Gå til innhold

Sliten av psykt familiemedlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et voksent familiemedlem som er svært psykisk syk, men skjønner det ikke selv. Legger all skyld på alle andre, og eier ikke selvinnsikt. Hygienen er fraværende, den mentale tilstedeværelsen er kun der når det skal kjeftes på noen. Inn og ut av psykiatrien, bruker ikke medisiner pr i dag. Nekter behandling. Har diagnoser, men vet ikke hvilke. Drapstrusler og fysiske angrep har forekommet. Det er dager hvor jeg tenker at vedkommende bare kan dø og at livet mitt fint kunne gått videre. Det er slemt å si, men sykdommen kan ikke forklare alt. Personen har alltid vært slem, ufin, likt å trykke andre ned. Mobbet andre, men aldri tålt å få noe tilbake.

Jeg vil egentlig ikke ha noe med personen å gjøre, men er tvunget (av årsaker jeg ikke trenger greie ut om her). Hvis jeg hadde prøvd å få vedkommende i behandling, hadde personen garantert tatt det som om jeg ville h*n vondt. Alt blir galt.

Kan ikke kutte båndet helt, da jeg automatisk kutter båndet til andre jeg vil ha kontakt med. Hva kan man gjøre i en slik situasjon?

Anonymkode: 014a6...398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er at personen selv føler at hen har det bra. Dersom hen har det bra med å leve sånn så burde man ikke tvinges til behandling tenker jeg. 

Anonymkode: e0681...c5a

• Nyttig 2
Skrevet

Psykisk sykdom er også sykdom og likeledes som en person som kaster opp av omgangssyke ikke kan noe for det kan heller ikke mennesker med psykisk sykdom noe for at de er psykisk syk og lidelsen og oppførselen som da følger med. (Jeg hadde selv en mor som var paranoid schizofren så jeg vet det ikke er enkelt men det er likeledes slik det er). 

Jeg er for minst mulig tvang i psykiatrien så om personen selv kan leve og ønsker å leve slik tenker jeg at det er det viktigste. Vi bør alle ha rett til å bestemme over oss selv i størst mulig grad, psykisk sykdom eller ei.

Anonymkode: 09c3e...6f2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det viktigste er at personen selv føler at hen har det bra. Dersom hen har det bra med å leve sånn så burde man ikke tvinges til behandling tenker jeg. 

Kan garantere at vedkommende ikke har det bra. Hadde du sett personen på gata ville du med det samme sett at det var en syk person. Vi snakker i psykose/schizofreni- området. Ikke noen depresjon vi snakker om her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan garantere at vedkommende ikke har det bra. Hadde du sett personen på gata ville du med det samme sett at det var en syk person. Vi snakker i psykose/schizofreni- området. Ikke noen depresjon vi snakker om her.

Alle andre alternativer skal være brukt før tvang. Det er ekstremt strenge regler for tvang og de er der av gode grunner, at du mener noen er for syk eller for giftig eller for irriterende er ikke gode nok grunner. Heller ikke at personen ikke har det bra ut ifra et "normal" perspektiv.

Det er strenge krav til bruk av tvang i medhold av psykisk helsevernloven. Tvang kan kun brukes der frivillig psykisk helsevern har blitt forsøkt uten at dette har ført fram, eller der det er åpenbart formålsløst å forsøke dette. Det er en forutsetning at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og pasienten må i tillegg oppfylle enten behandlingskriteriet eller farekriteriet. Det er dessuten et vilkår at pasienten mangler samtykkekompetanse. Sistnevnte vilkår gjelder så sant det ikke er nærliggende og alvorlig fare for pasientens liv eller andre personers

https://www.statsforvalteren.no/portal/helse-omsorg-og-sosialtjenester/tvang/

• Nyttig 4
Skrevet

Forstår at du er knyttet til denne personen av feks familiære forbindelser, har du snakket med disse andre om dette?

Anonymkode: 93ffe...a7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Alle andre alternativer skal være brukt før tvang. Det er ekstremt strenge regler for tvang og de er der av gode grunner, at du mener noen er for syk eller for giftig eller for irriterende er ikke gode nok grunner. Heller ikke at personen ikke har det bra ut ifra et "normal" perspektiv.

Det er strenge krav til bruk av tvang i medhold av psykisk helsevernloven. Tvang kan kun brukes der frivillig psykisk helsevern har blitt forsøkt uten at dette har ført fram, eller der det er åpenbart formålsløst å forsøke dette. Det er en forutsetning at pasienten har en alvorlig sinnslidelse og pasienten må i tillegg oppfylle enten behandlingskriteriet eller farekriteriet. Det er dessuten et vilkår at pasienten mangler samtykkekompetanse. Sistnevnte vilkår gjelder så sant det ikke er nærliggende og alvorlig fare for pasientens liv eller andre personers

https://www.statsforvalteren.no/portal/helse-omsorg-og-sosialtjenester/tvang/

Men da kan ikke personen heller forvente at noen bryr seg. Når alt er galt med alle andre enn h*n selv.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår at du er knyttet til denne personen av feks familiære forbindelser, har du snakket med disse andre om dette?

Ja, ofte. Ingen har makt til å gjøre noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da kan ikke personen heller forvente at noen bryr seg. Når alt er galt med alle andre enn h*n selv.

Hen er syk. Som sagt å være psykisk syk med de symptomene det bringer med seg er like uforskyldt som å spy av omgangssyken. Jeg har selv vært pårørende og vet at det koster mange krefter men alle psykisk syke har rettigheter og rettsikkerhet i rettsstaten Norge. Enten du liker det eller ei. Om det blir for vanskelig for deg bør du ta avstand (men det sier du at du ikke kan av uvisse grunner), men den eneste du kan bestemme over er deg selv. 

Har du noe kontakt med pårørende grupper?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg hadde prøvd å få vedkommende i behandling, hadde personen garantert tatt det som om jeg ville h*n vondt. Alt blir galt.

Hvorfor det? Når han kommer med drapstrusler, så synes jeg du må stå i valget med å få han hjelp. Om han blir sur/lei seg på grunn av det, så minn han på denne oppførselen og at slikt kan ikke fortsette. Om du ikke brydde deg, hadde du nok ikke hjulpet med det, men heller kuttet kontakt og "ghosta" han helt. 

Dette blir ikke bedre dersom han ikke får hjelp. Ikke for deg, ikke for han.

• Liker 1
Skrevet

Har du selv fått hjelp som pårørende? Det kan hjelpe veldig å snakke med andre i samme situasjon. Det med dårlig hygiene høres veldig ut som depresjon. Psykose er egentlig bare manglende virkelighetsoppfatning. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du kommer langt med å akseptere at vedkommende er syk, med alt det innebærer. Han/hun er ikke frisk/normal. 

Anonymkode: 86982...295

• Nyttig 1
Skrevet

Så snakk om det, si at du blir sliten og redd, si det og be om hjelp til å få litt avstand. Du makter ikke mere, det kan du si til de andre som står deg og denne personen nær. Og, drapstrusler skal du melde inn til legen og politiet eller har du samvittighet til å se at noen skades mens du kunne ha gjort noe?

• Liker 1
Skrevet

Slutt å ta ansvar for andre sin mennesker sykdom, om det gjør deg dårlig selv. Du kan ikke redde andre mennesker, om de ikke skjønner eller ønsker å bli reddet selv. Det å holde på slik du gjør nå, sliter deg ut.

Stygt å si det, men å la noen seile i sin egen sjø noen ganger er noen ganger det pårørende kanskje må gjøre til tider for å ikke slite seg ut eller bli psykisk dårlig selv.

Ellers må du sette grenser ovenfor både deg selv og hva som er akseptabelt oppførsel av vedommende i nærheten av deg. Ta avstand så mye som mulig, der det er mulig å få avstand.

Det eneste du skal gjøre er å melde fra om drapstrusler og trussel om selvdrap. Ellers er det opp til personen selv og helsepersonell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror du kommer langt med å akseptere at vedkommende er syk, med alt det innebærer. Han/hun er ikke frisk/normal. 

Anonymkode: 86982...295

Det har jeg akseptert etter nærmere 20 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Høres det ut som om den personen har det bra?

Anonymkode: ba105...847

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har et voksent familiemedlem som er svært psykisk syk, men skjønner det ikke selv. Legger all skyld på alle andre, og eier ikke selvinnsikt. Hygienen er fraværende, den mentale tilstedeværelsen er kun der når det skal kjeftes på noen. Inn og ut av psykiatrien, bruker ikke medisiner pr i dag. Nekter behandling. Har diagnoser, men vet ikke hvilke. Drapstrusler og fysiske angrep har forekommet. Det er dager hvor jeg tenker at vedkommende bare kan dø og at livet mitt fint kunne gått videre. Det er slemt å si, men sykdommen kan ikke forklare alt. Personen har alltid vært slem, ufin, likt å trykke andre ned. Mobbet andre, men aldri tålt å få noe tilbake.

Jeg vil egentlig ikke ha noe med personen å gjøre, men er tvunget (av årsaker jeg ikke trenger greie ut om her). Hvis jeg hadde prøvd å få vedkommende i behandling, hadde personen garantert tatt det som om jeg ville h*n vondt. Alt blir galt.

Kan ikke kutte båndet helt, da jeg automatisk kutter båndet til andre jeg vil ha kontakt med. Hva kan man gjøre i en slik situasjon?

Det blir vanskelig å gi råd når du ikke vil skrive hvorfor du må holde kontakten. For jeg hadde ikke hatt kontakt med en slik person, eller i det minste holdt det til et absolutt minimum.

Anonymkode: ba105...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...