Gå til innhold

Larver og flyvende biller.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hei! Disse krekene er veldig vanlige i Stockholm hvor jeg kommer fra, der kalles de pels-enger. Billene flyr inn gjennom vinduer på sommeren og formerer seg siden med stor iver...Larvene lever helst av klær og pels så det første du må gjøre er å ta ut allt i klesskap og riste/vaske...regner med du vil gjøre funn her...Vask alle skap med sterk blanda grønnsåpe, etter å ha støvsugd hver minste krok. Gjør dette i alle kjøkkenskap, ja i hele huset må du regne med. (De trives godt i alle kroker og under tepper f eks. Kan til og med leve av støv hvis de ikke finner noe annet....)

Kryss siden fingrene!!! De er vanskelige å bli kvitt....

Og i sommer setter du myggnetting foran vinduene slik at du unngår nye gjester.

Lykke til!

jeg tror med min store erfaring med biller gjennom 40 år at det er humler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Wæææ! Jeg har også fått disse billene og larvene! Ligger haugevis i skittenklærne og bak soffan og i kriker og kroker :S

Nå må jeg gå gjennom alle klærne mine og riste de og styre på. Også må jeg vaske og støvsuge overalt! Er en liten leilighet jeg har og er mye her så da går nok hele dagen i dette :(

Ekle,ekle kryp! Får helt angst!

Huff, jeg vet ikke om jeg takler dette. Er så fryktelig ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg bor i kollektiv på Frogner og har funnet en hel del slike larver på soverommet mitt. Har gammelt tregulv med sprekker mellom plankene, og skal definitivt støvsuge masse her framover samt lufte klær i skuffer og skap, eeesj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Gjestine_*
Wæææ! Jeg har også fått disse billene og larvene! Ligger haugevis i skittenklærne og bak soffan og i kriker og kroker :S

Nå må jeg gå gjennom alle klærne mine og riste de og styre på. Også må jeg vaske og støvsuge overalt! Er en liten leilighet jeg har og er mye her så da går nok hele dagen i dette :(

Ekle,ekle kryp! Får helt angst!

Huff, jeg vet ikke om jeg takler dette. Er så fryktelig ekkelt!

Samme her! Jeg har tidligere sett en og annen voksen bille, men aldri larvene. Men nå fant jeg plutselig en hel haug! EKKELT!!!

Godt at det er iskaldt ute - alle tekststiler skal få overnatte et døgn på balkongen. Mens jeg skal støvsuge til den store gullmedalje.

Er det noen som har opplevd det samme - og blitt kvitt problemet for godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt de billene og larvene.

Venta desverre altfor lenge før jeg gjorde noe.

Spray med skadedyrspray i flere omganger, kast alt av ull og silke.

Hold det ryddig og ikke støvete.

Kast støvsugeposer med en gang.

Kontakt skadedyrutryddere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke en gammel eske med flatbrød el. stående innerst i et skap?

Jeg hadde i sin tid noen knøttsmå brune biller (hardt skall - som knaste) - som både fløy rundt og lå i i vinduskarmen. Fant en gammel eske med flatbrød stående - - og de om opplagt derfra.. så når jeg fikk kastet den - og vasket utav skapet - forsvant de.

Jeg hadde denne typen biller som beskrives over her, jeg la først merke til dem i kjøkkenvinduene. De ble flere og flere, og etter en stund fant jeg ut at de nok "bodde" inne i ene matskapet... Tømte det steg for steg, og fant en flatbrødpakke som var helt perforert med hull som billene hadde laget, og oppi en halvåpen pakke med nudler, DER lå nok selve "reiret"! Jeg kastet det jeg hadde av mel-, sukker-, rispakker osv.

Fant en link på nettet til rentokil.no, og de har gratis analyse av biller. Jeg sendte dem et par eksemplarer av billen ved å ta vanlig gjennomsiktig tape rundt dem, og fikk etter kort tid svar pr mail.

Her er svaret:

"Prøven viste 2 eksemplarer av arten Brødbille, Stegobium paniceum. I tillegg inneholdt prøven en del larver, høyst sannsynlig av brødbille.

Brødbille er en art innenfor familien Borebiller, Anobiidae

Billen er rødgul eller rødbrun, med stipete dekkvinger med utstående hår, 2-3 mm lang. Den er et alvorlig skadedyr på al tørr, vegetabilsk mat: Tørt brød, kjeks, pasta, krydder, trolldeigfigurer, dyrefôr, etc. Den er svært vanlig i Norge. Bekjempes best ved å finne kilden til angrepet, slik det kan se ut som du har gjort.

Det er ofte mulig å gjøre noe selv for å bekjempe et skadedyrsproblem, men det er også avhengig av hvor sterk infestasjonen er. I deres tilfelle kan problemet ha nådd slik høyde at det kan være klokt å få jobben gjort i samarbeide med profesjonelle.

Egeninnsats før, under og i lang tid etter behandling:

Fjern infiserte matvarer og oppbevar resten i tette bokser eller glass. Støvsug godt (og jevnlig) i kjøkkenskap og -skuffer. Problemet kan finnes skjult flere steder, og i f.eks. en krydderhylle. For å få bukt med problemet, bør man også fjerne gulvlister eller sokkelplater under benkeskap, dra frem komfyr og kjøleskap, garderobeskap, kommoder man sjelden kommer skikkelig til under, osv etterfølgt av skraping/støvsuging av spesielt gulvområdet.

Støvsug godt i gulvsprekker, bruk en gammel kniv e.l. til å røske opp i natene for å komme innholdet til livs. De slanke sprekkene mellom gulvplanker gir oppkomme til et yrende insektliv, om man først får problemet i hus. Vasking fjerner ikke insektene, men må selvfølgelig utføres om det er sølt kliss eller annet som ikke fjernes med skraping/støvsuging. Prosessen rundt renhold og støvsuging må gjentas. Husk å fryse ned støvsugeposen mellom hver omgang. Legg den i plastpose før en omgang i dypfryseren i minimum 1 døgn. Posen bør være relativt ny, og ikke full av gamle, isolerende rester.

Om ønskelig, ta kontakt for avtale om kostnadsfri inspeksjon, tlf. 815 73 686.

Våre serviceteknikere er alle autoriserte skadedyrbekjempere, og vil kunne hjelpe dere på beste måte.

Med vennlig hilsen / Best regards

Victoria Stemland

Godkjent skadedyrbekjemper

Rentokil Initial Norge AS

P.B. 24, Økern

0508 Oslo

Norway"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...