Gå til innhold

Unge hannhunder - når er de «verst» og når lander de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare nysgjerrig på folks erfaringer :) Størrelse har vel litt å si. Har en på 11 mnd, mellomstor (28 kilo) stort sett grei men merker han blir mer og mer «døv», trekker mer på tur og mer interessert i snusing enn godbiter til tider. Og jokker på tisper😬 

Anonymkode: ef131...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hannhund var et "mareritt" fra han var 1 år til han ble 2. Da begynte han å roe seg sakte, men sikkert. Han var vel helt voksen i hodet når han ble 3 år. 

Blandingshund (Engelsk setter/Norsk elghund). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min puddel landet da han var 2. Før det så gikk han meg på nervene, makan til grense testing og trasse faser skal man lete lenge etter... Da han ble 2 år var det som om noen hadde trykket på en av-knapp, han roet seg nesten med en gang faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes labrador og golden retriever lander sent/er barnslige lenge. Går liksom fra døv drittunge og til pensjonert førerhund omtrent over natta. De har bare våknet et morgen og vært ferdige. Til gjengjeld har de vært jevnt irriterende, altså har ikke vært perioder med mye fluer i hodet og trass før det roer seg og tar seg opp igjen. Lagotto landet ordentlig ganske fort (tror ikke han var 2 år engang), men det svingte mye, og det var helt ærlig mer slitsomt. Jeg liker best å vite hvor jeg har hunden til enhver tid. 😂

Anonymkode: 8d252...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å si at jeg ikke synes det ble gøy (sannhet med modifikasjoner) å ha hund før han ble 3 år! Da roa ting seg betraktelig! 

Anonymkode: cab15...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes labrador og golden retriever lander sent/er barnslige lenge. Går liksom fra døv drittunge og til pensjonert førerhund omtrent over natta. De har bare våknet et morgen og vært ferdige. Til gjengjeld har de vært jevnt irriterende, altså har ikke vært perioder med mye fluer i hodet og trass før det roer seg og tar seg opp igjen. Lagotto landet ordentlig ganske fort (tror ikke han var 2 år engang), men det svingte mye, og det var helt ærlig mer slitsomt. Jeg liker best å vite hvor jeg har hunden til enhver tid. 😂

Lagotto? 

Anonymkode: f2359...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Lagotto? 

Anonymkode: f2359...4ea

Italiensk trøffelhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hannhund på litt over ett og et halvt år, liten og enkel selskapsrase.

Helt ærlig synes jeg ikke han er krevende. Valpetiden var hundre ganger verre! Da kunne jeg aldri slappe av, for han hadde null selvstendighet, tisset hele tiden inne uansett hva vi gjorde, bet i både folk og ting og ble så lett overstimulert. Alt dette er helt vanlig valpeoppførsel (utenom at han var ekstrem på dette med å ha null selvstendighet), men likevel. Jeg fikk jo knapt spist eller gått på do, og slet meg ut på å løpe i trappene for å ta ham med ut for å tisse. 

Nå er det mer hormoner og testosteron, ja. Helt klart. Vi jobber mye med å ikke bjeffe og bli rabiat når han ser fremmede hunder ute på tur, samt å dempe bjeffing når det ringer på døra. Han har aldri kunnet gå løs ettersom innkallingen ikke er på plass, men det tror jeg vil bli lettere når/hvis han lærer seg å bli mer nøytral til hunder på tur. Samt mer interessert i belønning fra oss enn i verden rundt. Det er også til tider jokking og tøyseoppførsel når vi har besøk, men det er det lett å avbryte ved bruk av vennlig språk, distraksjoner eller å ta ham i bånd. Han er dessuten en usikker type som kan bjeffe og knurre på spesielt fremmede menn, men dette har nok dessverre mer med genetikken å gjøre enn alderen, selv om vi håper at det blir bedre med tid og trening.

Men utenom det her? Herregud, så lett livet er nå sammenliknet med valpetiden. Jeg må ikke overvåke ham hvert eneste sekund, jeg kan gå rundt i hjemmet uten å tenke over hvor han er og hva han gjør. Vi trenger ikke å gå ut mer enn tre ganger om dagen, eller to ganger hvis den ene gangen er over lang tid (for eksempel lang tur, pause i bilen mens vi kjører hit og dit og gjør ærender eller er inne et sted på kafe/besøk, og så liten tur før vi drar hjem). Jeg kan se på tv, ta en dusj, lage mat eller gå og hvile uten problemer. Vi kan gå hyggelige turer uten at han blir sliten og må hvile etter 15 minutter. Vi har kommet et godt stykke i treningen og mye vi slet med før er så å si på plass (kloklipp, barbering/klipping, dusjing).

Kanskje er vår erfaring mer unntaket enn regelen, men for oss var tiden frem til ca 6-7 måneders alder mye verre enn sånn som det er nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...