AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #1 Skrevet 10. november 2024 Min datter er under ADHD-utredning, og vi er snart mot slutten. BUP mener at barnet vårt har ADHD. Det jeg har begynt å tenke litt på, er at det har gått veldig raskt. Det skulle jo egentlig høres bra ut, man hører jo skrekkhistorier om at det tar sånn tid, men... For å forklare: vi har vært på BUP til sammen fire ganger: en "mine muligheter"-samtale (tror jeg det het) med en psykolog hvor både vi foreldre og barnet var med, en time hvor vi foreldre snakket med en barnevernspedagog/sosionom mens barnet gjorde tester med en annen psykolog (ikke den samme som første møte, og dette tok kanskje 2,5 timer), en samtale hos psykolog hvor vi snakket om tics (barnet var med), og en somatisk undersøkelse hos lege. BUP har i tillegg hentet inn uttalelser / intervju fra skole og barnehage. Psykologen ringte før helga og sa at saken var tatt opp i tverrfaglig team (tror jeg det het), og at de kom til å sette diagnosen ADHD. Det var ingen tvil, sa han. Jeg er egentlig veldig glad for diagnosen (av mange grunner), men, er det vanlig å kunne sette diagnosen såpass raskt? Jeg er litt redd for at far kommer til å synes at utredningen var litt "lettvekter", eller hva man skal si.. Anonymkode: d3f2f...29b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #2 Skrevet 10. november 2024 Synes det høres grundig ut jeg, og effektivt. Nevrotest, somatisk undersøkelse, uttalelse fra skole og barnehage + intervju med dere foreldre. Hva mangler? At dere skal snakke om det samme i 7 timer til? Er det noe dere synes har kommet dårlig frem, eller er uenige i? Anonymkode: 4e78a...f44 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #3 Skrevet 10. november 2024 TS her. Takk for svar. Neida, jeg er som sagt egentlig veldig "fornøyd". Jeg har mistenkt dette lenge, og da er veldig godt å få bekreftelsen fra fagfolk. Men er altså bare redd for at far skal synes at det var litt "lettvindt" å sette diagnosen, selv om det er psykologer og hele pakka. Derfor spørsmål om det er vanlig. Hvis han sier at det gikk veldig fort, så kan jeg nettopp "forsvare" det litt å si at det er sånn de pleier å gjøre det, at det ikke er uvanlig. Og hvis det er uvanlig kort tid å bruke bare fire møter frem til diagnosen, så kunne det vært fint å vite det, sånn at jeg kan spørre om grunnen til at det tok så kort tid. Psykologen sa som sagt at de ikke var i tvil - kanskje jeg skal be ham utdype det litt (en del) i samtalen vi skal ha med dem. Anonymkode: d3f2f...29b 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #4 Skrevet 10. november 2024 Nei det er ikke uvanlig kort tid, og det er ingen standard for at det MÅ være så og så mange timer. Hadde du sagt 2 timer, så hadde jeg kanskje vært mer skeptisk. Men så lenge barnet har vært til observasjon, dere er intervjuet, og alle nødvendige tester er tatt, så ville jeg ikke tenkt mer på det. I noen tilfeller så er det opplagt at noen har ADHD, mens i andre tilfeller så bruker de lenger tid. Anonymkode: 95cb3...46d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #5 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter er under ADHD-utredning, og vi er snart mot slutten. BUP mener at barnet vårt har ADHD. Det jeg har begynt å tenke litt på, er at det har gått veldig raskt. Det skulle jo egentlig høres bra ut, man hører jo skrekkhistorier om at det tar sånn tid, men... For å forklare: vi har vært på BUP til sammen fire ganger: en "mine muligheter"-samtale (tror jeg det het) med en psykolog hvor både vi foreldre og barnet var med, en time hvor vi foreldre snakket med en barnevernspedagog/sosionom mens barnet gjorde tester med en annen psykolog (ikke den samme som første møte, og dette tok kanskje 2,5 timer), en samtale hos psykolog hvor vi snakket om tics (barnet var med), og en somatisk undersøkelse hos lege. BUP har i tillegg hentet inn uttalelser / intervju fra skole og barnehage. Psykologen ringte før helga og sa at saken var tatt opp i tverrfaglig team (tror jeg det het), og at de kom til å sette diagnosen ADHD. Det var ingen tvil, sa han. Jeg er egentlig veldig glad for diagnosen (av mange grunner), men, er det vanlig å kunne sette diagnosen såpass raskt? Jeg er litt redd for at far kommer til å synes at utredningen var litt "lettvekter", eller hva man skal si.. Anonymkode: d3f2f...29b Helt vanlig. De har jo undersøkt så grundig som mulig. Intervju og samtale med foreldre og barn, kartlegging, tester, samt opplysninger fra skole og barnehage, samt lege. Det er ventetiden som ofte er lang. Når man først er inne, går det fort! Mitt barn ble henvist i juni. Fikk første time hos bup i september. Diagnose i november. Ppt hadde gjort en grundig jobb fra før, med både wisc osv, så gikk fort! Anonymkode: 741df...941
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #6 Skrevet 10. november 2024 Her så ble diagnose satt på 2 dager på et tverrfaglig utredning på senter for epilepsi. Vi var innlagt der i 4 uker for tverrfaglig utredning. Og da sa ene legen etter 2 dager å observert i skole og spørsmål osv her er det adhd i tilleg til epilepsi. Noen steder krever de og eeg ved adhd diagnose for å utelukke epilepsi. For epilepsi kan og virke som de har adjd og så er det epilepsi. Anonymkode: 9c07a...ddc
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #7 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Takk for svar. Neida, jeg er som sagt egentlig veldig "fornøyd". Jeg har mistenkt dette lenge, og da er veldig godt å få bekreftelsen fra fagfolk. Men er altså bare redd for at far skal synes at det var litt "lettvindt" å sette diagnosen, selv om det er psykologer og hele pakka. Derfor spørsmål om det er vanlig. Hvis han sier at det gikk veldig fort, så kan jeg nettopp "forsvare" det litt å si at det er sånn de pleier å gjøre det, at det ikke er uvanlig. Og hvis det er uvanlig kort tid å bruke bare fire møter frem til diagnosen, så kunne det vært fint å vite det, sånn at jeg kan spørre om grunnen til at det tok så kort tid. Psykologen sa som sagt at de ikke var i tvil - kanskje jeg skal be ham utdype det litt (en del) i samtalen vi skal ha med dem. Anonymkode: d3f2f...29b Far må stole på at det er fagfolk som har vurdert at diagnosekriterier fylles. Dersom de var i tvil ville de brukt lengre tid. Det er flere som har vært involvert her, og det er diskutert i fagteam. Det er ingen grunn til å bruke lengre tid enn man trenger, da utredning er en belastning for alle. Grunnen til at de kan bruke lengre tid er ofte for å utelukke andre ting, angst/depresjon ol, evt bruker tid på å finne ut at det er adhd man ser under det andre dersom det er tilstede. De som er gode på adhd ser det ofte ganske raskt, og jeg synes de har vært grundige hos dere med tester og samtaler med skole og barnehage. Du trenger ikke forsvare noe for far, du kan si at han har fulgt et utredningsløp og fått en konklusjon. Du kan godt be psykologen utdype det hvis far trenger. Anonymkode: 4e78a...f44 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 Tror det er innafor om barnet har enkle klare tegn på adhd. «heldige deg»; for oss tok det over et år men det var pga sykemeldinger hos legene/utrederne.. mye fravær i den helsebransjen .. Anonymkode: 58203...b9b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #9 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 20.31): Min datter er under ADHD-utredning, og vi er snart mot slutten. BUP mener at barnet vårt har ADHD. Det jeg har begynt å tenke litt på, er at det har gått veldig raskt. Det skulle jo egentlig høres bra ut, man hører jo skrekkhistorier om at det tar sånn tid, men... For å forklare: vi har vært på BUP til sammen fire ganger: en "mine muligheter"-samtale (tror jeg det het) med en psykolog hvor både vi foreldre og barnet var med, en time hvor vi foreldre snakket med en barnevernspedagog/sosionom mens barnet gjorde tester med en annen psykolog (ikke den samme som første møte, og dette tok kanskje 2,5 timer), en samtale hos psykolog hvor vi snakket om tics (barnet var med), og en somatisk undersøkelse hos lege. BUP har i tillegg hentet inn uttalelser / intervju fra skole og barnehage. Psykologen ringte før helga og sa at saken var tatt opp i tverrfaglig team (tror jeg det het), og at de kom til å sette diagnosen ADHD. Det var ingen tvil, sa han. Jeg er egentlig veldig glad for diagnosen (av mange grunner), men, er det vanlig å kunne sette diagnosen såpass raskt? Jeg er litt redd for at far kommer til å synes at utredningen var litt "lettvekter", eller hva man skal si.. Anonymkode: d3f2f...29b Kjenner flere saker der personer får adhd diagnose og senere får diagnosen fjernet. Uten at de har brukt medisiner, heldigvis. Jeg er ingen tilhenger av at alt og alle skal testes og diagnostiseres. Anonymkode: b25e7...400 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #10 Skrevet 13. november 2024 Hei, her høres det ut som at det er blitt gjort mye på disse 4 møtene, og at det har vært flere lengre økter. Ofte tar det lang tid fordi behandlere ikke har anledning til å sette opp så store bolker med tid om gangen. Så her høres det ut som ting er gjort riktig. Anonymkode: 380c6...936
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 20.31): Min datter er under ADHD-utredning, og vi er snart mot slutten. BUP mener at barnet vårt har ADHD. Det jeg har begynt å tenke litt på, er at det har gått veldig raskt. Det skulle jo egentlig høres bra ut, man hører jo skrekkhistorier om at det tar sånn tid, men... For å forklare: vi har vært på BUP til sammen fire ganger: en "mine muligheter"-samtale (tror jeg det het) med en psykolog hvor både vi foreldre og barnet var med, en time hvor vi foreldre snakket med en barnevernspedagog/sosionom mens barnet gjorde tester med en annen psykolog (ikke den samme som første møte, og dette tok kanskje 2,5 timer), en samtale hos psykolog hvor vi snakket om tics (barnet var med), og en somatisk undersøkelse hos lege. BUP har i tillegg hentet inn uttalelser / intervju fra skole og barnehage. Psykologen ringte før helga og sa at saken var tatt opp i tverrfaglig team (tror jeg det het), og at de kom til å sette diagnosen ADHD. Det var ingen tvil, sa han. Jeg er egentlig veldig glad for diagnosen (av mange grunner), men, er det vanlig å kunne sette diagnosen såpass raskt? Jeg er litt redd for at far kommer til å synes at utredningen var litt "lettvekter", eller hva man skal si.. Anonymkode: d3f2f...29b Tenker det er mulig, selv var jeg ikke inne så mange timer. Med samtalene, alle tester, observasjoner, skjemaer osv. så henter de inn en del info! De finner også mye i journalen fra tidligere, dersom man har komorbide lidelser, har vært utbrent, sykemeldt etc. Det kan også si noe om adhd-diagnosen. Det har også med hvor tydelig det er, og hvor tydelig man er til å formidle sine problemer på en klar måte. Skolen sier vel også sitt? De har jo god kjennskap til barnet! Og har sett mange timer… Anonymkode: ac92f...67e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #12 Skrevet 13. november 2024 Nå har jeg bare vært pasient. Jeg fikk en ganske lang ADHD-utredning. Men personen som utredet meg jobbet lite effektivt. Sikkert delvis fordi hun ikke var en spesialist. Min psykiater drev primært med depresjon og ikke ADHD-utredning. Så jeg tror ikke lengre utredninger trenger å være bedre. Det som teller er kvaliteten på utredningen. Det er selvsagt ikke lett for dere å vurdere, siden dere ikke er psykologer/psykiatere. Men lakmustesten blir vel om barnet blir bedre etter å ha fått hjelp med diagnosen. Anonymkode: e6761...472
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #13 Skrevet 13. november 2024 Det var fire ganger på BUP for dere, men det har vært masse jobb ifb dette mellom timene dere var der. Sier som flere her; det er en god og grundig utredelse dere har fått. Jeg er også på pasientsiden og det tok ikke så lang tid med meg. Sikkert fordi vi ikke fylte ut en hel masse med skjemaer og ikke noe foreldresamtaler. De tok disse testene som tok tid og snakket med psykologen en halvtimes tid før testingen og en time etter testingen. Dette var en psykolog som virkelig hadde peiling, han kunne ramse opp hele livet mitt og fortelle om meg og de rundt meg og oppvekst og voksenlivet mitt så det var nesten skummelt korrekt. Det var kanskje et par ting han sa som jeg ikke kjente meg igjen i, men ellers var det som han hadde vært en flue på veggen i livet mitt. Så noen ganger trengs det ikke dra ut i uker og måneder, noen ganger er det ganske tydelig slik at tester og scoring ikke tar så lang tid. Anonymkode: 7e9bf...caa 1
Christina82 Skrevet 14. november 2024 #14 Skrevet 14. november 2024 Ryddet for nedsettende innlegg. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #15 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå har jeg bare vært pasient. Jeg fikk en ganske lang ADHD-utredning. Men personen som utredet meg jobbet lite effektivt. Sikkert delvis fordi hun ikke var en spesialist. Min psykiater drev primært med depresjon og ikke ADHD-utredning. Så jeg tror ikke lengre utredninger trenger å være bedre. Det som teller er kvaliteten på utredningen. Det er selvsagt ikke lett for dere å vurdere, siden dere ikke er psykologer/psykiatere. Men lakmustesten blir vel om barnet blir bedre etter å ha fått hjelp med diagnosen. Anonymkode: e6761...472 Edit: Med lite effektivt så mener jeg blant annet at psykiateren min brukte mye tid på ting som var irrelevant for om jeg kom til å få ADHD-diagnosen eller andre diagnoser. Anonymkode: e6761...472
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #16 Skrevet 14. november 2024 min voksne svigerdatter fikk diagnosen etter første time fordi det var så tydelig. Hun fikk oppfølging og utprøving av medisiner etter bare to timer og har blitt fulgt opp nå noen mnd. Anonymkode: 89547...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå