Gå til innhold

Jeg har meldt meg arb.ledig og søkt arb l trygd. Jeg er 56. Nav foreslår jeg tar 1 år utdanning for å bli tannhelsesekretær.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Øøøøh? Du vet at pensjonsalder er 70?!

Anonymkode: 9a483...56a

67.

Anonymkode: 37084...133

Skrevet

72 iht AML.

Tannhelsesekretærlønn er høyere enn trygd, dessuten opptjener du tjenestepensjon 

Her høres det ut som både ts og resten av KG-gjengen prøver å avskilte et arbeidsdyktig menneske med 16 år igjen i arbeidslivet.

For en skam!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er flere ettårige utdanninger med lønn Nav kan tilby, ungdomsarbeider, helsefagarbeidere etc. Du kan også forhøre deg om du kan finne noe selv med samme varighet som kan garantere deg jobb, som passer deg bedre, eller fagbrev av noe slag. Veldig mange har studielån, så det er faktisk veldig positivt at de tilbyr deg utdanning med "lønn" etc. Det må jo være et behov der da, at det er vanskelig å få til noe når en har en utdanning. Mange jobber jo til de er langt over 70, så du kan ha mange år igjen i arbeidslivet. 

Anonymkode: 540fb...3e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er flere ettårige utdanninger med lønn Nav kan tilby, ungdomsarbeider, helsefagarbeidere etc. Du kan også forhøre deg om du kan finne noe selv med samme varighet som kan garantere deg jobb, som passer deg bedre, eller fagbrev av noe slag. Veldig mange har studielån, så det er faktisk veldig positivt at de tilbyr deg utdanning med "lønn" etc. Det må jo være et behov der da, at det er vanskelig å få til noe når en har en utdanning. Mange jobber jo til de er langt over 70, så du kan ha mange år igjen i arbeidslivet. 

Hvordan fungerer det egentlig? Man studerer i et år og NAV betaler dagpenger? 

Anonymkode: 7f4d6...2bd

Skrevet

Ikke svar på spørsmålet ditt, men tror du at du har noen sjanse til jobb i din alder?

Anonymkode: c2e13...a79

Det var en handelsmann i Skien som la ned butikken sin- og fikk jobb ganske raskt etterpå, i en alder av 67. Så hvorfor skulle ikke Ts klare det?!

Anonymkode: 6e663...356

• Liker 2
Skrevet

Mora mi ble ferdig med doktorgrad i en alder av 63, det er ikke for sent å skrive masteroppgave 😊

Anonymkode: 4c1d7...681

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mora mi ble ferdig med doktorgrad i en alder av 63, det er ikke for sent å skrive masteroppgave 😊

Anonymkode: 4c1d7...681

Sant. Jeg har studert med flere i 50-60- årene

Anonymkode: f91b9...94c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer det egentlig? Man studerer i et år og NAV betaler dagpenger? 

Ja, dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. For de som ikke har fullført utdanning, eller ikke har etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. For de som ikke har fullført utdanning, eller ikke har etc.

Takk! 

Jeg synes faktisk at det er en god løsning og et raust tilbud fra NAV. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er det jo ikke pr i dag da. Dessuten så er det i mange yrker man ikke greier å stå i til pensjonsalder som er 67. 

Anonymkode: d7725...dae

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvor realistisk er det?????

Anonymkode: 7329b...7b0

Det er ikke slik at ingen over 50 år får ny jobb. Jeg fikk det, gikk 20% opp i lønn i tilbudet og har senere fått enda mer i personlig lønnsøkning i tillegg til generell lønnsjustering. Fikk drømmejobben innen det fagområdet jeg ønsket å jobbe i, det er svært få av disse stillingene i Norge (du kan telle de på en hånd). 

Flere av mine venner og venninner bytter jobb når de ønsker. Og er altså over 50 år. 

Mener du virkelig at det er urealistisk for alle over 50 å komme seg i arbeid igjen? Skal en så stor del av befolkningen sitte hjemme med hendene i fanget, og vente på pensjonisttilværelsen? 

• Liker 4
Skrevet

TS, hvorfor kan du ikke jobbe på apotek? 

Skrevet
Ellevill skrev (12 minutter siden):

Det er ikke slik at ingen over 50 år får ny jobb. Jeg fikk det, gikk 20% opp i lønn i tilbudet og har senere fått enda mer i personlig lønnsøkning i tillegg til generell lønnsjustering. Fikk drømmejobben innen det fagområdet jeg ønsket å jobbe i, det er svært få av disse stillingene i Norge (du kan telle de på en hånd). 

Flere av mine venner og venninner bytter jobb når de ønsker. Og er altså over 50 år. 

Mener du virkelig at det er urealistisk for alle over 50 å komme seg i arbeid igjen? Skal en så stor del av befolkningen sitte hjemme med hendene i fanget, og vente på pensjonisttilværelsen? 

Ikke meg du siterer, men...Det er selvfølgelig realistisk å få jobb etter 50 år, og mange får det, men aldersdiskriminering finnes jo, spesielt i noen yrker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Hullet" i CV din vil ha vokst med et helt år. Det vil kunne gjøre det enda vanskeligere for deg å komme i jobb.

Du bør gjennomføre praksis og finne konkret statistikk på hvor stor mangel det er på folk, og så beslutte om dette er riktig vei for deg.

Anonymkode: 345a9...1b3

Men det er da ikke et "hull" om hun tar utdanning i den perioden?

Anonymkode: 59877...7a0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvor realistisk er det?????

Hvorfor er ikke det realistisk? 🧐

Med eldrebølgen er det ganske krise for samfunnet om folk skal slutte å jobbe når de er 55. Folk flest vil jo være mer enn 55 om noen år. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er da ikke et "hull" om hun tar utdanning i den perioden?

Anonymkode: 59877...7a0

Utdanning er ikke hull. 

• Liker 4
Skrevet
Ellevill skrev (4 timer siden):

Det går selvfølgelig fint an for ettertraktede arbeidstakere å bytte jobb etter 50.

For andre er det slutt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg syns jeg er litt gammel kanskje, men grunnen er at jeg har en bachelor i farmasi i bunn. Jeg sa ja for 1 år klarer jeg alltids. I flg nav er det mangel på autoriserte tannhelsesekretærer i Norge så de har gått inn ett samarbeid med tannlegeforeninga om å få autorisert nye fort. 

Er det noen her som jobber som tannhelsesekretær? Er det en alright jobb? Hva tjener dere?

Anonymkode: 1af91...f9f

Er selv tannhelsesekretær og angrer som en hund at tok den utdanningen, veldig travelt arbeidsdag og dårlig betalt. Anbefaler ingen å bli tannhelsekretær. Kjedelig jobb.

Anonymkode: cedd5...2c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg syns jeg er litt gammel kanskje, men grunnen er at jeg har en bachelor i farmasi i bunn. Jeg sa ja for 1 år klarer jeg alltids. I flg nav er det mangel på autoriserte tannhelsesekretærer i Norge så de har gått inn ett samarbeid med tannlegeforeninga om å få autorisert nye fort. 

Er det noen her som jobber som tannhelsesekretær? Er det en alright jobb? Hva tjener dere?

Anonymkode: 1af91...f9f

En bachelor i farmasi skal vel i aller høyeste grad gjøre deg attraktiv i et apotek? Ikke alle MÅ være  provisor-farmasøyt. Det blir litt som å si at alle sykepleiere MÅ ha master. Du skal vel ikke være nødt til å «utdanne» deg nedover? (Om man da kan kalle det «utdanning» når det er på vgs-nivå..»

Her må det være noe du holder tilbake, for det skal ikke være noen problemer for en reseptar-farmasøyt å få jobb på et apotek om du har autorisasjon og vandel i behold. 

Anonymkode: bb429...344

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellevill skrev (10 timer siden):

Det er ingen som sier at ingen på 50+ får ny jobb. Det er heller ikke relevant. Spørsmålet er hvor lett det er for en nyutdannet 57-åring uten relevant erfaring og med et digert CV hull å få ny jobb. Beskriver det deg?

Anonymkode: 0107a...b3c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...