AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:04 #1 Del Skrevet mandag kl 09:04 Hei! Samboer og jeg spekulerer litt i hvordan vi skal ordne økonomien etter hvert. Kompliserende faktorer er at han har opp mot en million i studielån. I tillegg eier jeg en nedbetalt bolig. Vi planlegger og flytte til våren, og kjøpe noe sammen. Jeg kommer til å eie desidert størst andel av denne boligen, estimert >80%, og antageligvis ikke måtte ta opp særlig gjeld, om noe. Har dere noen forslag til hvordan vi kan fordele dette? Det ideelle for oss, rent praktisk, hadde vært felles økonomi. Men jeg ser at det antageligvis ikke er helt realistisk sånn ting er nå. Anonymkode: ffc26...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:10 #2 Del Skrevet mandag kl 09:10 I denne situasjonen ville jeg ALDRI giddet å ha noe felles. Altfor risikabelt. Anonymkode: f76ac...649 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:13 #3 Del Skrevet mandag kl 09:13 Jeg ser egentlig ikke noen motsetning mellom å skjevdele eierandel av bolig (og andre store verdier) ut fra hva man bringer inn - og å langt på vei ha felles økonomi fra måned til måned. Jeg hadde aldri i verden villet dele økonomi fra måned til måned med en som ikke hadde kontroll på egen økonomi, men lavere inntekt, høyere gjeld eller mindre formue er noe annet. Anonymkode: 26a92...ada 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:17 #4 Del Skrevet mandag kl 09:17 Hvorfor mener du det er praktisk med felles økonomi? Anonymkode: 01291...22b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surdeig Skrevet mandag kl 09:22 #5 Del Skrevet mandag kl 09:22 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Samboer og jeg spekulerer litt i hvordan vi skal ordne økonomien etter hvert. Kompliserende faktorer er at han har opp mot en million i studielån. I tillegg eier jeg en nedbetalt bolig. Vi planlegger og flytte til våren, og kjøpe noe sammen. Jeg kommer til å eie desidert størst andel av denne boligen, estimert >80%, og antageligvis ikke måtte ta opp særlig gjeld, om noe. Har dere noen forslag til hvordan vi kan fordele dette? Det ideelle for oss, rent praktisk, hadde vært felles økonomi. Men jeg ser at det antageligvis ikke er helt realistisk sånn ting er nå. Anonymkode: ffc26...a47 Skummelt, få dere en skriftelig samboer kontrakt, hadde aldri gått inn for å fått felles økonomi. Ikke så lenge han har så mye gjeld og du eier. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet mandag kl 09:24 #6 Del Skrevet mandag kl 09:24 I ert fall skulle jag se till att äga bostaden. Du tar ansvar för allt underhåll, lån, avdrag och ägande på bostaden. Sen kan ni fundera på om samboern ska betala någon leie för att inte bo "gratis" i huset. Gemensamma utgifter som ström, mat, försäkringar delar ni antingen 50/50 eller efter utgift. Ett annat alternativ är att ni köper bostaden till 50/50, du investerar din vinst från tidigare bostad i indexfond på börsen. Han tar lån för sin del (har hans ekonomi utrymme för det?), och ni delar på allt 50/50. Ren "Delad ekonomi" de får ni först när ni är gifta, inte före dess. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:26 #7 Del Skrevet mandag kl 09:26 Surdeig skrev (2 minutter siden): Skummelt, få dere en skriftelig samboer kontrakt, hadde aldri gått inn for å fått felles økonomi. Ikke så lenge han har så mye gjeld og du eier. Skriftlig kontrakt er ikke noe problem vi vil ha ting i orden. Ja, jeg lurer på om det er litt uforenelig siden forskjellene er så store i hver sin retning. TS Anonymkode: ffc26...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet mandag kl 09:53 #8 Del Skrevet mandag kl 09:53 Ni kan ha felles økonomi även om det är stor skillnad. Ni behöver bara definiera vad som är rimligt. Ska ni dela på allt 50/50 eller på någon annan faktor. Se till att skriva kontrakt och samboeravtal på vad du äger, och har köpt med dina pengar från förra bostaden så du kan få tillbaka din investering om ni gör slut. Vad jag tänker på är att ni köper gemensam mat, och delar på kostnaderna. INTE att ni går för "nu har jag handlat bananer och mjölk, vippser du mig 32 kr". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:02 #9 Del Skrevet mandag kl 10:02 Nå vet jeg ikke hvor mye dere skal finregne på dette, men å bo i et hus som man ikke eier 100/0 eller 50/50 blir fort komplisert. Hva med når dere skal bruke kr 400 000 på å pusse opp badet - skal du da betale 80/20 av kostnaden, selv om han bruker og sliter på badet like mye som deg? I så fall bruker han i prinsippet 30% av badet "gratis". Det aller enkleste er derfor en av disse alternativene: 1) Du eier 100% og han betaler en rimelig husleie til deg, etter avtale. Dette forenkler ting, men er sjelden en ønskelig løsning over tid. 2) Dere eier 50/50, og alt deles 50/50. Dette gir mest mening, ettersom dere bruker gjenstanden (huset) 50/50). Anonymkode: bf0cd...796 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:10 #10 Del Skrevet mandag kl 10:10 Kontakt luksusfellen og få hjelp med å bli kvitt den store gjelden. Husk at det sikkert er masse renter så er ikke sikkert på at samboeren din betalere noe på den gjelden men rettene. Anonymkode: 6f628...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:27 #11 Del Skrevet mandag kl 11:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontakt luksusfellen og få hjelp med å bli kvitt den store gjelden. Husk at det sikkert er masse renter så er ikke sikkert på at samboeren din betalere noe på den gjelden men rettene. Anonymkode: 6f628...af4 Luksusfellen fordi man har høyt studielån...?🤪 Anonymkode: 01291...22b 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet mandag kl 11:31 #12 Del Skrevet mandag kl 11:31 Surdeig skrev (2 timer siden): Skummelt, få dere en skriftelig samboer kontrakt, hadde aldri gått inn for å fått felles økonomi. Ikke så lenge han har så mye gjeld og du eier. Hvorfor ikke? De opplysningene sier lite om hvordan økonomien deres er. Han kan jo fint ha høy inntekt nå. Det bør han nesten ha med så høy studiegjeld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet mandag kl 11:32 #13 Del Skrevet mandag kl 11:32 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Samboer og jeg spekulerer litt i hvordan vi skal ordne økonomien etter hvert. Kompliserende faktorer er at han har opp mot en million i studielån. I tillegg eier jeg en nedbetalt bolig. Vi planlegger og flytte til våren, og kjøpe noe sammen. Jeg kommer til å eie desidert størst andel av denne boligen, estimert >80%, og antageligvis ikke måtte ta opp særlig gjeld, om noe. Har dere noen forslag til hvordan vi kan fordele dette? Det ideelle for oss, rent praktisk, hadde vært felles økonomi. Men jeg ser at det antageligvis ikke er helt realistisk sånn ting er nå. Anonymkode: ffc26...a47 Hvordan er inntekten deres da? Tjener han mer enn deg? I så tilfelle vil felles økonomi og lav eierandel på bolig være en dårlig deal for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:42 #14 Del Skrevet mandag kl 11:42 De fleste jeg kjenner har opp mot en mill i studielån, etter ferdig studie. Er ikke det ganske vanlig da? Det er ikke kredittgjeld liksom. Regner med din partner får en ok betalt jobb, etter ett studie som koster såpass? Anonymkode: 573c0...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:47 #15 Del Skrevet mandag kl 11:47 Brunello skrev (12 minutter siden): Hvorfor ikke? De opplysningene sier lite om hvordan økonomien deres er. Han kan jo fint ha høy inntekt nå. Det bør han nesten ha med så høy studiegjeld. Han har dessverre ingen høytbetalende yrke per nå. Han gikk et studie da han var rett ut av VGS, som han ikke fortsatte med. Tok deretter en grad på en privat skole (tenk BI, Kristiania etc) hvor det også må skolepenger. Han skjønte midtveis i graden at han ikke ønsket å jobbe med dette/det ikke ga gode karrieremuligheter, men valgte dessverre å fullføre da han hadde dårlig samvittighet for å ikke ha fullført første utdanning. Han har noen karrieremuligheter innen forsvaret, så han forsøker å få til det. Hvis ikke blir det tilbake på skolebenken igjen (uten å ta studielån). Han er veldig samvittighetsfull, sparsom og generelt flink med penger. Dette med studielånet spiser han opp litt innvendig, og kan vil gjerne bli kvitt det fortest mulig. TS Anonymkode: ffc26...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:49 #16 Del Skrevet mandag kl 11:49 Brunello skrev (14 minutter siden): Hvordan er inntekten deres da? Tjener han mer enn deg? I så tilfelle vil felles økonomi og lav eierandel på bolig være en dårlig deal for han. Min inntekt ligger rundt 7-800k. Per nå jobber han i en prosjektkontrakt, men den er tidsbegrenset og er snart ferdig. Dvs står han uten jobb fra nyåret, og må søke jobber. Uvisst hva de jobbene vil være, og hva de eventuelt vil betale. TS Anonymkode: ffc26...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:49 #17 Del Skrevet mandag kl 11:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Samboer og jeg spekulerer litt i hvordan vi skal ordne økonomien etter hvert. Kompliserende faktorer er at han har opp mot en million i studielån. I tillegg eier jeg en nedbetalt bolig. Vi planlegger og flytte til våren, og kjøpe noe sammen. Jeg kommer til å eie desidert størst andel av denne boligen, estimert >80%, og antageligvis ikke måtte ta opp særlig gjeld, om noe. Har dere noen forslag til hvordan vi kan fordele dette? Det ideelle for oss, rent praktisk, hadde vært felles økonomi. Men jeg ser at det antageligvis ikke er helt realistisk sånn ting er nå. Anonymkode: ffc26...a47 Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt alene så fikk han evnt. kjøpe seg inn senere. Anonymkode: 4cc0c...34d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:51 #18 Del Skrevet mandag kl 11:51 Furstina skrev (1 time siden): Ni kan ha felles økonomi även om det är stor skillnad. Ni behöver bara definiera vad som är rimligt. Ska ni dela på allt 50/50 eller på någon annan faktor. Se till att skriva kontrakt och samboeravtal på vad du äger, och har köpt med dina pengar från förra bostaden så du kan få tillbaka din investering om ni gör slut. Vad jag tänker på är att ni köper gemensam mat, och delar på kostnaderna. INTE att ni går för "nu har jag handlat bananer och mjölk, vippser du mig 32 kr". Ja, jeg tror det er hverdagskostnadene som er viktigst for meg. Kanskje en løsning er felles konto for forbruk, med innskudd etter lønnsbrøk. Det resterende (bolig etc) blir kanskje enklere å fordele etter studielånet har blitt mindre/er nedbetalt. TS Anonymkode: ffc26...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet mandag kl 12:03 #19 Del Skrevet mandag kl 12:03 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, jeg tror det er hverdagskostnadene som er viktigst for meg. Kanskje en løsning er felles konto for forbruk, med innskudd etter lønnsbrøk. Det resterende (bolig etc) blir kanskje enklere å fordele etter studielånet har blitt mindre/er nedbetalt. TS Anonymkode: ffc26...a47 Bra. Ett felles konto för förbruk är bra. DÅ sätter ni in X Kr varje månad och använder det till gemensamt. Det gör ekonomin enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:10 #20 Del Skrevet mandag kl 21:10 Beste leveregel er 1: ikke kjøp hus sammen uten å være gift 2: å gifte seg medfører (fra da, og ikke før) 100% felles økonomi. Man eier alt sammen, betaler ned gjeld sammen, har felles mål og jobber sammen. Anonymkode: f71d7...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå