Gå til innhold

Farsdag, morsdag, jul og lignende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag er det farsdag. Jeg savner min egen far som gikk bort alt for tidlig av sykdom. Jeg har opplevd å være ufrivillig barnløs og har opplevd mange morsdager der barnet uteble. Jeg har opplevd mang en juletid med psykisk sykdom i nær familie som påvirket tiden på negativ måte. 
Likevel syns jeg at dette fenomenet på sosiale medier der det står « i dag tenker jeg på de som savner sin far, ikke har noen far, skulle ønske man var far og det ene mer sørgelig enn det andre», er mest forstyrrende.

Hvorfor kan en ikke feire noe uten å måtte tenke på alle andre? Selvfølgelig har jeg noen i min nære  omgangskrets som nylig har opplevd noe trist som kan ses i sammenheng med begivenheten så ville jeg gjort noe koselig for de. 

Jeg kjenner at i all elendighet som foregår nå hadde det vært greit å kunne ha noen markeringer hvor man fokuserer på det som er fint. Sosiale medier kan ikke åpnes pga det bare skal tenkes på det triste og det er nesten ikke lov til å legge ut om det som er fint lenger opplever jeg.

Før var det glansbilde nå er det sørgeligeres og elendighet som skal framheves.

Alle skal tenkes på. 

Anonymkode: 82ed3...ab4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farsdag/morsdag er like tullete som valentines….

Anonymkode: 13b33...c92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Deg om det. For mange er det en viktig dag. 

Anonymkode: 30bd5...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg voks opp med ganske alvorlig omsorgssvikt, og disse som «tenker på de som har mistet faren sin/ moren sin» gjør det egentlig bare enda vondere å ha en far og en mor som sjeldent har vist omsorg eller omtanke.

Anonymkode: c9ba4...974

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagen er ikke veldig viktig i vårt hus heller, men budskapet i HI står jeg for likevel. 
Faktisk har det ingenting med det jeg skriver å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personlig har jeg voks opp med ganske alvorlig omsorgssvikt, og disse som «tenker på de som har mistet faren sin/ moren sin» gjør det egentlig bare enda vondere å ha en far og en mor som sjeldent har vist omsorg eller omtanke.

Det er inkludert i rekken av mennesker som må tenkes på, ikke bare de som savner sin. 

Ikke poenget mitt at det ikke skal snakkes om altså. Det må virkelig være vondt å ha opplevd noe slikt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet faren min når jeg 15, moren min for 2 år siden, og nylig fått halvvegs dårlige nyheter angående «stefar». Nå er jeg 33 om det har noe å si.

Jeg personlig setter pris på at det blir vist til omtanke til oss som har en tung dag, og som kjenner på sorgen litt ekstra. Jeg har ingenting imot at folk feirer og har en fin dag, men jeg synes det er viktig å vise at en har forståelse og omtanke for at ikke alle har samme mulighet.

Jeg synes det er kjempekoselig å se bilder at folk feirer både morsdag og farsdag, og håper de setter pris på at de fremdeles har mulighet, samtidig som jeg synes det er fint at folk er klar over at vi har alle ulike utgangspunkt når det kommer høytider og markeringer. 

Anonymkode: ef491...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som legges ut i some klages det eller kan det være triggende for noen. Fine feriebilder=forferdelige mennesker. Fine øyeblikk med barna=forferdelige mennesker. Toppturer=forferdelige mennesker. Og når en jaggu poster poster med empati for andre så er det også forferdelig for noen. 

Ingen blir fornøyd uansett hva andre legger ut. 

Noen ungår some fordi de føler alle glansbilde menneskene er der og det er helt grusomt og nå er det jaggu noen som klager på det motsatte 

Til lags åt alle kan ingen gjera! 

For alle klager på det alle legger ut på some uansett hva som legges ut. Det beste er å legge ut det en føler for selv å så får heller folk bli sur, irriterert, frustrert eller what not for det vil folk bli uansett.

Jeg tenker at det å være inkluderende er faktisk ikke det verste som skjer på some. Nei vel så fenget ikke slike poster akkurat deg ts, kanskje andre derimot kjenner omsorg av det, at noen tenker på de som ikke har en far som ikke har det så godt.

Nå er det lenge siden min egen far døde og jeg tenkte ikke over at det var farsdag før jeg så denne posten, men so what om Trygve skau, stjernekast eller andre mer eller mindre profilerte eller mennesker i nær eller fjern krets sender ut et dikt, et sitat, et bilde eller en tekst om at de også tenker på de som ikke har en far, en mor, eller ikke eller har det noe særlig bra i dag eller i julen? Jeg ser virkelig ikke den krisen du ts ser i dette.

Jeg kjenner det ikke så godt på farsdagen sikkert fordi jeg har levd så lenge uten en far. Men det har vært nok av ganger jeg selv har følt meg bedre av gode inkluderende poster i some i tider hvor noe bare treffer meg. Det kan være en tekst, et bilde eller et dikt og jeg har fått det bedre av dette. 

At folk viser empati, omsorg, inkludering, osv på some synes jeg er helt tipp topp. Det fenger kanskje ikke alle, nei vel, det er opp til hver og en å ta imot. Men det er ikke noe å lage seg et problem ut av synes jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (7 minutter siden):

Uansett hva som legges ut i some klages det eller kan det være triggende for noen. Fine feriebilder=forferdelige mennesker. Fine øyeblikk med barna=forferdelige mennesker. Toppturer=forferdelige mennesker. Og når en jaggu poster poster med empati for andre så er det også forferdelig for noen. 

Ingen blir fornøyd uansett hva andre legger ut. 

Noen ungår some fordi de føler alle glansbilde menneskene er der og det er helt grusomt og nå er det jaggu noen som klager på det motsatte 

Til lags åt alle kan ingen gjera! 

For alle klager på det alle legger ut på some uansett hva som legges ut. Det beste er å legge ut det en føler for selv å så får heller folk bli sur, irriterert, frustrert eller what not for det vil folk bli uansett.

Jeg tenker at det å være inkluderende er faktisk ikke det verste som skjer på some. Nei vel så fenget ikke slike poster akkurat deg ts, kanskje andre derimot kjenner omsorg av det, at noen tenker på de som ikke har en far som ikke har det så godt.

Nå er det lenge siden min egen far døde og jeg tenkte ikke over at det var farsdag før jeg så denne posten, men so what om Trygve skau, stjernekast eller andre mer eller mindre profilerte eller mennesker i nær eller fjern krets sender ut et dikt, et sitat, et bilde eller en tekst om at de også tenker på de som ikke har en far, en mor, eller ikke eller har det noe særlig bra i dag eller i julen? Jeg ser virkelig ikke den krisen du ts ser i dette.

Jeg kjenner det ikke så godt på farsdagen sikkert fordi jeg har levd så lenge uten en far. Men det har vært nok av ganger jeg selv har følt meg bedre av gode inkluderende poster i some i tider hvor noe bare treffer meg. Det kan være en tekst, et bilde eller et dikt og jeg har fått det bedre av dette. 

At folk viser empati, omsorg, inkludering, osv på some synes jeg er helt tipp topp. Det fenger kanskje ikke alle, nei vel, det er opp til hver og en å ta imot. Men det er ikke noe å lage seg et problem ut av synes jeg. 

Jeg har da ikke omtalt det som noen krise! 

Det er et fenomen jeg har begynt å irritere meg over, syns er slitsomt på sosiale media og i samfunnet ellers. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk velger sine handlinger, ts, etter hva de ønsker oppnå med dem. Det er slik vi former samfunnet. Gir det kred å kjøpe en fin ny gave til jul? Folk kjøper gave. Endrer man ved bruk av propaganda dette slik at å kjøpe en opplevelse eller bidra til veldedighet gir kred? Da gjør folk det. Folk flest er ikke hyggelige mennesker, ts. Og med det mener jeg ikke at de er ufine mennesker heller. Men de er flokkdyr. Du gjør best i å tenke på mennesker som dyr. De gjør det som gir sosial uttelling i flokken. De gjlr det verken for å være hyggelige eller slemme, men utelukkende for å oppnå fordeler for seg selv.

Anonymkode: 59e86...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at samme hva man gjør kan man ikke gjøre alle fornøyde. Noen kommer alltid til å klage, selv på det som er positivt ment. Selv har jeg også mistet pappa og kan ikke med beste vilje se noe negativt i at andre skjenker sånne som meg en tanke i dag. Livet er bedre når man ikke tolker alt i verste mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har da ikke omtalt det som noen krise! 

Det er et fenomen jeg har begynt å irritere meg over, syns er slitsomt på sosiale media og i samfunnet ellers. 

Ja vel, men selv om du ikke liker det så er det andre som kan synes det kan være fint. Det gjelder å ikke ta alt i den aller verste meningen hele tiden, over alt. Men du skal få lov å irritere deg om du mener det er grunn for det, jeg skjønner bare ikke hva godt som skal komme ut av det? og det må også være lov å si seg fullstendig uenig i at dette er så fælt for det er det mange som ikke synes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet faren min tidlig, mistet barnet mitt og har generelt et litt trøblete forhold til familie. Likevel synes jeg det er veldig fint å feire både smått og stort, det er for mange grå hverdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en telefon hjem på fars og morsdag. Det holder. Gidder ikke bidra til mer kjøpehysteri på sånne dager. Enkelte må bare slappe av. Samme med betydningen og viktigheten av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (Akkurat nå):

Det blir en telefon hjem på fars og morsdag. Det holder. Gidder ikke bidra til mer kjøpehysteri på sånne dager. Enkelte må bare slappe av. Samme med betydningen og viktigheten av de. 

Ok, på  hvilken måte er dette relevant? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skreppamedleppa skrev (8 minutter siden):

Ja vel, men selv om du ikke liker det så er det andre som kan synes det kan være fint. Det gjelder å ikke ta alt i den aller verste meningen hele tiden, over alt. Men du skal få lov å irritere deg om du mener det er grunn for det, jeg skjønner bare ikke hva godt som skal komme ut av det? og det må også være lov å si seg fullstendig uenig i at dette er så fælt for det er det mange som ikke synes. 

Hva slags verste mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags verste mening? 

Det virker som at du tar det andre legger ut på some i verste mening istedenfor å faktisk ta det for det det er: omsorg, empati, ettertanke for andre som kanskje trenger det. Du blir irritert istedenfor å tenke at kanskje (garantert) andre kan føle glede for dette. 

Og nei jeg har ikke merket en stor forskjell, folk la ut slikt for 5-6-7 år siden også.  Kanskje algoritmen din har forandret seg etter hva du selv har oppsøkt, hva vet jeg men det har vært slik at vi mennesker prøver å være inkluderende og ha empati med hverandre og ha omsorg siden mennesker omtrent ble mennesker. Hvordan det vises har forandret seg etter tid og samfunnskultur men at mange prøver å se de som ikke har så mye som seg selv også på some er ikke noe nytt.. Det er mange både høyt profilerte og vanlige som har gjort dette i mange mange år på some. Så unaturlig er det ikke å tenke på andre sjebner enn seg selv både i gode og vonde stunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller å ha en mamma som hater barnet sitt, meg. Så skal man tenke på morsdag og se alle sitater om hva mamma betyr. Mammaen din har båret deg i 9 mnd, men elsker deg for alltid, ingen er viktigere enn mamma, etc (ikke konkret.) Men det er jo bare tull for meg. 

Anonymkode: df74a...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag er det farsdag. Jeg savner min egen far som gikk bort alt for tidlig av sykdom. Jeg har opplevd å være ufrivillig barnløs og har opplevd mange morsdager der barnet uteble. Jeg har opplevd mang en juletid med psykisk sykdom i nær familie som påvirket tiden på negativ måte. 
Likevel syns jeg at dette fenomenet på sosiale medier der det står « i dag tenker jeg på de som savner sin far, ikke har noen far, skulle ønske man var far og det ene mer sørgelig enn det andre», er mest forstyrrende.

Hvorfor kan en ikke feire noe uten å måtte tenke på alle andre? Selvfølgelig har jeg noen i min nære  omgangskrets som nylig har opplevd noe trist som kan ses i sammenheng med begivenheten så ville jeg gjort noe koselig for de. 

Jeg kjenner at i all elendighet som foregår nå hadde det vært greit å kunne ha noen markeringer hvor man fokuserer på det som er fint. Sosiale medier kan ikke åpnes pga det bare skal tenkes på det triste og det er nesten ikke lov til å legge ut om det som er fint lenger opplever jeg.

Før var det glansbilde nå er det sørgeligeres og elendighet som skal framheves.

Alle skal tenkes på. 

Farsdag er en dag fedrene hedres og får spesiell oppmerksomhet. Selv gratulerer jeg han, og innimellom har han kanskje fått ett kort. Det at algoritmene i some gjør sånn at du føler deg dårlig, er jo ikke rart. Det er jo bevist at psykisk uhelse har økt mye etter some, men media har jo alltid fokusert på elendighet. Vet ikke når du vokste opp, men media har ikke endret seg så mye. Det som virkelig har endret seg på de nesten 40 årene jeg har levd er internett. Det var ikke alle som hadde pc engang på 90- tallet. Det at alle skal tenkes på er i bunn og grunn positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...