Gå til innhold

Uhøflig betjening, eller er jeg hårsår kunde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er flottest å være fornøyd med det man har og tørre å fremheve det, uansett om man er høy eller lav. Og så er det aller flottest med mennesker som ikke trenger å dra andre ned i dritten for å hevde seg selv. Ikke synk ned på nivået til den du svarer (pun not intended).

Anonymkode: 6e687...18a

Dette! 

Anonymkode: 511e3...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så rart at du reagerte, TS. Det å være høy kvinne er for mange i vår kultur assosiert med å være stor. Altså det motsatte av feminin, petit etc. Er relativt høy selv, og er mektig lei av alle de «små, søte, feminine» som alltid skal påpeke hvor høy jeg er.  

Anonymkode: 0083e...5bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en unødvendig kommentar. Men ville ikke tatt det videre

Anonymkode: d90c5...e15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike kommentarer og slike forventninger til butikkansatte så er det ikke rart at butikkene sliter med å få ansatt folk både i ukedagene og nå før jul. 
Ingen her som har vært nye i alle oppgaver en gang i tiden? Hvordan ville dere selv gjort dere bak kassen i en hvilken som helst butikk utenom rene kassabetjentjobber? 
Og ikke minst, hvordan ville denne tråden sett ut dersom personen bak kassaapparatet har laget en tråd om kunden som kjøpte sko? 
Lett å dømme andre, uten å vite hva som foregikk i hodet til den andre der og da. 

Anonymkode: 00cb4...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var og shoppet klær og sko i forrige uke. Jeg er en ganske høy kvinne.

Skulle ha pensko til juleklær, ba om å få prøve et par hvis de hadde min str. Valgte å kjøpe dem. Da jeg skal betale så sier butikkansatt at " fint at du velger lav hæl, for du har jo absolutt IKKE behov for å bli høyere".

Merker at dette gikk inn på meg, tenker på det av og til ennå selv om det har gått noen dager. Ikke sånn at dette er et kjempeproblem for meg 🙂men synes det vær skikkelig frekt.

Er dette en grei måte å behandle kunder på? Ville dere sagt noe?

Mulig jeg overreagerer men kommer ikke til å benytte den butikken igjen.

Anonymkode: ed60a...a92

Uhøflig. Hun sier jo at du er for høy til å bruke høye heler..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og shoppet klær og sko i forrige uke. Jeg er en ganske høy kvinne.

Skulle ha pensko til juleklær, ba om å få prøve et par hvis de hadde min str. Valgte å kjøpe dem. Da jeg skal betale så sier butikkansatt at " fint at du velger lav hæl, for du har jo absolutt IKKE behov for å bli høyere".

Merker at dette gikk inn på meg, tenker på det av og til ennå selv om det har gått noen dager. Ikke sånn at dette er et kjempeproblem for meg 🙂men synes det vær skikkelig frekt.

Er dette en grei måte å behandle kunder på? Ville dere sagt noe?

Mulig jeg overreagerer men kommer ikke til å benytte den butikken igjen.

Jeg tenker at du er vanvittig heldig som har en såpass upåvirket verden å leve i at dette faktisk blir en sak. I avisen ville man vell betegnet det som agurknytt.

Sannsynligvis har den ansatte vært klønete og det er det. Legg det bak deg.

Anonymkode: 9f020...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med slike kommentarer og slike forventninger til butikkansatte så er det ikke rart at butikkene sliter med å få ansatt folk både i ukedagene og nå før jul. 
Ingen her som har vært nye i alle oppgaver en gang i tiden? Hvordan ville dere selv gjort dere bak kassen i en hvilken som helst butikk utenom rene kassabetjentjobber? 
Og ikke minst, hvordan ville denne tråden sett ut dersom personen bak kassaapparatet har laget en tråd om kunden som kjøpte sko? 
Lett å dømme andre, uten å vite hva som foregikk i hodet til den andre der og da. 

Hvorfor skulle den ansatte åpne tråd? Ts sa jo ingenting? 

Jeg ville slitt litt med å fylle stillheten, men ville latt være å kommentere utseendet til folk. 

Det er en grunn til at jeg ikke søker slike jobber. Jeg har jobbet en del i dagligvare, der forventningene til utadvendthet ikke er så høye. Jeg kommer heller ikke langt i intervjurunden til stillinger i butikker som innebærer smalltalk. Fikk ikke jobb i søstrene grene heller, fordi jeg følger ikke interiørkontoer i sosiale medier (er ikke på sosiale medier med unntak av kg)

Jeg har ikke jobbet i norgesgruppen, for de pleide (vet ikke om de gjør det ennå) kjøre personlighetstest som en del av ansettelsesprosessen, Et av spørsmålene var om jeg er midtpunktet i vennekretsen. Jeg svarte ærlig og dermed vil ikke norgesgruppen ha meg. Spiller ingen rolle at jeg har lang fartstid i Coop og har fått gode tilbakemeldinger fra kunder.

La oss ta et tankeeksperiment. Hva om jeg satt i kassa på kiwi og snakket om hvor bra det er at kunden valgte lettbrus for han trenger jo ikke de ekstra kaloriene, for å sette det på spissen? Man kommenterer jo ikke hvordan folk ser ut. 

Anonymkode: 511e3...b10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som selger nok manglet litt sosiale antenner her. Ikke sikkert hun tenkte det kunne oppfattes negativt, men var jo ikke akkurat en veldig sjarmerende positiv kommentar heller.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man stanger hodet i taket med høye hæler så er man kanskje litt høy.

Anonymkode: 87dc3...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig høy og hadde absolutt ikke tatt det som et kompliment. Det er ikke ment som et kompliment slik det var sagt, men en måte å si at man ikke kan bruke høye hæler fordi man er for høy til det.

Jeg fikk mye kommentarer på høyden før og da blant annet lignende kommentarer. Da var jeg veldig sjenert og forsiktig og turte derfor aldri å si noe. Nå når jeg hadde turt å si noe så får jeg aldri kommentarer 😄

Jeg hadde nok vært fristet til å spørre hvorfor hun mente at det var fint at jeg valgte lav hæl. Synes ikke at man skal finne seg i alt mulig folk lirer av seg om kropper utenom det vanlige, men skjønner absolutt at du ikke sa noe. Man blir jo satt ut.

Men enten så er hun idioti eller bare veldig ubetenksom.

Anonymkode: 70049...f89

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv jobbet i flere ulike kasser i ulike serviceyrker, og har aldri kommentert utseendet til kundene. Selv da jeg jobbet i en liten klesbutikk der vi omtrent skulle fotfølge kundene rundt i butikken og inn på prøverommet, så kom jeg aldri med mine personlige meninger om deres høyde eller utseende. Jeg lot kunden føre an samtalen og fortelle meg hva de var ute etter, og ga kun råd om snitt og passform med utgangspunkt i deres forespørsler. Det kunne aldri ha falt meg inn å uttale at "det var bra du kjøpte den varen, for du trenger jo ikke bli høyere/lavere/tynnere/tykkere, osv!"

Hvis du leser hva TS skriver så var det heller ingen ung nybegynner bak disken. Det var en godt voksen dame, og man kan jo da anta at hun både var voksen og erfaren nok til å klare å komme med en bedre kompliment enn dette hvis hun først skulle si noe om kundens valg av sko.

Personen bak kassaapparatet hadde neppe laget en tråd på KG, da hun jo tydeligvis har null problem med å lufte meningene sine åpent til kundene sine. Det eneste måtte være om en høy kvinne kommer inn og kjøper høye hæler, for da hadde hun sikkert skrevet en klagetråd om at det er trist å se så mange kvinner rage rundt i terrenget på høye hæler i stedet for å være nette og petite, sånn som hun mener kvinner skal være.
Eller hvordan tenker du tråden hennes hadde blitt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at du er vanvittig heldig som har en såpass upåvirket verden å leve i at dette faktisk blir en sak. I avisen ville man vell betegnet det som agurknytt.

Sannsynligvis har den ansatte vært klønete og det er det. Legg det bak deg.

Anonymkode: 9f020...aa3

Ts her, forsåvidt enig med deg i at vi som har i-landsproblem er heldige. Men det betyr jo ikke at kroppskritikk ikke svir. 

Nå oppsøkte jeg heller ikke avisa, og vil vel heller aldri finne på å gjøre det. Men jeg synes godt folk kan få en påminner om å vise mer aktsomhet før man spyr ut kommentarer om utseende til folk. Spesielt ubehagelig kan det oppleves i en slik situasjon der man ønsker å kjøpe noe som man skal "pynte" seg med.

Jeg vil nok legge denne kommentaren fra den ansatte bak meg, som jeg har god trening i å gjøre. Som høy kvinne blir man jo det. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er nå flottest å være høy.

Er du lav og prøver overbevise deg selv at det er en positiv ting å bli sett ned på?

Anonymkode: a777b...1fc

Jeg er så kjedelig som gjennomsnittlig. Ville heller vært lav enn høy.

Anonymkode: 9fd89...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om man stanger hodet i taket med høye hæler så er man kanskje litt høy.

Anonymkode: 87dc3...f0f

Og hvis man ikke har noe å bidra med i en tråd, så er man kanskje velkommen til å bare droppe det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan vi i butikken være litt klumsete. Vi snakker så mye så innimellom kommer ordene ut litt feil uten at vi mener noe stygt.

Husker ikke hva jeg sa, men skulle gi et kompliment. Like etter tenkte jeg over hva jeg hadde sakt og det slo meg at det var enormt klønete sakt og nok heller ble oppfattet som litt fornærmende. 

Tipper hun du møtte beundret høyden din, for det kjempefint å være høy, så kom det bare litt feil ut. Du skjønner uten kundene våre er vi ingenting, så selvfølgelig slenger vi ikke dritt bevist.....med mindre de fortjener det, men de er det evigheter imellom.

Anonymkode: 6c288...534

Dette har jeg full forståelse for. Jeg tenker at så lenge tonen fra den ansatte ellers er blid og hyggelig, så ville jeg tatt det meste med et smil.

For en tid tilbake kjøpte jeg et par pensko, og damen som skulle ekspedere meg fikk en liten ordflom over hvor kule hun syntes skoene var og klarte lire ut av seg at "man skulle ikke tro det, men de er kjempegode å gå med også!" i sin entusiasme. Jeg sitter i rullestol så sannsynligheten for at jeg skal tråkke rundt i skoene er lik null. Jeg bare lo og svarte noe à la "ja, vi kan jo alltids håpe" eller noe sånt. 😄

Jeg håper ikke hun bak kassa gikk hjem med klump i magen eller følte seg elendig etter den replikken, for hun mente jo åpenbart ikke å være kjip. 

Anonymkode: 15d7c...84f

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det skal ikke være så veldig vanskelig å ikke komme med halvkritiske kommentarer om kunder. 

"Bra du valgte den løse kjolen, ellers ville bilringene dine blitt veldig synlige".

Anonymkode: f80ab...0f5

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man jobber i butikk skal man ikke kommentere utseendet til folk, med mindre kunden spør spesifikt om svar på noe. Selv da skal man prøve å være litt rundt i kantene når man svarer. Selv om jeg synes krøllete hår er kjempefint (og gjerne skulle hatt mer krøll i håret selv), ville jeg jo ikke ha sagt til en dame med krøllete hår at det er bra hun kjøper produkter som ikke fremhever krøllene hennes, for hun trenger jo ikke mer krøllete hår. Det er faktisk ganske tydelig en beskjed om at hun har for mye krøller og overhodet ikke burde fremheve dem.

Selgere er det for å selge, og hvis kunden allerede har bestemt seg for en vare så er det ikke selgeren sin business å kommentere om den passer til kunden eller ikke. Spesielt ikke når det kommer til personlige meninger og subjektiv smak. Hvis ei høy dame kjøper lave sko, så betyr det ikke automatisk at hun synes hun er høy nok eller for høy til høye hæler. skal man komplimentere høyden hennes, så er ikke "du trenger jo ikke bli høyere" noe godt valg. Det er jo ganske opplagt. Det er jo bare å bytte ut høyde med bred rumpe, store pupper, tynn/tykk kropp, e.l.

Man skal ikke kommentere utseende til noen uansett med mindre noen spør direkte!

Anonymkode: 7de0d...7fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så høy at man føler det er et problem, så blir det jo samme som å si at bra du ikke tok den tettsittende kjolen med din tjukke fasong. Ikke innafor av betjeningen, men sikkert en glipp på linje som når man spør noen om de er blitt gravide. Alle gjør det én gang i livet, og du var mottaker av hens tabbe. 

Anonymkode: b952d...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man skal ikke kommentere utseende til noen uansett med mindre noen spør direkte!

Anonymkode: 7de0d...7fc

Selvfølgelig, men nå handler denne tråden om en kommentar fra en butikkansatt, og innlegget mitt var et svar til innlegget jeg siterte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man er så høy at man føler det er et problem, så blir det jo samme som å si at bra du ikke tok den tettsittende kjolen med din tjukke fasong. Ikke innafor av betjeningen, men sikkert en glipp på linje som når man spør noen om de er blitt gravide. Alle gjør det én gang i livet, og du var mottaker av hens tabbe. 

Anonymkode: b952d...7e3

Å spørre folk om de er gravide er ikke en vanlig feil å gjøre, hvis man bare tenker seg om bittelitt. Enten er dama så gravid at det ikke er noen tvil, eller så er det enten for tidlig i svangerskapet (og ingen trenger å vite det enda) eller så er man ikke nær nok venn/bekjent til at dama ønsker å dele det. Eller i verste fall har dama bare lagt på seg. Uansett blir det helt feil å spørre.

Igjen, i følge TS var dama bak disken godt voksen, så sjansen for at hun har både livserfaring og butikkerfaring nok til å unngå sånne "glipper" er veldig stor. Jeg tror ikke hun trenger å unnskyldes, for jeg tror hun visste veldig godt hva hun sa.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...