Gå til innhold

Superfoods, spirulina eller purasana?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kikker på noe spennende i tilsette i smoothievariasjoner.

Ser på purasana og supernature.

Hvilket merke er å foretrekke og er det beste?

Ser på dette med chlorella, spirulina, Greenmix, smoothie topping, Bee pulver.

Hva er best i kvalitet og smak?

Anonymkode: d10c9...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv har jeg spirulina, moringa, chlorella, bipollen i mine smoothier, men ikke så mye at det overdøver smaken. Noen av dem bruker jeg også feks i yoghurt med müsli når jeg spiser det, og i pannekakerøre hvis jeg skal ha det. Blir litt rare farger av og til, men jeg vet at det er godt for kroppen og da er det ok 😊

Jeg kjenner ikke til merkene du nevner, men les på innholdsfortegnelse og sammenlign innhold, om det er andre ingredienser, vekt ift. pris osv.

Anonymkode: 795f4...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sunneste smoothien er sannsynligvis helmelk og/eller syrnet melk pluss egg. Det er så å si komplett næring. Mennesker er ikke laget for å leve på pulveriserte planter fra fjerne strøk. Du vil aldri kunne klare å lage kunstig mat som er sunnere enn det evolusjonen har utstyrt oss for å spise.

Anonymkode: 05b19...dfd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 12.02):

Den sunneste smoothien er sannsynligvis helmelk og/eller syrnet melk pluss egg. Det er så å si komplett næring. Mennesker er ikke laget for å leve på pulveriserte planter fra fjerne strøk. Du vil aldri kunne klare å lage kunstig mat som er sunnere enn det evolusjonen har utstyrt oss for å spise.

Anonymkode: 05b19...dfd

Dette. For ikke å snakke om alle de skadelige stoffene som finnes i disse pulverne som TS snakker om. 

Anonymkode: 893c1...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. For ikke å snakke om alle de skadelige stoffene som finnes i disse pulverne som TS snakker om. 

Hvilke skadelige stoffer sikter du tik? Opplys oss gjerne, dette har jeg ikke hørt om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte slike pulver i mange år. Alt fra moringa til hvetegress eller activated barley osv. Nå har jeg kuttet ut alt dette, og bruker enten kun frukt/bær og yoghurt, evnt mandler hvis jeg ikke vil ha meieri. Dette gir langt bedre næring. 

Anonymkode: b4aaa...e91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke skadelige stoffer sikter du tik? Opplys oss gjerne, dette har jeg ikke hørt om.

Alger og sjøgress har cyanotoksiner.

https://vkm.no/risikovurderinger/allevurderinger/cyanobakterierogcyanotoksinerinorskedrikkevannskilder.4.22fe061816d90c026b46e451.html

https://snl.no/blågrønnbakterier

De typene som selges er såkalte "ikke-giftige cyanotoksiner", men ca halvparten av spirulina blir forurenset med gifte typer cyanotoksiner på nivåer over tolererbart nivå for mennesker. Og en gang i blant finner de veldig farlige gifter.

Sitat

toxic strains of A. flos-aquae may be found occasionally in some supplements, and they have been reported to produce paralytic shellfish poisons and anatoxin-a

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814608014568:

Sitat

Toxic and/or antinutritional factors were detected, such as low levels of lectins (32 and 64 HU/g of meal for chicken and rabbit trypsin-treated erythrocytes, respectively), tannins (59 mg/100 g), phytic acid (0.45%), high levels of trypsin inhibitors (99.0% inhibition) and -amylase inhibitors (70.5%). The 0/80% fraction showed moderate toxicity to mice (LD50 of 63.8 mg kg−1). The presence of heavy metals such as cadmium (0.29 mg/100 g), chromium (0.23 mg/100 g), nickel (0.26 mg/100 g) and vanadium (3.56 mg/100 g) was also detected.

Bipollen har jeg ikke hørt noe særlig om, men det er lite sannsynlig at det er bra for oss å spise ørten ganger mengden vi hadde fått i oss naturlig gjennom rå honning. Det er 0,1-0,4% pollen i rå honning. På en pakke stod det at anbefalt inntak var 1 ss (14,2 gram) bipollen hver dag. Det tilsvarer 3,55-14,2 kg honning hver dag. Det er så utrolig langt fra hva våre forfedre har fått i seg at det umulig kan være bra for oss.

Stoffer som dette kan være medisin, men det er ikke kosttilskudd. Ingen bør spise dette hver dag og ikke i disse mengdene. The dose makes the poison. Litt av et stoff kan være medisin, mye av et stoff kan være gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for tiden litt forskjellig fra Purasana, veldig fornøyd med dem. Har nå chia, açai, cocoa pulver og yerba mate. Har oppi kollagen også. Det varierer litt gjennom året hva jeg jar i smoothiene mine.

Bryr meg overhodet ikke om «gode råd» fra folk som tror de vet best om alt, jeg har selv brukt ulike typer superfood etter behov i 25 år og er i super form, også treningsmessig og jeg både føler meg og ser visstnok også ut som jeg er langt yngre enn jeg er. Føler meg friskere enn de fleste jeg kjenner og har ingen plager, er i 50-årene. Jeg har alltid trent og spist ganske sunt, alltid vært interessert i kosttilskudd og superfoods i tillegg til annen bra mat.

Anonymkode: b139a...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...