Gå til innhold

Schæfer med adferdsproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor hannschæfer som jeg deler med min eksmann. Hunden ble godt trent siden den ble valp, og ble trent opp til å bli kjempelydig på (nesten) alle mulige måter. Vi gikk aldri på valpekurs, men brukte likevel mye tid på å aktivisere og trene hunden (lydighet, spor, søk osv). Det eneste som aldri fungerte bra var å få den til å være grei rundt andre hunder. Den er ekstremt dominant med tisper (helt til de blir forbanna og klikker vinkel på schæferen), og med andre hannhunder så går han i fullstendig i "drapsmodus" og skal ta den andre hunden. 

Det er utrolig kjipt å gå tur i nabolaget med hunden når jeg treffer andre med hund pga dette. Det er akkurat som om rullegardinen går ned og det er helt umulig å nå inn til han. Alt går i svart hos hunden. Han drar som besatt i båndet og knurrer og bjeffer og er svært aggressiv. Hunden er nå 9 år og jeg lurer derfor på om det er håp for å endre adferd hos en gammel hund.

Jeg bodde på et relativt øde sted tidligere, så da var ikke problemet så merkbart da det ikke var andre hunder der. Nå bor jeg i et nabolag hvor det kryr av hunder, og jeg kjenner det er vanskelig å gå tur.

Er det noen flinke hundemennesker der ute som er god på sånn problemadferd og har noen tips? Er det håp når hunden er så gammel? 

På forhånd takk!

Anonymkode: 958ef...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden er ikke "dominant". Det er vanlig at hanner kan være litt intense med tisper og tispene må si tydelig fra. Da bør man skjerme tispene og la de få slippe og omgås og heller ha hannen på avstand.

En slik aggressiv atferd mot andre hunder skyldes som oftest usikkerhet/frykt. Hunden er jo i bånd og har dermed ikke mulighet til å få den avstanden den trenger og når man går mot for å passere noen så går man jo bare nærmere og nærmere. Dermed har redde hunder ingen andre alternativer igjen enn å forsøke å skremme den andre unna med aggresjon for å få avstand.

Det aller viktigste her er dermed avstand. Med en gang du ser det kommer noen mot dere med hund, trekk ut av veien og få så stor avstand til den passerende hunden at din hund klarer å slappe av og trene kontakt med deg. Når den andre hunden har passert, ha et godbitsøk med din hund til du ser at den er helt avslappet og har glemt den andre hunden. Da kan du gå videre.

Jeg vil anbefale at du enten går et passeringskurs eller får hjem en dyktig atferdsterepaut som kan hjelpe dere hjemme hos dere. Det kan være vanskelig å trene på dette på en god måte kun baset på det man leser på nett.

Sjekk om det er noen nær deg på denne listen:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Tusen takk for innholdssrikt svar! Det skal jeg ta til etterretning!👌👌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at hunden er veldig usikker. Hunden har alltid vært av den usikre (pysete?) typen, men sammen med andre blir den skikkelig hissig og "tøff". Tror du traff spikeren på hodet der altså. 

Eneste måten jeg klarer å gå tur, er å unngå andre hunder/skape mest mulig avstand. Noen ganger er det vanskelig å skape tilstrekkelig avstand, så da prøver hunden å angripe andre. Skal prøve å distrahere hunden med godbitsøk neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har helt rett i at hunden er veldig usikker. Hunden har alltid vært av den usikre (pysete?) typen, men sammen med andre blir den skikkelig hissig og "tøff". Tror du traff spikeren på hodet der altså. 

Eneste måten jeg klarer å gå tur, er å unngå andre hunder/skape mest mulig avstand. Noen ganger er det vanskelig å skape tilstrekkelig avstand, så da prøver hunden å angripe andre. Skal prøve å distrahere hunden med godbitsøk neste gang.

En viktig detalj:

Hunden skal ikke distraheres med godbiter i passeringen. Da kan man få at hunden først blir oppmerksom på den passerende hunden når den nær, hunden støkker og blir enda mer redd.

Hvis man gir godbiter underveis i passeringen så skal det gjøre systematisk som et ledd i motbetinging (assosiasjonsendring). Godbitsøk er ellers for etter passeringen, for å hjelpe hunden og roe ned og redusere stressnivået hvis den har vært litt anspent.

Det er derfor jeg anbefaler atferdsterapeut eller passeringskurs. Det er viktige detaljer her som bør være på plass slik at man forstår hva man gjør og hvorfor man gjør det, og dermed har best mulig forutsetning for å få fremgang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

En viktig detalj:

Hunden skal ikke distraheres med godbiter i passeringen. Da kan man få at hunden først blir oppmerksom på den passerende hunden når den nær, hunden støkker og blir enda mer redd.

Hvis man gir godbiter underveis i passeringen så skal det gjøre systematisk som et ledd i motbetinging (assosiasjonsendring). Godbitsøk er ellers for etter passeringen, for å hjelpe hunden og roe ned og redusere stressnivået hvis den har vært litt anspent.

Det er derfor jeg anbefaler atferdsterapeut eller passeringskurs. Det er viktige detaljer her som bør være på plass slik at man forstår hva man gjør og hvorfor man gjør det, og dermed har best mulig forutsetning for å få fremgang.

Jeg er ikke trådstarter, men ble nysgjerrig på det du sier om å ikke bruke godbiter i passeringen. 

tenker du det er greit at hunden min ser på den andre hunden, og så får godbit? Da har jo min hund kontroll på den andre. Og på sikt prøver jeg å få hunden til å se på meg etter å ha sett den andre hunden og så få godbit. Det blir jo sladretrening? 

Anonymkode: 64b0e...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke trådstarter, men ble nysgjerrig på det du sier om å ikke bruke godbiter i passeringen. 

tenker du det er greit at hunden min ser på den andre hunden, og så får godbit? Da har jo min hund kontroll på den andre. Og på sikt prøver jeg å få hunden til å se på meg etter å ha sett den andre hunden og så få godbit. Det blir jo sladretrening? 

Ja, da blir det systematisk sladretrening (motbetinging).

Man bør da ha lært inn et belønningsord. F.eks klikker eller "bra!", dvs at hunden har assosiert det ordet/den lyden med å få godbit.

Hunden vil da se på den passerende hunden, du sier "Bra!", hunden snur tilbake til deg for å få godbit, og får godbit. Hunden snur seg tilbake mot den passerende hunden, "Bra!" og godbit. osv osv helt til den andre hunden har passert og så gjerne et godbitsøk til din hund er helt rolig og har glemt den andre hunden.

Denne treningen forutsetter at man har avstand nok til at din hund klarer å slappe av og jobbe på denne måten og at belønningslyd og kontakttrening er innlært fra før. 

Det er systematisk bruk av godbit for å motbetinge, og vil, hvis man gjør det riktig, ikke fungere som ren avledning slik det gjør om man bare mater hunden eller kaster godbiter i grøfta for at hunden ikke skal få med seg den som passerer. :) 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (59 minutter siden):

Man bør da ha lært inn et belønningsord. F.eks klikker eller "bra!", dvs at hunden har assosiert det ordet/den lyden med å få godbit.

Hunden vil da se på den passerende hunden, du sier "Bra!", hunden snur tilbake til deg for å få godbit, og får godbit. Hunden snur seg tilbake mot den passerende hunden, "Bra!" og godbit. osv osv helt til den andre hunden har passert og så gjerne et godbitsøk til din hund er helt rolig og har glemt den andre hunden.

Denne treningen forutsetter at man har avstand nok til at din hund klarer å slappe av og jobbe på denne måten og at belønningslyd og kontakttrening er innlært fra før. 

Det er systematisk bruk av godbit for å motbetinge, og vil, hvis man gjør det riktig, ikke fungere som ren avledning slik det gjør om man bare mater hunden eller kaster godbiter i grøfta for at hunden ikke skal få med seg den som passerer. :) 

Må bare skyte inn et spørsmål om dette. Min forrige hund var reaktiv ved passeringer, og jeg fikk aldri løst det helt, så jeg er ekstra stresset over at det kan bli et problem med fremtid hund. Kan/bør man bruke sladretrening allerede ved valpestadiet for å forhindre at passeringer blir problematiske? Eller overtenker jeg? 

Anonymkode: 98fa9...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må bare skyte inn et spørsmål om dette. Min forrige hund var reaktiv ved passeringer, og jeg fikk aldri løst det helt, så jeg er ekstra stresset over at det kan bli et problem med fremtid hund. Kan/bør man bruke sladretrening allerede ved valpestadiet for å forhindre at passeringer blir problematiske? Eller overtenker jeg? 

Noe av det viktigste du kan gjøre med en valp er god sosialisering. Nettopp for å gjøre valpen trygg på andre hunder slik at man unngår den type problemer.

Det er viktig å finne en balanse mellom god og nok sosialisering, men ikke så mye at hunden får store forventninger til å hilse og leke med alle hunder den ser (som også kan føre til utagering). Så sosialisering bør ikke skje med tilfeldige hunder på tur, men planlagte møter med hunder man kjenner som er trygge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Noe av det viktigste du kan gjøre med en valp er god sosialisering. Nettopp for å gjøre valpen trygg på andre hunder slik at man unngår den type problemer.

Det er viktig å finne en balanse mellom god og nok sosialisering, men ikke så mye at hunden får store forventninger til å hilse og leke med alle hunder den ser (som også kan føre til utagering). Så sosialisering bør ikke skje med tilfeldige hunder på tur, men planlagte møter med hunder man kjenner som er trygge. :) 

Ja, det er litt av problemet mitt, jeg mangler nettverk, så slike hunder må jeg plukke opp etterhvert 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er litt av problemet mitt, jeg mangler nettverk, så slike hunder må jeg plukke opp etterhvert 🙄

Meld deg på valpekurs. Flere hundeskoler/klubber har sosialiseringskvelder, eller du kan avtale med noen av de andre på valpekurset om dere kan gå tur sammen utenom kurset, f.eks. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (8 timer siden):

Takl for svar 😀 Da gjør jeg det riktig. Godt å få bekreftet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Meld deg på valpekurs. Flere hundeskoler/klubber har sosialiseringskvelder, eller du kan avtale med noen av de andre på valpekurset om dere kan gå tur sammen utenom kurset, f.eks. :) 

Ja, det tenkte jeg å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...