Gå til innhold

Hvordan jobbe med seg selv i forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tette, nære kjærlighetsrelasjoner har alltid vært veldig vanskelig for meg og jeg ser det er flere ting som går igjen i hvert forhold, selv om mennene jeg har vært sammen med har veldig ulike. Jeg ser at jeg må jobbe med meg selv, men utfordringen er at jeg har en utrygg/engstelig tilknytningsstil som har vært med meg siden barndommen. Det jeg ser jeg må jobbe med er følgende: 

- Redd for at partner skal forlate meg eller slutte å elske meg

- Tester partner for å se om han blir

- Må ha ekstremt mye bekreftelse

- Repeterende spørsmål til partner

- Null filter 

- Gir alt av meg selv og blir nesten besatt av relasjoner når vi har kommet meget nære hverandre (ikke i datingfasen - da holder jeg mye tilbake)

- Setter partner sine behov foran mine egne og er meget tilgjengelig

- Kan være pågående til tider

- Får panikk om partner ikke svarer på 24 timer 

Jeg har snakket mye med kjæresten min om dette, og noen av tingene ovenfor opplever han som litt masete til tider. Han tenker som en typisk mann, og han stoler 100 % på meg og har ikke behov for bekreftelse daglig. Han mener det holder å si at han elsker meg en gang i løpet av dagen, og at man ikke må tekste hver eneste dag. Det betyr ikke at han ikke elsker meg for det sier han, men at han har andre ting han må håndtere, f.eks jobb, moren sin, venner, osv. Det er jo logisk når han sier det, men jeg blir veldig emosjonell og sensitiv til tider. 

Hvordan kan jeg bygge sterkere selvfølelse og validere meg selv? Hvordan klare å finne en balanse så jeg ikke støter partner bort fra meg? Jeg vil virkelig at dette forholdet skal fungere. Det er første gang jeg har vært med en mann i snart 2 år og han har vært meget tålmodig med meg, men også han har grenser. Hvordan gå fra å være utrygg og engstelig til å bli trygg og sikker på meg selv? 

Noen som har tips? :)

Anonymkode: 407ac...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær alene og lær deg å vøre avhengig av bare din intuisjon og bekreftelse, men det er veldig veldig vanskelig når du er i et forhold, vær singel. 

Anonymkode: 7d8b7...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe med deg selv innenfra. F.eks holde tilbake når du ønsker å spørre om noe, eller få bekreftelse. Da kan du tenke inni deg «hva vil x antakelig svare på dette?», for det vet du antakelig. Og hvis du ikke vet, lager du et svar som er nyttig for deg. F.eks «svarer han ikke på meldingen fordi han ikke elsker meg lenger, plutselig?». Da er svaret «han elsker meg fortsatt, inntil han sier noe om det motsatte». Du må altså jobbe med din indre samtale og trygge deg selv på den måten. 

Anonymkode: 0c438...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut insta kontoer som handler om dette, podcaster, og boka attached. Mange som har det sånn som deg (jeg inkludert, men har roa meg litt nå heldigvis.)

Anonymkode: cc16e...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd for at du egentlig ikke er så glad i ham egentlig? At du egentlig ikke er villig til å strekke deg mot det han signaliserer at han vil ha, det du tror han vil ha? Jeg tror de fleste har kjent på det der, tidligere i livet og litt senere.

Jeg ville tatt en lite "Time out". Tenke at du ikke skal tenke på han en ukes tid eller noe. Faktisk ta en liten følelsesmessig pause fra ham en ukes tid. Slå opp i ditt eget hode, kun en pause for deg selv, uten å si det, bare slå opp fiktivt en uke for deg selv. Uten å fortelle det, bare bruke litt tid til å lage en base for deg selv, fordi nå lar du han ta for stor plass i livet ditt. Så setter du deg ned en dag et sted for deg selv og skriver hva du tror han vil savne med deg hvis det blir slutt. Så setter du deg en annen dag og skriver ned hva du vil sette pris på hvis det blir slutt, er det noe du har satt på vent i livet som følge av forholdet, deg selv? Så setter du deg ned en annen dag og skriver ned alle menn du har vært forelsket i, hvilke egenskaper de har hatt som har vært positive, hvordan var forelskelsen? Sterkere noen av dem enn med ham? Du har vært like forelsket før? Du har vært redd for å miste før? Det har gått greit? Du har taklet overganger tidligere, du dør ikke av det?

Så bruker du to-tre dager på å gjøre det du vil uten ham, kino, spise ute, what ever. Når du føler at du har rettet opp balansen, kan du hente opp disse listene når det butter, enten ved å ha de med deg, eller bare ha det i hodet. Er det i tillegg noe i oppførselen hans som trigger seperasjonsangsten? Det kan du bare være oppmerksom på, uten å klandre han. Hadde han hatt en annen kjæreste, hadde han hatt samme mønster? Det handler ikke alltid om deg?

Litt hobby-psykologi, men jeg tror du må ta igjen balansen din. Det er bare en mann.

Anonymkode: f7654...b07

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...