Gå til innhold

Mulig ADHD, hjelpestønad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å søke om hjelpestønad til barnet mitt. Jeg mistenker at han har ADHD, det er en ekstremt aktiv gutt, med mange symptomer. Jeg har skrevet en søknad om hjelpestønad, da vi har endel utfordringer i hverdagen, og jeg har gått ned i stilling for å ta vare på han og meg selv. 

I søknaden har jeg beskrevet døgnet vårt, og et typisk døgn er utfordringer med frokost, å gjøre seg klar til skolen, middag, lekser, dusjing, legging, soving. Har også beskrevet helgen. 

Vi har foreløpig kun vært i kontakt med helsestasjonen, ballen har såvidt begynt å rulle. Jeg leser på ADHD Norge at man ikke må ha diagnose for å få hjelpestønad. Så spørsmålene mine er: 

1. Er det innafor å søke om hjelpestønad basert på denne informasjonen?

2. Er det ok å gjøre det nå, helt i starten av prosessen? Ser at både stille diagnose og behandle søknad kan ta lang tid, hjelpestønad kan komme veldig godt med hos oss i og med at jeg har redusert stillingen. 

Anonymkode: 66b14...149

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis må du også uttalelser fra lege. De pleier å innhente informasjon fra lege hvis dette ikke følger med.

Har egentlig aldri hørt en får hjelpestønaden uten at lege eller bup eller sykehus har uttalt seg om ting

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk avslag uten diagnose. Med en gang diagnose var på plass ble det godkjent. Dette var nå i høst.

Anonymkode: 025a6...f20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at du har rukket å gå ned i stilling, men kun vært på helsestasjonen med han. Er det lang ventetid for utredning? Eller har det vært mulig å gå ned i stilling på så kort varsel?

Anonymkode: 98960...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke så mye du vil, Uten formell diagnose får du nok ikke innvilget. 

Anonymkode: ad972...ab4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan godt søke. Sannsynligheten for å få noe innvilget uten utredning er lav.

Anonymkode: 0587f...951

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stusser på at du har rukket å gå ned i stilling, men kun vært på helsestasjonen med han. Er det lang ventetid for utredning? Eller har det vært mulig å gå ned i stilling på så kort varsel?

Anonymkode: 98960...df7

Ts her. Jeg gikk ned i stilling for et par år siden fordi utfordringene var store allerede da, men jeg så ikke sammenhengen. Jeg tenkte at jeg bare ikke maktet å jobbe fullt. 

Barnet er 7 år. Takk for svar alle sammen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du kan søke så mye du vil, Uten formell diagnose får du nok ikke innvilget. 

Anonymkode: ad972...ab4

Det er feil. Her fikk jeg innvilget forhøyet hjelpestønad selv uten diagnose hos henne,den kom flere år senere. Det er hjelpebehovet som bestemmer om en får innvilget hjelpestønad.

Anonymkode: 1bba5...c14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er feil. Her fikk jeg innvilget forhøyet hjelpestønad selv uten diagnose hos henne,den kom flere år senere. Det er hjelpebehovet som bestemmer om en får innvilget hjelpestønad.

Men uansett må en ha skriv fra lege eller andre instanser som bekrefter hjelpebehovet barnet har.

Anonymkode: 965b8...161

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men uansett må en ha skriv fra lege eller andre instanser som bekrefter hjelpebehovet barnet har.

Anonymkode: 965b8...161

Selvfølgelig må en det. I vårt tilfelle var det en barnelege som gav meg søknadspapirene og helt sikkert skrev legeerklæringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg vurderer å søke om hjelpestønad til barnet mitt. Jeg mistenker at han har ADHD, det er en ekstremt aktiv gutt, med mange symptomer. Jeg har skrevet en søknad om hjelpestønad, da vi har endel utfordringer i hverdagen, og jeg har gått ned i stilling for å ta vare på han og meg selv. 

I søknaden har jeg beskrevet døgnet vårt, og et typisk døgn er utfordringer med frokost, å gjøre seg klar til skolen, middag, lekser, dusjing, legging, soving. Har også beskrevet helgen. 

Vi har foreløpig kun vært i kontakt med helsestasjonen, ballen har såvidt begynt å rulle. Jeg leser på ADHD Norge at man ikke må ha diagnose for å få hjelpestønad. Så spørsmålene mine er: 

1. Er det innafor å søke om hjelpestønad basert på denne informasjonen?

2. Er det ok å gjøre det nå, helt i starten av prosessen? Ser at både stille diagnose og behandle søknad kan ta lang tid, hjelpestønad kan komme veldig godt med hos oss i og med at jeg har redusert stillingen. 

Dumt å gjøre dette nå, før diagnosen er satt. Fordi det er mye vanskeligere å få igjennom en søknad uten diagnose og å måtte anke en søknad tar både lengre tid og krever mer enn å vente til diagnosen er satt. 
Men det er bare å søke, får du nei, så får du nei. Da er anke og alt arbeidet en anke medfører neste.
Skal du så få avslag hele veien og begynne å søke på nytt, så blir det en enda tyngre prosess å få igjennom søknaden.  

Anonymkode: b430c...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dumt å gjøre dette nå, før diagnosen er satt. Fordi det er mye vanskeligere å få igjennom en søknad uten diagnose og å måtte anke en søknad tar både lengre tid og krever mer enn å vente til diagnosen er satt. 
Men det er bare å søke, får du nei, så får du nei. Da er anke og alt arbeidet en anke medfører neste.
Skal du så få avslag hele veien og begynne å søke på nytt, så blir det en enda tyngre prosess å få igjennom søknaden.  

Anonymkode: b430c...a72

Trenger hun å anke første søknad? Kan hun ikke bare sende en ny søknad hvis barnet får diagnose?

Anonymkode: 1aee2...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det seriøst slik at alt som faller litt utenfor normalen skal dekkes av det offentlige her i Norge? 
Litt ny her og satt ut av alt man kan få stønader til😳

Anonymkode: c6786...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det seriøst slik at alt som faller litt utenfor normalen skal dekkes av det offentlige her i Norge? 

Det offentlige bidrar når man ikke kan ha ordinær jobb på grunn av særskilte behov hos barn, ja. Akkurat som når du får omsorgspenger ved sykdom hos ungene når du skulle jobbet.

Anonymkode: 0587f...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg taper over 100.000,- i året fordi utfordringene som er "litt utenfor normalen" er for store for å være i hunder prosent jobb. Det innebærer blant annet at jeg blir vekket flere ganger hver eneste natt, (i nå 7 år) og hjelpebehovet er på 40 timer i uka kontra barn på samme alder som klarer alle tingene vi sliter med selv og ikke trenger den samme oppfølgingen. Den dagen du står overfor en lignende situasjon selv har du nok helt andre ting å være satt ut over. Jeg har betalt skatten min med glede i 20 år, og har tenkt å gjøre det i 25 år til. Akkurat nå trenger jeg litt hjelp tilbake. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du selv barn/ungdom med adhd eller andre diagnoser eller bare synser du ? Mitt barn har ikke adhd på papiret,men en annen diagnose der adhd er en del av det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...