Gå til innhold

Ny venninne er for «fin» for meg

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Igjen, så er det TS som skal tas.... KG er faen meg noe for seg selv. 

Anonymkode: 1f3fd...752

Det er jo em haug av trådstartere som får støtte i tråder også, men er ikke poenget at vi sier meningene våre på et åpent forum?

Mener du at du leser TS sine innlegg og IKKE føler at hun er dømmende mot denne personen? Jeg vet med meg selv at vi av og til er dømmende uten å være bevisst på det selv og jeg har fått mine øyer åpnet flere ganger. Det er ingenting galt med TS, men å si at hun aldri dømmer, blir jo ikke riktig, når hun skriver det hun skriver.

Anonymkode: c82f0...094

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, så dere passer ikke sammen.

Ingenting tvinger deg til å gå på besøk hos henne, og ingenting tvinger deg til å invitere hjem til deg.

Hvis dere likevel oppholder dere i hverandres hjem er et minimum å oppføre seg med respekt for husreglene og at andre gjør ting annerledes, enten det er å spise opp det man har forsynt seg med og smake på alt, ikke hyle inne og ikke hoppe i sofaen eller overse støv i krokene og tåle hyling og turning  rett der voksne prøver å prate sammen.

Personlig hadde jeg nok likt meg bedre med «venninna di», jeg liker godt at det er forskjell på inne og utelek, at alle bruker kniv og gaffel og at man prøver å ha rene hele klær. Med det er forskjell på hva man trives med, og det er helt greit. Jeg mistenker også at hun ikke har problemer med at andre kjøper klær på cubus, hun bare vil ikke det selv.

Men siden hun er så diskriminerende, hvorfor inviterer hun deg, egentlig? Som tydelig «ikke har fin utdannelse, er uoppdragen og grisete»? Utdannelse er forresten gratis, og det er utrolig teit å være misunnelig på noen som valgte annerledes enn deg i ungdomsårene.

Anonymkode: 47969...467

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo em haug av trådstartere som får støtte i tråder også, men er ikke poenget at vi sier meningene våre på et åpent forum?

Mener du at du leser TS sine innlegg og IKKE føler at hun er dømmende mot denne personen? Jeg vet med meg selv at vi av og til er dømmende uten å være bevisst på det selv og jeg har fått mine øyer åpnet flere ganger. Det er ingenting galt med TS, men å si at hun aldri dømmer, blir jo ikke riktig, når hun skriver det hun skriver.

Hun er mer undrende enn dømmende. 

Anonymkode: 1f3fd...752

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom en universallov her. Hvis du har det rent og ryddig og barna er veldig oppdragne, så må det mangle glede og latter i huset. For ellers har de hele pakka, og det blir truende. 

En beskrivelse fra noen som tydeligvis misliker en person (la meg gjette, inngiftet svigerinne) blir helt verdiløs. Det blir et partsinnlegg like nøytralt som Trump sine beskrivelser av Harris 

Anonymkode: b4fbb...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, vis litt større romslighet for annerledeshet. 

Oppdra egne barn. Fortell dem at de skal gå hjem når vennene skal gjøre lekser. Hva annet ser du for deg at de skal gjøre hos vennen denne tiden hvis de ikke skal være stille.

Hvis du reagerer på at folk sender julekort og gaver i god tid slik at dette er framme til jul, må jeg si at det er deg det er noe rart med. Dette trodde jeg de fleste av tilstrebet.

Rart å bruke sølvtøy i jula? Fordi du synes det er gammeldags. Noen synes det er gøy å ta fram sølvtøy av og til. Har det vært pakket inn, er det heller ikke noe behov for sølvpuss.

Vi vasker også postkassa, og synes det er best å ha det rent og ryddig. Da slapper vi best av.

Jeg synes også det er viktig at barna lærer høflighet, bordskikk, skikkelig og bruk generelt. Det å kunne ulike regler i sosiale settinger gir trygghet, og det må øves.

At du ikke liker denne venninnen er en ærlig sak, og du Jan redusere omgangen. Men din fordømmende tone gjør iallfall ikke omfang noe lettere.

Anonymkode: 40811...742

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar denne personen tro at du er venninnen hennes så er du rett og slett falsk. Venner må man kunne stole på.

Anonymkode: 8f82f...4f8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tilfellet er noe fiktivt. Jeg vil ikke bli gjenkjent. Poenget er at personen ikke er en selvvalgt bekjent eller venn. Det er en person jeg må omgås. Jeg legger godviljen til hver gang. Jeg kommer ikke fra noe slaskefamilie selv, men er nok den største slasken i min egen familie. Ja, sølvtøy har jeg vokst opp med. Ser på det som gansle gammeldags, må jeg innrømme. Hvem bruker tid til å pusse sølvtøy i 2024. Vel, vel. Hver smak.

Jeg føler meg ikke mindreverdig heller, og ikke mer verdt. Jeg får nok bare dårlige vibber fordi jeg alltid har likt meg mest der det er lave skuldre, litt rot og mer livsglede. Jeg har aldri vært dømmende når jeg snakker om andre, men denne kvinnen dømmer andre etter hvor godt de ter seg blant andre. Hun dømmer etter hvorvidt barna har klær fra Cubus. Hun ville aldri latt et barn av feil familie komme i bursdagsselskapet til barna. 
Når mitt barn er der, skal hun være streng, og er strengere enn vi er hjemme. Jeg vet hva som er rett og galt, men å pirke på skopussen er for meg ytterst provoserende. Barna leker. Barn må få lov til å være møkkete og snørrete uten skam og skyldfølelse. Jeg kommer aldri til å blankpolere skoene for å please når det er mye annet som for meg betyr veldig mye mer. 

Anonymkode: 69fb7...9e7

Sølvtøy er familietradisjoner, gaver gitt av avdøde slektninger, og arv. Og er med på å gjøre høytiden spesiell. Vi har også finservice, om du føler for å bli litt ekstra provosert i dag. 

Man kan fint ha mye livsglede i et rent og ryddig hjem, mange liker bare å ha det på stell. Personlig senker jeg skuldrene mye mer når jeg ikke har rot rundt meg. 

Du er fremstår som et utrolig fordomsfult menneske. 

Anonymkode: 5f8e6...f10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor provoserte folk ble på grunn av sølvtøyet. Hva med lysekroner og damaskduker folkens? Neida, skal ikke hisse på meg flere.

Poenger var ikke sølvtøyet i det hele tatt. Jeg forstår at enkelte har en glede i arvegodset…mens andre liker å vise seg litt frem.

Poenget var heller at jeg forsøker å være grei hver gang vi er på besøk, men blir oppdratt av et annet voksent menneske. Jeg legger meg aldri opp i hennes barnepppdragelse selv om jeg ikke er enig. Det var et lørdagens besøk jeg følte at jeg hadde prøvd hardt nok. Tror det blir lenge til neste gang.

De fleste jeg kjenner som har vokst opp i hjem der mye er synd og skam, de er ikke spesielt livlige og artige. Det er ikke min erfaring, men forstår at der tar jeg grundig feil. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Utrolig hvor provoserte folk ble på grunn av sølvtøyet. Hva med lysekroner og damaskduker folkens? Neida, skal ikke hisse på meg flere.

Poenger var ikke sølvtøyet i det hele tatt. Jeg forstår at enkelte har en glede i arvegodset…mens andre liker å vise seg litt frem.

Poenget var heller at jeg forsøker å være grei hver gang vi er på besøk, men blir oppdratt av et annet voksent menneske. Jeg legger meg aldri opp i hennes barnepppdragelse selv om jeg ikke er enig. Det var et lørdagens besøk jeg følte at jeg hadde prøvd hardt nok. Tror det blir lenge til neste gang.

De fleste jeg kjenner som har vokst opp i hjem der mye er synd og skam, de er ikke spesielt livlige og artige. Det er ikke min erfaring, men forstår at der tar jeg grundig feil. 

Jeg tror flere enn meg sliter med å forstå hva som er problemet. I hi skriver du verken om synd og skam, eller hva som skjedde i lørdagens besøk. Du beskriver heller ikke hva du mener med at du blir oppdratt av henne. Du drar derimot opp eksempler på at hun er for fisefin fordi hun vasker postkassa, sender julekort i tide, bruker sølvtøy I jula og har det rent hjemme. Alt dette er fire mange av oss alminnelige ting.

Anonymkode: 40811...742

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest her inne vil jeg tippe at majoriteten her inne er mer som «venninnen» din enn deg (eller at de tenker/ønsker at de er det).

Anonymkode: a1390...477

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette er jo ikke problemene du tok opp i HI...

For øvrig tenker jeg at det er vel helt normalt at man føyer seg til normen hos dem man er på besøk hos, med unntak selvsagt.

Hvordan mener du at hun oppdrar deg? Jeg ser ikke det i det du beskriver, med mindre du mener at hun har annerledes oppdragelse, men gjerne kom med flere detaljer rundt dette så vi kan forstå bedre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tror jo at denne venninnen sine barn vokser opp og får gode liv mens TS sine kanskje ikke har samme potensiale.. 

Anonymkode: ef1a2...6b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestikk i sølv er jo pent å se på, men knivene bruker å være helt ubrukelige. Eneste man kan skjære med en sølvkniv er romtemperert smør. 

Anonymkode: 9faa7...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men nå er det du som drar frem sølvtøy, ulik form for barneoppdagelse, og alle uvesentligheter. Som bare peker mot at du har vanvittige mindreverdighetskomplekser sett mot dette mennesket. 

Om du hadde laget et innlegg om at du får voksenkjeft for å tråkke inn gjørme, så ville responsen vært annerledes. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bestikk i sølv er jo pent å se på, men knivene bruker å være helt ubrukelige. Eneste man kan skjære med en sølvkniv er romtemperert smør. 

Anonymkode: 9faa7...d34

Det finnes mer enn en type sølvbestikk :)

Vårt fungerer fint til ribbe og pinnekjøtt. Men drar det ikke frem til en god biff, akkurat. (vi har forresten eget biffbestikk også, det provoserer sikkert det og 😂)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer som deg TS, og jeg forstår deg godt. Det er ikke mindreverdighetsfølelse, men en følelse av at slike folk som har alt på stell neppe egentlig trives sammen med sånne som oss. De er bare for høflige til å si det.

Jeg ville unngått å inviterer dem hjem til oss, men besøkt henne om jeg ble eksplisitt invitert. Vi kunne eventuelt treffes ute eller på en kafé eller noe sånt. Om vennskapet fader ut på grunn av det, så er det i grunn greit. Det er ikke noe galt med hennes måte å være på, men det er ikke noe galt med vår heller. Vi er bare for forskjellige til å trives sammen. 

Anonymkode: c2da9...233

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er mer som deg TS, og jeg forstår deg godt. Det er ikke mindreverdighetsfølelse, men en følelse av at slike folk som har alt på stell neppe egentlig trives sammen med sånne som oss. De er bare for høflige til å si det.

Jeg ville unngått å inviterer dem hjem til oss, men besøkt henne om jeg ble eksplisitt invitert. Vi kunne eventuelt treffes ute eller på en kafé eller noe sånt. Om vennskapet fader ut på grunn av det, så er det i grunn greit. Det er ikke noe galt med hennes måte å være på, men det er ikke noe galt med vår heller. Vi er bare for forskjellige til å trives sammen. 

Anonymkode: c2da9...233

Du velger å ilegge andre fordommer som de ikke har uttrykket til deg basert på din antakelser rundt deres ulike væremåter?

Vanvittig spesiell måte å leve livet sitt på tenker jeg..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det bare meg som er uppdragen eller er dette for mye finslighet? Jeg føler at jeg knapt får puste.

Hun har 2 barn, men hjemmet er så rent at det ikke finnes et støvkorn noe sted. Til og med postkassen får seg en vask relativt ofte. Alt skinner.

Barna har ikke så mye som en mikroskopisk flekk på klærne og håret er alltid i vater

Det er lite humor og glede. Alt er alvor. Barna er strengt disiplinerte og tør knapt le høyt. Det er så strengt

Hun har en høy og god utdannelse, og det samme har mannen. 

Når hun forteller om julen eller høytider, er det bruk av sølvtøy, og hun sender julekort i god tid, for det er uheldig om de kommer frem i romjulen og ikke før jul. Alt er så pertentlig 

Hun er nøye på skikk og bruk og kan bli fornærmet om hun ikke får vertinnegave, misliker skrivefeil og korrigerer andre på det, lar aldri barna være ute 1. juledag. Det er godteriforbud. Det er bruk av husarrest. Når det er tid for lekser, må barna sitte på hver sine rom til de er ferdige. Når mitt barn var på besøk, måtte hun vente til hennes barn var ferdige med lekser og være stille. Hun ble «oppdratt», og likte seg ikke. Hun fikk ikke legge igjen mat, og måtte spise opp det hun virkelig ikke liker.

Hun har selvsagt ikke vondt av å spise opp en gang i blant for å presse seg litt, men jeg legger jo igjen det som ikke smaket godt selv, så jeg tvinger aldri barna mine til å spise og hadde aldri tvunger andres barn til å spise opp maten jeg har lagd.

Hun har eksemplariske barn, men jeg føler meg ikke fin nok. Jeg forstår jo hvor grisete og uoppdragen hun må tenke at jeg er, for hos oss praktiseres de mer enkle reglene som å takke for maten, hjelpe til, være snill og inkluderende, ikke skrike, ikke slå, vente på tur, spise med kniv og gaffel, ha munnen lukket, være tidsnok. Noe særlig utover det helt normale, det er ikke praksis hos oss

Noen med lignende erfaring?

Jeg bruker stolt mitt arvede sølvtøy hver jul.

Jeg syns det er helt idiotisk å få julekort når julen er over. La heller være å send dem.

Syns det er veldig ubehagelig å ha det skittent å rotete når vi har gjester. Alle som kommer til oss tror kanskje vi har det slik alltid. Det får de bare tro. 

Vi er i familieselskap hele 1 juledag. Har aldri sett mange barn ute den dagen? Julaften og første juledag er familietid hos oss. Barna er ute resten av romjulen.

Godteri er det idiotisk å gjøre barn avhengig av. Det er hormonforstyrrende og kreftfremkallende. Hva syns du om å handle på Temu til barna? 

Hva er galt med å gjøre leksene sine i fred? Gjør ikke de fleste barn dette? Om ikke så er det lurt å lære dem studieteknikk. Vil komme godt med når de skal studere. 

Tvangsforing er jeg imot, men syns det er viktig å smake på før man bestemmer seg for at det ikke er godt. 

Jeg tror ikke din "venninne" ofrer din oppdragelse en tanke. Hun har nok mer enn nok med å holde postkassen ren 😉

Anonymkode: 5e48e...3ca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...