Gå til innhold

Helsestasjonen maser om baby og vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så stressa av helsesykepleier som maser om at baby ikke går nok opp i vekt. Samtidig som at baby på 6 mnd er aktiv, frisk og fin, beveger seg rundt på gulvet og ser ut som hen har det veldig fint. Besteforeldrene sier at helsesøster er overivrig.

Jeg klarer ikke å slappe av, og kjenner at det er et fokus på mat som blir veldig altoppslukende for meg. Baby får nå MME, grøt, smaker på ulike typer grønsaker, og jeg bruker mye tid på å lage rett og næringsrik mat. Men helsestasjonen er ikke fornøyd. Baby går for sakte opp i vekt.

Jeg sover dårlig, tror jeg er i ferd med å bli deprimert. 

Anonymkode: 49ce2...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir så stressa av helsesykepleier som maser om at baby ikke går nok opp i vekt. Samtidig som at baby på 6 mnd er aktiv, frisk og fin, beveger seg rundt på gulvet og ser ut som hen har det veldig fint. Besteforeldrene sier at helsesøster er overivrig.

Jeg klarer ikke å slappe av, og kjenner at det er et fokus på mat som blir veldig altoppslukende for meg. Baby får nå MME, grøt, smaker på ulike typer grønsaker, og jeg bruker mye tid på å lage rett og næringsrik mat. Men helsestasjonen er ikke fornøyd. Baby går for sakte opp i vekt.

Jeg sover dårlig, tror jeg er i ferd med å bli deprimert. 

Anonymkode: 49ce2...a10

En baby som ikke går opp i vekt som forventet kan ha et uoppdaget helseproblem, for eksempel at tarmen ikke tar opp næring som den skal. Det er en grunn til at helsesykepleieren veier og måler barn som en del av oppfølging av barnet. Nemlig å oppdage dersom noe ikke er helt etter boka, slik at barnet kan få hjelp. Alt vises ikke på barnets aktivitet, selv om det er positivt at barnet ditt utvikler seg og oppleves å ha et greit liv. 
At du sliter på grunn av situasjonen, betyr at du bryr deg om barnet ditt, og du bør ta dette opp enten med fastlege eller si det som det er neste gang du er på helsestasjonen. Som regel går ting seg til etterhvert, det trenge Rikke være noe galt med barnet ditt. 

Anonymkode: d8a98...668

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener. Jeg hadde prematurt barn. Ekstrem prematur. Helsestasjonen hadde ingen erfaring med det. Dem stressa der å. Men til slutt så sa jeg. Så lenge ungen følger sin egen kurve så driter jeg i at den er under det skjemaet dere har. Slutt med det fokuset og skaff dere kunnskap i stedet for. Jeg fikk ny helsesøster. Og hun søkte kunnskap. Så da ble det mye bedre. Hun hørte mye mere på meg. 

Anonymkode: 1a613...a98

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem. Baby veide 3,7 kg ved fødsel, men vekten flatet ut da han ble 2-3 måneder. Han gikk opp i vekt, men helsesøster mente at han ikke fikk fort nok opp i vekt. Både jeg og far er under gjennomsnittet i størrelse. Mitt barn var nede på 2,5 persentilen på det minste. Legen på helsestasjonen var ikke så bekymret, men sa at det ikke ville skade å gi ham flaske på kvelden. Jeg prøvde, men baby nektet flaske. 

Jeg begynte med fast føde da baby ble 4 måneder. Han tålte grøt godt, så vi gav ham grøt med MME og peanøttsmør oppi til kvelds. Det hjalp vektoppgang. 

Barnet er snart 3 år og er fremdeles relativt liten. Tror han er på 25-percentilen. Men han vokser fint. Barn vokser i rykk og napp. 

Anonymkode: fbab1...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekstkurve sier mer om barnet sin "trivsel" altså helse enn hva vekst gjør. Så er de bekymret for barnet er det flest og fremst lengden de skal sjekke. 

Barnet skal følge sin egen kurve. Jeg har alltid hatt undervektige barn men de var fulgt sin egen kurve og jeg har ikke fått noe masing om vekt. 

Anonymkode: dfb5e...450

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene her har altid gått som undervektig under vekst. Men fulgte sin kurve. I flere år fikk det protein pulver i mat eller protein drikke. Fikk på resept. Nå i alderen nesten 18. Er ho nesten opp mot normalvekt, men fortsatt innen det de regner som undervekt. Men her sier barne og ungdomslegen: ho spiser godt, får i seg det det ska av vitaminer og mineraler og har fulgt egen kurve hele veien. Som er bra

Her så sluttet de når barnelegen på sykehuset kom inn ved 3 års alder. Og da viktigste er at vi ser ho følger sin kurve så lenge ho gjør det så stresser vi ikke 

Anonymkode: 3230e...442

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis baby går for sakte opp i vekt betyr det at hen ikke følger vekstkurven sin. Det handler ikke om å være lettere (eller tyngre) enn snittet, men om at de faller i vektpercentil. Dette kan som andre her påpeker være tegn på at noe er galt. Babyer og barn har stor buffer og kan kompensere veldig lenge for sykdommer, dvs at selv syke barn kan virke friske veldig lenge (i motsetning til eldre, som ikke klarer dette og derfor ikke tåler sykdom like bra). Jeg skjønner at dette er vanskelig, men du trenger å slappe av og ikke bli hysterisk. Det er ingen som helst fordeler med det. Stol på at helsesykepleier vet hva hen snakker om og følger opp på adekvat måte og følg rådene du får. 

Anonymkode: a6b44...35f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis baby går for sakte opp i vekt betyr det at hen ikke følger vekstkurven sin. Det handler ikke om å være lettere (eller tyngre) enn snittet, men om at de faller i vektpercentil. Dette kan som andre her påpeker være tegn på at noe er galt. Babyer og barn har stor buffer og kan kompensere veldig lenge for sykdommer, dvs at selv syke barn kan virke friske veldig lenge (i motsetning til eldre, som ikke klarer dette og derfor ikke tåler sykdom like bra). Jeg skjønner at dette er vanskelig, men du trenger å slappe av og ikke bli hysterisk. Det er ingen som helst fordeler med det. Stol på at helsesykepleier vet hva hen snakker om og følger opp på adekvat måte og følg rådene du får. 

Men om helsesykepleier er bekymret for underliggende sykdom så må jo barnet henvises videre. Hvis barnet spiser greit er jo det neste steg for å utelukke andre årsaker til dårlig vekst. Hjelper jo ikke å stresse på mor her når hun gjør det hun kan i forhold til mat. 

Anonymkode: aed30...704

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår hva du mener. Jeg hadde prematurt barn. Ekstrem prematur. Helsestasjonen hadde ingen erfaring med det. Dem stressa der å. Men til slutt så sa jeg. Så lenge ungen følger sin egen kurve så driter jeg i at den er under det skjemaet dere har. Slutt med det fokuset og skaff dere kunnskap i stedet for. Jeg fikk ny helsesøster. Og hun søkte kunnskap. Så da ble det mye bedre. Hun hørte mye mere på meg. 

Anonymkode: 1a613...a98

Men det er ikke sikkert at barnet til TS følger kurven sin. Og da er det bedre å høre på helsepersonell enn å høre på besteforeldre som mener helsepersonellet er overivrig.. 

Jeg tenker at barnet ikke har vondt av en legetime hos fastlege for å finne ut om det er en grunn til at barnet ikke går opp i vekt som den skal.

Anonymkode: 7aafa...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om helsesykepleier er bekymret for underliggende sykdom så må jo barnet henvises videre. Hvis barnet spiser greit er jo det neste steg for å utelukke andre årsaker til dårlig vekst. Hjelper jo ikke å stresse på mor her når hun gjør det hun kan i forhold til mat. 

Det er vel heller mor som blir stresset heller enn helsesykepleier som stresser mor. En del mødre blir fort hysteriske for den minste ting. Vi får bare høre TS sin side og vet ingenting om hvordan vektproblemene blir formidlet til mor. Mor bør ta seg sammen og slappe litt mer av. Hadde det vært stor bekymring hadde baby blitt henvist videre. Her er det tydeligvis altså kun snakk om å følge med og se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel heller mor som blir stresset heller enn helsesykepleier som stresser mor. En del mødre blir fort hysteriske for den minste ting. Vi får bare høre TS sin side og vet ingenting om hvordan vektproblemene blir formidlet til mor. Mor bør ta seg sammen og slappe litt mer av. Hadde det vært stor bekymring hadde baby blitt henvist videre. Her er det tydeligvis altså kun snakk om å følge med og se det an.

Ts skriver at helsesykepleier maser om vekt, forholder meg til det som skrives. Og da kan det oppleves som stressende for en mor. Tro meg, det finnes slike helsesykepleiere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At helsesøster er bekymret for vekt/høyde betyr ikke at hun synes du er en dårlig mor som ikke gidder å gi barnet nok mat.

Vær glad at vi i Norge har helsevesen som sjekker og passer litt på, for det kan være andre grunner til for lite vekst.

Anonymkode: 06b52...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...