Gå til innhold

Fukt, forsikring og salgsoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eneste riktige svaret her er at du kontakter ditt forsikringsselskap, så tar de det derfra. 

Man kan jo spekulere i så mye, men om dette ble sjekket av en takstmann og man måtte rive opp gulvet for å finne skaden, er det litt drøyt å mene at noen har "lurt" dere. Men nettopp av den grunn kan det hende at det dekkes av selgers forsikring. 

Fagfolk må se på dette. Alt annet er bortkastet tid. 

Anonymkode: 583b9...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skal du med salgsoppgaven på PDF? Hvilken hjelp skal den gi deg i dag?
Anonymkode: c350d...30e

Salgsoppgave og tilstandsrapport kan være praktisk å sende over til forsikringsselskap i forbindelse med innrapportering av skaden. Kan også oppgi hvilken megler som solgte boligen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere dusjhjørne? Der det kommer fra? Eller fra rør. 

Anonymkode: 3b2ce...9d4

Vi har dushjørne, men det er ikke mot sluket det er funnet mugg, det er på en måte på andre siden. 

Anonymkode: 698cc...edd

Skrevet

Du melder saken til forsikringen med en gang. Tar rikelig med bilder fra alle vinkler. 

Men om lekkasjen var der da dere kjøpte for ett år siden det klarer du neppe å bevise Hvor kommer fukten fra? 
Hva skal du med salgsoppgaven på PDF? Hvilken hjelp skal den gi deg i dag? 

Anonymkode: c350d...30e

Det sto at vi måtta ha salgsoppgaven som PDF og sende inn via forsikringen, vi har den bare på papir. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det sto at vi måtta ha salgsoppgaven som PDF og sende inn via forsikringen, vi har den bare på papir. 

Megler bør kunne fremskaffe salgsoppgaven. Kan også sjekke med selger, mottar salgsoppgaven for gjennomlesning i forbindelse med salget.

Alternativt: skann papirutgaven inn til PDF. Alle multifunksjons skrivere har denne funksjonen. Resultatet blir litt mer "uklart" en en den orginale PDF filen, men fint lesbart.

Skrevet

Hvor gammelt er huset ?

Anonymkode: 3e3d8...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har dushjørne, men det er ikke mot sluket det er funnet mugg, det er på en måte på andre siden. 

Hvordan ser membranen under flisene ved sluket ut? Kan fortsatt komme fra dusjhjørne. Om vannet har vandret fra sluk under membran til andre siden. Spesielt om ikke forskriftsmessig helning mot sluk er tilstede. Kapillært oppsug sørger også for at tørre områder suger til seg nærliggende fukt  Da blir fukt stengt inne og danner mugg. 
Anbefaler alle som kjøper bolig, med et bad som er eldre enn 20 år og har dusjhjørne, å sette inn dusjkabinett istedet. Om de ikke har råd til å gjøre en totalrenovering av bad i den nærmeste fremtid. 

Anonymkode: 3b2ce...9d4

• Liker 1
Skrevet

Lastet dere aldri ned salgsoppgaven elektronisk når dere var på husjakt? 
Fikk dere ikke salgsoppgaven som vedlegg ved kontrakten? 
Synes også det er litt rart at meglerfirma har slettet salgsoppgave ett så kort tid... 
Har dere kontaktet takstmannen for å få kopi av takstrapporten? 

Er det grunn til å anta at selger viste om fuktproblemene? 
Er det ett nytt bad? Hva var tilstandsgraden på badet? Er det gjort arbeid av selger på badet eller tilstøtende rom som tilsier de burde ha oppdaget dette? 

Boligkjøperforsikringen hjelper dere ja, med juridisk rådgivning og bistand. Boligkjøperforsikring dekker ikke skader/utbedring av skadene. 

Anonymkode: 1132f...91f

Skrevet
TBL12 skrev (13 timer siden):

Salgsoppgave og tilstandsrapport kan være praktisk å sende over til forsikringsselskap i forbindelse med innrapportering av skaden. Kan også oppgi hvilken megler som solgte boligen. 

"Kan", altså det er et krav at dette sendes inn til forsikringsselskapet...

Anonymkode: 2d95f...274

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette får du av megler. Kontakt meglerfirmaet og be de sende over på epost med en gang. 

Skrevet

HELP forsikringer varer i 5 år fra kjøp, de hjelper med å kjøre sak mot selger og dekker ingenting utover det.

Det er en helvetes prosess og det er normalt ingen vinnere i en sånn prosess, ikke anta at dette kommer til å løse alle deres problemer med skaden, men det må meldes fra etter at det oppdages ellers så gjelder ikke forsikringen.

Kjør sak all advokat hjelp er dekket i 2 år framover, men stress blir det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette får du av megler. Kontakt meglerfirmaet og be de sende over på epost med en gang. 

Scan den som PDF og send.

Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Scan den som PDF og send.

Jada, har man tilgang til scanner så er det jo bare å gjøre det.

Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

HELP forsikringer varer i 5 år fra kjøp, de hjelper med å kjøre sak mot selger og dekker ingenting utover det.

Det er en helvetes prosess og det er normalt ingen vinnere i en sånn prosess, ikke anta at dette kommer til å løse alle deres problemer med skaden, men det må meldes fra etter at det oppdages ellers så gjelder ikke forsikringen.

Kjør sak all advokat hjelp er dekket i 2 år framover, men stress blir det.

Uff jeg er på boligjakt og kjenner at jeg gruer meg for å kjøpe brukt bolig😬Har bare kjøpt to ganger; da nybygg. Kan man leie med noen byggkyndige? men hva kan de bidra med når feks fukt i vegg eller gulv ikke er mulig å se😣

Anonymkode: fd5aa...7f4

Skrevet

Jada, har man tilgang til scanner så er det jo bare å gjøre det.

Så du har ikke telefon, man kan konvertere bilder der til en samlet PDF fil, men det visste du vel?

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff jeg er på boligjakt og kjenner at jeg gruer meg for å kjøpe brukt bolig😬Har bare kjøpt to ganger; da nybygg. Kan man leie med noen byggkyndige? men hva kan de bidra med når feks fukt i vegg eller gulv ikke er mulig å se😣

Det er lurt å leie en sånn person. Sånne folk ser ting som vi vanlige folk ikke ser. I tillegg har de ofte noen dings med seg som kan måle fukt. 

Anonymkode: cc1eb...5f3

• Nyttig 1
Skrevet

Da dette skjedde med min venninne i fjor ble det dekket av husforsikringen. Hun hadde eid boligen i 3 måneder, så skaden kom garantert før salget. Har aldri hørt noe annet enn at husforsikringen tar vannskader, selv om lekkasjen er bitteliten og har stått på over lang tid. Unntaket er hvis badet er veldig gammelt og forventet levetid er overgått med mange år, eller lekkasjen ikke er inni veggen og dermed går på innboforsikring.

Om forrige eier ikke hadde solgt ville jo de tatt det på husforsikringen. Så skal den plutselig ikke gjelde nå bare fordi huset har skiftet eier?

Jeg ville tatt kontakt med både husforsikring og Help. Husforsikring sender takstmann, og dessverre vil de ofte prøve seg med at du ikke får dekket skaden. Du må lese vilkårene nøye og ikke gi deg hvis du ser av vilkårene at dette skal dekkes. Men takstmann bruker de å dekke uten kostnad uansett.

Så må du bruke Help for hjelp til å reklamere mot selger i tilfelle det er eneste løsning. Reklamasjon må sendes innen 2 måneder etter man ble klar over forholdet, så de ikke kan avvise klagen basert på at du ventet for lenge. En reklamasjonssak kan trekkes igjen om du får løst det på andre måter.

Anonymkode: 1e69f...b02

Skrevet
NakenPanda skrev (16 minutter siden):

Så du har ikke telefon, man kan konvertere bilder der til en samlet PDF fil, men det visste du vel?

Jeg visste åpenbart ikke det :roll:

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det skal ikke være nødvendig å ta med ekstra fagkyndige. Takstmann skal gjøre jobben sin, så må du som kjøper også være våken og forstå hva som faktisk står i rapporten, og bruke sansene dine på visning. Jeg stoler aldri blindt på en rapport, for den har vist seg å være feil mang en gang. 

Skrevet

Da dette skjedde med min venninne i fjor ble det dekket av husforsikringen. Hun hadde eid boligen i 3 måneder, så skaden kom garantert før salget. Har aldri hørt noe annet enn at husforsikringen tar vannskader, selv om lekkasjen er bitteliten og har stått på over lang tid. Unntaket er hvis badet er veldig gammelt og forventet levetid er overgått med mange år, eller lekkasjen ikke er inni veggen og dermed går på innboforsikring.

Om forrige eier ikke hadde solgt ville jo de tatt det på husforsikringen. Så skal den plutselig ikke gjelde nå bare fordi huset har skiftet eier?

Jeg ville tatt kontakt med både husforsikring og Help. Husforsikring sender takstmann, og dessverre vil de ofte prøve seg med at du ikke får dekket skaden. Du må lese vilkårene nøye og ikke gi deg hvis du ser av vilkårene at dette skal dekkes. Men takstmann bruker de å dekke uten kostnad uansett.

Så må du bruke Help for hjelp til å reklamere mot selger i tilfelle det er eneste løsning. Reklamasjon må sendes innen 2 måneder etter man ble klar over forholdet, så de ikke kan avvise klagen basert på at du ventet for lenge. En reklamasjonssak kan trekkes igjen om du får løst det på andre måter.

Anonymkode: 1e69f...b02

En hus forsikring dekker i de alle fleste tilfeller bare plutselig skade.

Skader som kommer av dårlig håndverk eller vedlikehold, som fører det det oppstår mugg  og råte dekkes gjerne ikke.
Om tidligere eier ikke hadde solgt ville de etter all sannsynlighet ikke fått dekket skaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...