Gå til innhold

Er dere priviligerte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en diskusjon som skjer med jevne mellomrom her hjemme; er vi priviligerte? 
I morges snakket vi om prisstigningen på mat, og jeg kommenterer hvor hardt det må være å ha dårlig råd, og hvor takknemlig jeg er for at vi har det romslig. Etter diskusjonen sier mannen (igjen), og litt grettent, at vi er ikke akkurat priviligerte, men det finnes jo selvfølgelig folk som har det verre. 
Vi har enebolig i en av Norges største byer, hytte, to biler og lite lån. Vi drar utenlands hvert år, og kjøper nytt det vi trenger når vi trenger det. Vi handler mat uten å følge tilbud, og barna har flere fritidsaktiviteter hver. Vi har begge fast jobb, med ok til god lønn. Jeg føler meg utrolig priviligert. Men dette er kanskje ganske vanlig? Føler liksom jeg til stadig leser hvor liten kjøpekraft mange nordmenn har.

Jeg regner med det er et subjektivt definisjonsspørsmål, men hva er du? Fattig? Passe rik. Priviligert? 

Anonymkode: c826a...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vant i det store foreldrelotteriet og fikk foreldre i Norge. Selvsagt er jeg privilegert.

Anonymkode: 32c03...017

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler meg heldig vil jeg si.

Har friske barn.

Er glad og har godt humør, stort sett hver eneste dag. 

Livet er nok litt hva man kan klare å gjøre det til. Jeg klarer meg med lite, og er fornøyd med det 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mindre enn dere, men er også priviligerte. Vi eier leilighet og har nettopp kjøpt oss enebolig (riktignok ganske usentralt), vi har to (snart tre) barn vi kan kjøpe kvalitetstøy og utstyr til når vi vil, vi har høyt julegavebudsjett, vi handler det vi vil, spiser takeaway når vi vil, har to (rimelige) biler og må ikke snu på krona med mindre vi får en større, uforutsett utgift i fanget. Og dette til tross for at jeg er i foreldrepermisjon med 80% lønn for tiden. Av og til tar jeg meg selv i å føle meg fattig fordi jeg ikke har utbetalt så mye, men da kommer jeg på alt vi eier og at vi faktisk ikke trenger å snu på krona.

Anonymkode: af415...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, dere er kjempeprivilegerte! Hvor mange prosent av jordas befolkning har det slik som dere? Det er jo ikke mange i Norge engang.

Vi er også privilegerte. Og vi har tomannsbolig i en relativt billig by (Stavanger), en bil og ingen hytte. Handler mat på tilbud og andre ting vi trenger brukt. Men vi trenger ikke bekymre oss for penger.

Anonymkode: 47a46...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vant i det store foreldrelotteriet og fikk foreldre i Norge. Selvsagt er jeg privilegert.

Anonymkode: 32c03...017

Selv om mange har det bra i Norge, er det en del som har det dårlig her. Ikke nødvendig vis materielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener man som et utgangspunkt er privilegert om man er født i Norge/Norsk.

Det i seg selv gir noen fordeler de fleste andre land bare kan drømme om.

Så er det individuelle forskjeller og individuelle forutsetninger som påvirker.

Anonymkode: 3bea7...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer. Jo rikere jo mer vil man ha og man blir aldri helt fornøyd..

Anonymkode: 09551...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slike som mannen din..

Jeg og mannen sitter også godt i det, scrollet raskt forbi nyheten om matvarepriser i dag tidlig, men vanligvis er vi flinke til å minnehverandre på hvor priviligerte vi er, både under rentestigninger, når ting går litt feil på ferie, med mer. 

Anonymkode: 7f98c...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Selv om mange har det bra i Norge, er det en del som har det dårlig her. Ikke nødvendig vis materielt.

Det betyr ikke at å være norsk statsborger ikker er et privilegium.

Anonymkode: 3bea7...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg privilegert, jeg er innfødt normann. Men det betyr ikke at det ikke er slitsomt at en brokkoli koster 40kr.

Anonymkode: 8251c...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil si vi er priviligerte, vi har gode jobber, vi har trygg økonomi som tåler prisøkningene og vi har et stabilt samliv, gamle foreldre som klarer seg forholdsvis bra og unger som har etablert seg og står seg godt i det. Vi er ikke priviligert i form av at vi er hverken rik eller har høy sosial status, men så er slikt neppe privilegier som er bra for en heller.. 

Anonymkode: f04ef...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan absolutt ikke klage. Tre barn, stort hus, hytte, to biler, utenlandsferie to ganger i året med familien og gjerne en tur med kona til storby og en men kompiser. Har lån, men ganske mye mer i aksjefond og bankinnskudd enn totalt lån. I tillegg vesentlige verdier i arv etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg heldig og priviligert. 

Jeg ble født og vokst opp i Norge. Hatt en god barndom, jeg har god helse, jeg har utdannelse, et godt og trygt hjem, jeg har fast jobb og jeg har friske barn. Jeg har hatt nesten alle myligheter og det jeg har skuslet bort er min egen feil;)

Jeg har jobbet for mye av det jeg har, men jeg har vært heldig og hatt forhold til rette for både utvikling, utdannelse og et godt liv. 

Anonymkode: ce684...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Etter diskusjonen sier mannen (igjen), og litt grettent, at vi er ikke akkurat priviligerte,

Altså - den mannen din bør få seg en realitetsorientering! Hva mener han med at dere ikke er priviligerte? Fordi dere må jobbe for pengene? 

Anonymkode: 2f36c...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er jeg privilegert, jeg er innfødt normann. Men det betyr ikke at det ikke er slitsomt at en brokkoli koster 40kr.

16,70, tre for to, på Meny. Registrer trump bonus, og betal med Ikano. Så betaler du 15.5.

Eller gjør det enda rimeligere, velg rotgrønnsaker i stedet. 

Anonymkode: 7f98c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei!!!

Anonymkode: 69425...be8

Hvorfor mener du at du ikke er privilegert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er vi privilegert. Vi har hus. Vi har bil. Vi har jobb. Jeg kjøper det jeg har lyst på og lyst til. Drar på ferie hvert år. Bor i Norge som er trygt. Så ja. Vi er heldig. 

Anonymkode: aae4c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...