Gå til innhold

Fukt, forsikring og salgsoppgave

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Uff jeg er på boligjakt og kjenner at jeg gruer meg for å kjøpe brukt bolig😬Har bare kjøpt to ganger; da nybygg. Kan man leie med noen byggkyndige? men hva kan de bidra med når feks fukt i vegg eller gulv ikke er mulig å se😣

Anonymkode: fd5aa...7f4

Nybygg kan ha like mye skjulte feil som brukte boliger, og det er ikke lettere ta kampen mot en utbygger. Er man uheldig med utbygger, så gjør de jobben halvveis og slår seg selv konkurs. 

Leser man tilstandsrapporter skikkelig, og vet hvilke ting som kan ha betydning, så er det ikke så store sjanser for at man oppdager større feil. 
Hvis selger nylig har pusset opp og byttet gulv i tilstøtende rom til ett eldre bad, så har man en mye sterkere sak dersom det oppdages fukt. Da burde selger ha sett det, og opplyst om det. Hvis selger har bodd der i 20 år uten å renovere noe som helst, så er sjansene større for skjulte feil som selger ikke kan antas ha vist om. 

Anonymkode: 1132f...91f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nybygg kan ha like mye skjulte feil som brukte boliger, og det er ikke lettere ta kampen mot en utbygger. Er man uheldig med utbygger, så gjør de jobben halvveis og slår seg selv konkurs. 

Leser man tilstandsrapporter skikkelig, og vet hvilke ting som kan ha betydning, så er det ikke så store sjanser for at man oppdager større feil. 
Hvis selger nylig har pusset opp og byttet gulv i tilstøtende rom til ett eldre bad, så har man en mye sterkere sak dersom det oppdages fukt. Da burde selger ha sett det, og opplyst om det. Hvis selger har bodd der i 20 år uten å renovere noe som helst, så er sjansene større for skjulte feil som selger ikke kan antas ha vist om. 

Anonymkode: 1132f...91f

Så en evt kamp mot utbygger vil være like ille som kamp mot tidligere eier/forsikringsselskap? Jeg har brukt ca 25 år på oppspart EK og det er ikke rom for 3-400 000kr i reperasjoner. Kanskje jeg bør fortsette å leie😩

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så en evt kamp mot utbygger vil være like ille som kamp mot tidligere eier/forsikringsselskap? Jeg har brukt ca 25 år på oppspart EK og det er ikke rom for 3-400 000kr i reperasjoner. Kanskje jeg bør fortsette å leie😩

Derfor må du gjøre en grundig jobb før du legger inn bud på en bolig. Sjekke tilstandsrapport grundig og få noen til å dobbeltsjekke denne for deg. Fordelen akkurat nå er at det er mer kjøpers marked. Så du rekker å bruke lengre tid og slipper ville budrunder. 
Har selv kjøpt nytt før, men da det ble oppdaget mangler ved bolig før 5 års fristen, var det nytteløst å gå til kamp mot utbygger da de hadde slått seg konkurs og konkursboet var tomt. 
Den samme utbygger startet opp nytt utbyggerfirma året etter men oppført på familiemedlemmers navn. Sånn sett enkelt å være kjeltring i byggebransjen  

Anonymkode: 3b2ce...9d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2024 den 20.48):

Men vil da HELP forsikring hjelpe? Eller må vi bare belage oss på å betale for dette selv? Hus/innbo dekker det ikke ettersom jeg har skjønt. 

Anonymkode: 698cc...edd

HELP hjelper dere med å kreve erstatning evt saksøke. Sjekk ut om selger har forsikring på salget og si fra skriftlig til dem asap for å starte prosessen. Foreldelsesfristen på slike saker er snakk om få mnd etter dere oppdaget det. 
Slik fukt kan fort ha gått selger og takstmann hus forbi og man kan blir erstatningsansvarlig selv om det ikke er lureri fra selger. Slik dyp fukt kan ligge og ulme uten symptomer og dere oppdaget det selv kun fordi det ble pusset opp. Innbo hjelper med fri advokat i en konkret sak. Les vilkårene grundig. Med mindre det er en karenstid på ny husforsikring skal slike skader erstattes. Dere stiller sterkt med salgsrapporter og taksering gjort av profesjonelle. Om noen sier noe annet er det for å psyke dere ned. 
Vesentlighetskravet har gått betraktelig ned etter nye regler, så kjør på. Men LES vilkår og alt annet av rettigheter. 

Anonymkode: 75933...d5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Derfor må du gjøre en grundig jobb før du legger inn bud på en bolig. Sjekke tilstandsrapport grundig og få noen til å dobbeltsjekke denne for deg. Fordelen akkurat nå er at det er mer kjøpers marked. Så du rekker å bruke lengre tid og slipper ville budrunder. 
Har selv kjøpt nytt før, men da det ble oppdaget mangler ved bolig før 5 års fristen, var det nytteløst å gå til kamp mot utbygger da de hadde slått seg konkurs og konkursboet var tomt. 
Den samme utbygger startet opp nytt utbyggerfirma året etter men oppført på familiemedlemmers navn. Sånn sett enkelt å være kjeltring i byggebransjen  

Anonymkode: 3b2ce...9d4

Jeg leser nøye tilstandsrapport(antar de fleste gjør det), og alt annet i salgsoppgaver. Men har ikke kompetanse(eller røntgensyn) til å vurdere fuktskader i vegger/gulv, eller andre skjulte bygningsfeil🥹Problemet her jeg leier er at gammelt drit blir pådyttet meg. En skadet dørkarm, sprekk i vask og mye mer. Blir nå prøvd dyttet over på meg. Så det eneste jeg vet er at jeg forblir en taper på eiendomsmarkedet😆

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, noen ganger også værre fordi utbygger kan slå seg konkurs. Å kjøpe bolig er risiko åkkesom. Jeg kjøper aldri nybygg med mindre det er av kjente og større aktører. 

Anonymkode: 2d95f...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...