Gå til innhold

Er det mulig å få psykisk behandling utenlands?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å få psykisk/psykologbehandling i et annet land, delvis dekket av det offentlige? 

Jeg tenker helst på f.eks England, ettersom behandlingen må foregå på engelsk. 

Jeg er i 30-årene og sliter med traumer etter overgrep. Jeg har slitt med dette siden barndommen, og er fullstendig ødelagt. Og jeg ser ikke at det kan bli bedre uten hjelp.

Jeg tenker at det hadde vært fint å komme til et annet miljø (land) og fokusere fullt på behandling. 

Vil gjerne høre deres erfaringer og tanker. 

Anonymkode: 84d56...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke dette dekket av det offentlige. Hvorfor ønsker du behandling på engelsk når du kan klarer å skrive norsk?

Anonymkode: c8906...67a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å få behandling på engelsk i Norge. Jeg tenker imidlertid at det virker veldig usannsynlig at du kan få dekket behandling i et annet land.

Anonymkode: 043ea...fd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.
Jeg er er norsk altså. Engelsk var myntet på at jeg ikke kan f.eks tysk, og behandling i Tyskland vil antageligvis foregå på tysk. 

Jeg ønsker ikke å prøve behandling i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står du fritt til å ikke ville, men hvorfor ønsker du likevel at Norge skal finansiere utenlands-behandlingen din?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dekket behandling i utlandet på grunnlag av at man bare ikke ønsker å gjøre det i Norge.  

Anonymkode: 208e8...185

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar.
Jeg er er norsk altså. Engelsk var myntet på at jeg ikke kan f.eks tysk, og behandling i Tyskland vil antageligvis foregå på tysk. 

Jøss, du har litt av noen forventinger til offentlige. Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker det?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tremger ikke reise til et annet land for å skifte miljø. Det er fritt helse valg i Norge, så du kan søke deg inn til  behandling eller intensiv behandling i en anen landsdel. Jeg tror du vil få mye mer utbyte av norsk behandling også, om du er norsk språklig. Drar du til England må du nok betale alt selv, og det blir fort dyrt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss, du har litt av noen forventinger til offentlige. Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker det?

Jeg tror det offentlige i Norge tilbyr god behandling, men jeg tør ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det står du fritt til å ikke ville, men hvorfor ønsker du likevel at Norge skal finansiere utenlands-behandlingen din?

Jeg bare spurte om det var mulig å få noe dekket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tør du ikke det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og da tar du heller sjansen på utlandet? Makes no sense!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det blir ikke mindre skumelt i england❤️ Har du snaket med fastlegen din? Det er ofte et godt sted å begyne. Om han henviser deg til behandling så tar det lang tid før du kommer inn, så det trenger ikke å være så skumelt å starte prosesen! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare spurte om det var mulig å få noe dekket :) 

Nei 

Anonymkode: ccd7b...b59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjør at du tørr i utlandet? Jeg har bodd i utlandet i lengre perioder, fått psykologbehandling da jeg bodde der, og det er veldig likt som i Norge. Bortsett fra at i landet jeg bodde var er mer autoritære og pasientens stemme ble mindre hørt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva gjør at du tørr i utlandet? Jeg har bodd i utlandet i lengre perioder, fått psykologbehandling da jeg bodde der, og det er veldig likt som i Norge. Bortsett fra at i landet jeg bodde var er mer autoritære og pasientens stemme ble mindre hørt.

Takk for erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man får heldigvis ikke dekt behandling i utlandet fordi at man ikke tør å gå til behandling i Norge.

Anonymkode: d83c4...67d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg lurer på om det er mulig å få psykisk/psykologbehandling i et annet land, delvis dekket av det offentlige? 

Jeg tenker helst på f.eks England, ettersom behandlingen må foregå på engelsk. 

Jeg er i 30-årene og sliter med traumer etter overgrep. Jeg har slitt med dette siden barndommen, og er fullstendig ødelagt. Og jeg ser ikke at det kan bli bedre uten hjelp.

Jeg tenker at det hadde vært fint å komme til et annet miljø (land) og fokusere fullt på behandling. 

Vil gjerne høre deres erfaringer og tanker. 

Leste noe interessant i tv2.no i går. Der har de fremgangsmåte på hvordan få behandling i utlandet på statens regning. Men England er ikke lengre en del av EU, så der får du neppe godkjenning. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/den-best-skjulte-hemmeligheten-i-helse-norge/17149705/

Gjelder fysisk helsehjelp/operasjon, så må da også psykisk helsehjelp være omfattet av ordningen? Du kan kontakte pasientrådgiver nummeret finner du på Helse-Norge.no

Anonymkode: a6bb2...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste noe interessant i tv2.no i går. Der har de fremgangsmåte på hvordan få behandling i utlandet på statens regning. Men England er ikke lengre en del av EU, så der får du neppe godkjenning. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/den-best-skjulte-hemmeligheten-i-helse-norge/17149705/

Gjelder fysisk helsehjelp/operasjon, så må da også psykisk helsehjelp være omfattet av ordningen? Du kan kontakte pasientrådgiver nummeret finner du på Helse-Norge.no

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette handler om ventetid. TS "tør ikke" få behandling i Norge. Det er ikke det samme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...