Gå til innhold

Noen som kjenner fenomet prøvejobbing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på intervju og har i etterkant fått mail om å komme på prøvejobbing i morgen for å bli bedre kjent med arbeidsplassen. 

Har tidligere enten fått jobben eller avslått. Aldri fått tilbud om «prøvejobbing». Har jeg kommet gjennom nåløyet? Noen som er rekrutterer eller kjenner til denne metoden. Er bare snakk om et par timer i morgen, men ønsker å høre hva det innebærer å «prøvejobbe» 

Anonymkode: ee048...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om. Hva slags jobb er dette?

Du har vel ingenting å tape på å møte opp for å gjøre deg kjent, det kan jo virke som at de har likt deg på intervjuet, og vil møte deg mer for å ta endelig avgjørelse.

Anonymkode: 57dc9...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om. Hva slags jobb er dette?

Du har vel ingenting å tape på å møte opp for å gjøre deg kjent, det kan jo virke som at de har likt deg på intervjuet, og vil møte deg mer for å ta endelig avgjørelse.

Anonymkode: 57dc9...4c4

Samme! Derfor jeg er litt forundret. Er tannhelsesekretær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen butikker på kjøpesenteret her jeg bor driver med prøvejobbing. Klesbutikker blant annet. 

Anonymkode: 6a1a2...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette i forrige jobb. De tok inn de 3 kandidatene de likte best fra intervju. Hensikter er for både deg og dine potensielt nye kollegaer, å se om dette er en arbeidsplass som matcher. Dine forventninger og kollegaenes forventninger til deg. Lykke til! 😃

Anonymkode: a90a0...c2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe jeg ofte har tenkt at flere bedrifter burde gjøre. Prøvejobbing sier så mye mer om en kandidat passer til jobben enn et intervju gjør. Og det gir også kandidaten en mulighet til å teste om jobben faktisk er noe for henne. 

Anonymkode: 08e95...006

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig lurt ut. En ting er intervju og karakterer.

Noe helt annet er kandidatens evne til samarbeid med andre ect i real life. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde hatt prøvejobbing her jeg jobber så hadde jeg sluppet marerittet som var hele fjoråret så støtter dette

Anonymkode: e709d...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis de hadde hatt prøvejobbing her jeg jobber så hadde jeg sluppet marerittet som var hele fjoråret så støtter dette

Hva skjedde? 

Anonymkode: 5d68d...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en ansatt som brukte minst to ganger så lang tid på arbeidsoppgaver som alle andre og til tross for at de var utdannet gjorde ting som var helt på jorden. Kunne virkelig ikke forstå at noen ,langt mindre noen utdannet i yrket kunne finne på sånt. I jobben er vi avhengig av et tidsskjema for at dagen skal gå rundt og da nytter det ikke å bruke en halvtime på en arbeidsoppgave som burde ta ti minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig i restaurantnæringen og helt sikkert i andre serviceyrker. Det er som et annengangsintervju og jeg håper at du dro – det gir jo både deg og arbeidsgiver muligheten til å avgjøre om dere er en god kombinasjon. Prøvejobbing burde innføres i alle slags yrker, for det gir deg en uvurdelig sjanse til å bestemme deg for om du vil takke ja til jobben eller ikke – hvis du får den.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det. Husk at du har krav på lønn.

Anonymkode: a2d1a...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2024 den 0.43):

Samme! Derfor jeg er litt forundret. Er tannhelsesekretær. 

Da er det for å se hvordan du fungerer i samspill med tannlegen og i samspill med de andre. 
Ane ingenting om hvordan dette praktiseres men vet at min tannlege har hatt folk inne og prøvd de ut i jobb, og beholdt noen, andre har forsvunnet. (Jeg har vært altfor ofte hos tannlegen i det siste). 

Anonymkode: 39e7b...781

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig stress. Jeg prøvejobbet som servitør en gang. En blir jo litt nervøs når noen observerer deg, en seigpining jeg aldri mer skal delta på.

Anonymkode: 9b62d...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja  som andre har sagt så er det kanskje litt oftere brukt i servicebransjen. Men det skal alltid være betalt. Blir jo som en prøve periodw  bare kortere

Anonymkode: 81d70...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke lov til å la noen «prøvejobbe» uten å lønne de. 

Tonka skrev (5 timer siden):

Det er vanlig i restaurantnæringen og helt sikkert i andre serviceyrker. Det er som et annengangsintervju og jeg håper at du dro – det gir jo både deg og arbeidsgiver muligheten til å avgjøre om dere er en god kombinasjon. Prøvejobbing burde innføres i alle slags yrker, for det gir deg en uvurdelig sjanse til å bestemme deg for om du vil takke ja til jobben eller ikke – hvis du får den.

Du har tydeligvis kun erfaring fra praktiske yrker. På min arbeidsplass hadde det vært omtrent umulig å bidra med noe som helst av verdi i løpet av noen timers «prøvejobbing».

Anonymkode: efa9f...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...