Gå til innhold

Utviklingshemmede i en ordinær jobbsfære

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er trolig et ømtåelig tema, men jeg tenker likevel at det er nødvendig å ta det opp. 

Jeg har ikke noen utfordringer i jobbsammenheng utover det som er vanlig, det vil si helt vanlig arbeidstaker. Jeg har utført vanlig utdanning etc., jobber i ordinært tempo, har ordinært skjønn.

Jeg har vært i et ansettelsesforhold der jeg tror noen har vært ansatt på litt rare vilkår, typisk kanskje vært litt hemma, om man kan si det på den måten. Jeg har på tilfeldig måte sett på utførelse av oppgaver etc., ved at det plutselig har vært deler av sakene mine som har vært utført av noen, men der det overhodet ikke er gjennomført på en skikkelig måte, faktisk heller det at noen er litt ute å kjøre.

Jeg har derfor tenkt at noen er i arbeidstrening ved at de ikke treffer på helt ordinære skjønnsutøvelser, som er nødvendig for jobben. Jeg har ikke hatt ansvar for den personen, ikke samtykket til å være i en slags "læresituasjon" med vedkommende i det hele tatt, rett og slett fordi jeg ikke er utdannet som vernepleier, omsorgsarbeider etc.

Jeg har bare sett at i noen av sakene har det vært foretatt skjønnsmessige avveininger i ettertid som det ikke er anledning til etter vanlige rutiner, ja, det virker som om det er en utviklingshemmet som har utført arbeidet i noen av sakene. 

Det virker som om vedkommende har en slags vrangforestilling selv, om at vedkommende fungerer, men jeg tenker at vedkommende heller burde ha forsøkt å mestre en jobb som er overkommelig. Typisk kundeservice, lettere kontorarbeid eller noe som ikke fordrer mer enn det som behøves av deg akkurat der og da. Det er jo sånn alle andre starter jobbkarrieren sin før og ved siden av utdanning, en kan jo ikke late som en er utdannet til noe, kan noe, i arbeid som fordrer en dypere forståelse?

Det er vel ikke en menneskerettighet å få jobbe med hva en selv vil, selv om en er utviklingshemmet? Det er et betent tema, men for meg ble det en belastning å ha dette i sakene mine, det var så langt unna vanlig skjønnsutøvelse som det kunne være. Jeg hadde ikke samtykket til å trene noen på nett, og jeg følte vi var på to forskjellige kloder.

Det er vel ikke anledning til å sette noen som trener i arbeidssammenheng sammen med noen som ikke har behov for det? Eller putte noen sånne saker inn for vanlige arbeidstakere, sånn at noen kan trene på en liten del av en sak, uten å opplyse om det? 

Anonymkode: 8b6b4...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...