Gå til innhold

Ujevn syklus. Når er vinduet, og hvor lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en syklus som varierer veldig i lengde fra 15 til 33 dager. Kombinert med at både jeg og mannen har reisejobber sliter vi med å faktisk være hjemme samtidig rundt eggløsning… 

Nå kom han hjem lørdag og vi hoppet rett til sengs… søndag morgen var mensen på plass… og jeg blør som en foss i dag. 
selvfølgelig drar jeg igjen onsdag og vi møtes ikke igjen på to uker… og da er det vell for seint? 

noen som har oppmuntrende historier om å få det til på feil plass i syklusen?
Er det håp om vi prøver onsdag morgen (selvom jeg sannsynligvis fortsatt blør litt) Eller må vi vente til neste måned? 

Anonymkode: bc24a...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å si når du ikke vet når du har eggløsning..og om du har. 

Jeg ville begynt å tempe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men stresser dere med å få barn? Min søster prøvde i mange år. Dem ga opp. Søkte hjelp. Så at det var noe med ene egglederen hennes. Så hun måtte ha eggløsning på riktig side hvis hun skulle bli gravid. Så hun skulle på behandling. Så spurte vi hvordan det gikk da. For vi har jo hørt at noen har blitt litt dårlig på behandling. Skulle starte på første mens. Nei hun venta no på mensen enda da. Så da klarte dem å bli gravid uten hjelp. Og nr to satt som en skudd også. Sier ikke at det er sånn til dere. Men jeg trur når man stresser mye med det så blir det vanskelig også. 

Anonymkode: 92b42...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også ujevne sykluser, som oftast lenger enn det du har. Eg synes eggløysingstester var heilt supert, for det gav meg informasjon om når vinduet vårt var. Og eg slapp å gå å vente på mensen, før EL i det heile tatt hadde skjedd. Det virker som din syklus er kort (14 dager virker rart, da har du EL omtrent samtidig som du får mensen?), mens 33 dager er heilt innafor. Testing hjelper iallefall gi ein peikepinne på når du må satse, og hjalp meg å kjenne igjen på kroppen når eg faktisk har EL. 

Anonymkode: a132a...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men stresser dere med å få barn? Min søster prøvde i mange år. Dem ga opp. Søkte hjelp. Så at det var noe med ene egglederen hennes. Så hun måtte ha eggløsning på riktig side hvis hun skulle bli gravid. Så hun skulle på behandling. Så spurte vi hvordan det gikk da. For vi har jo hørt at noen har blitt litt dårlig på behandling. Skulle starte på første mens. Nei hun venta no på mensen enda da. Så da klarte dem å bli gravid uten hjelp. Og nr to satt som en skudd også. Sier ikke at det er sånn til dere. Men jeg trur når man stresser mye med det så blir det vanskelig også. 

Anonymkode: 92b42...044

Dette synes eg er så unødvendig ting å ta opp overfor folk som prøver å bli gravide. Omformulert kan du seie at "åja, du har så lyst på barn at du ikkje får det. Prøv å ville det litt mindre du".... Folk blir gravide i krig, av valdtekt, osv, stress eller 'ønske' om å bli gravid er ikkje det som avgjer...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædceller kan overleve opptil 5 døgn inne i kvinnen. Med såpass ustabil syklus vil nok det beste være å ha sex jevnlig, kanskje annenhver dag når dere har mulighet til det.

I tillegg kan en god orgasme gi ekstra eggløsning. Så mulighetene bør absolutt være til stede.

Men hvordan har dere tenkt til å organisere familielivet hvis dere begge har reisejobber? Har dere egentlig tid til å ha barn? Kan dere gjøre noen av endringene dere planlegger allerede nå for å få mer tid sammen?

Anonymkode: e2a3e...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sædceller kan overleve opptil 5 døgn inne i kvinnen. Med såpass ustabil syklus vil nok det beste være å ha sex jevnlig, kanskje annenhver dag når dere har mulighet til det.

I tillegg kan en god orgasme gi ekstra eggløsning. Så mulighetene bør absolutt være til stede.

Men hvordan har dere tenkt til å organisere familielivet hvis dere begge har reisejobber? Har dere egentlig tid til å ha barn? Kan dere gjøre noen av endringene dere planlegger allerede nå for å få mer tid sammen?

Feil... orgasme gir ikke eggløsning..og ikke ekstra eggløsning. 

Et egg må måvre moden tilp slippe for å gi eggløsning . Det er ikke noe orgasme gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Eg har også ujevne sykluser, som oftast lenger enn det du har. Eg synes eggløysingstester var heilt supert, for det gav meg informasjon om når vinduet vårt var. Og eg slapp å gå å vente på mensen, før EL i det heile tatt hadde skjedd. Det virker som din syklus er kort (14 dager virker rart, da har du EL omtrent samtidig som du får mensen?), mens 33 dager er heilt innafor. Testing hjelper iallefall gi ein peikepinne på når du må satse, og hjalp meg å kjenne igjen på kroppen når eg faktisk har EL. 

Jeg har også ujevne sykluser, men lengre. Fra 30-42 dager. Jeg klarte aldri å finne eggløsning med tester, men hvis jeg hadde hatt problemer med å bli gravid, hadde jeg nok prøvd temping. Jeg ble gravid på første forsøk to ganger, og brukte 6-7 mnd den siste gangen (var da 35, så mulig det tok lengre tid pga alder). Har du sex annenhver dag vil du treffe på selv om du ikke vet når eggløsningen er. Hvis du har sykluser på bare 15 dager er det ikke sikkert du har eggløsning, evt at lutealfasen er for kort, og da blir det vanskelig/umulig å bli gravid i den syklusen. Du kan vurdere å kontakte gynekolog, TS, for å få råd. Uregelmessige sykluser kan være uproblematisk mtp å få barn (som hos meg), men det kan også føre til vanskeligheter med å bli gravid. 

Anonymkode: 14d55...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg så ofte dere kan, med så ujevne sykluser så vet man aldri når man lykkes. Har du fått noen slags form for utredning med tanke på uregelmessig syklus?

Anonymkode: 0d18e...c43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Feil... orgasme gir ikke eggløsning..og ikke ekstra eggløsning. 

Et egg må måvre moden tilp slippe for å gi eggløsning . Det er ikke noe orgasme gjør 

https://www.nrk.no/livsstil/lettere-gravid-med-bedre-sex-1.6544786

https://www.nrk.no/livsstil/slik-oker-du-sjansen-for-graviditet-1.7093561

Dette er mine kilder, hva er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo om egget er stort nok kan dette dytte egget til å slippe...altså gi eggløsning 

Men du får ikke eggløsning av orgasme ( altså orgasme lager ikke egg og gjør ikke at det vokser) 

Og igjen...du får ikke 1 eggløsning..og så om du får orgasme 5 dager etterpå får du ny eggløsning...men du kan hjelpe egget å slippe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo om egget er stort nok kan dette dytte egget til å slippe...altså gi eggløsning 

Men du får ikke eggløsning av orgasme ( altså orgasme lager ikke egg og gjør ikke at det vokser) 

Og igjen...du får ikke 1 eggløsning..og så om du får orgasme 5 dager etterpå får du ny eggløsning...men du kan hjelpe egget å slippe 

Men du har ingen kilde.

«seksuell opphisselse kan bråmodne egg» sier gynekolog Øystein Magnus ved Aleris Fertilitetsklinikk til NRK Puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du har ingen kilde.

«seksuell opphisselse kan bråmodne egg» sier gynekolog Øystein Magnus ved Aleris Fertilitetsklinikk til NRK Puls.

Les det jeg skriver engang til

Jeg skriver også at orgasme kan gjøre et modent egg til å slippe.

Om orgasmer hadde fått fortgang på eggløsning og egg hadde vi ikke tre gt ivf ..iui... letzerol etc...da kunne vi jo hat 1 orgasme om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les det jeg skriver engang til

Jeg skriver også at orgasme kan gjøre et modent egg til å slippe.

Om orgasmer hadde fått fortgang på eggløsning og egg hadde vi ikke tre gt ivf ..iui... letzerol etc...da kunne vi jo hat 1 orgasme om dagen...

Og du leser ikke det jeg skriver. Jeg skriver *kan gi* og ikke *gir alltid*.

Uansett. Hvis ts og mannen ikke har tid til å ligge sammen er jeg litt usikker på om de har tid til å ha et barn sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...