå med høye hæler når som 40-åring for å prøve å lære meg å ikke bry meg, men en sånn kommentar hadde sendt meg rett i kjelleren. 

Anonymkode: 924c2...fe1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...