AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #1 Del Skrevet 10. november 2024 Hei, jeg har satt oss i en litt dum situasjon og jeg trenger råd til hva jeg kan gjøre. For et par uker siden skaffet vi oss en kattunge. Dette var etter mange overveielser og hvordan jeg har sett barna være med katter og dyr generelt. Yngste barnet mitt har vært super forsiktig og flink med katt selvom han er tre år. Vært rolig i bevegelsene og klappet katten på riktig måte. Da jeg snakket med dem om katten, forklarte jeg hva vi skulle gjøre og hva som var fint. Pus virket kjempetrygg og sosial, og har fulgt etter barna hele tiden, elsker å leke og sove sammen med dem. Nå, etter en ukes tid, har dessverre barna blitt for komfortable. Syvåringen har lært seg å løfte pus ordentlig, men løfter hele tiden. Det holdes fast. Han yngste er hakket verre og klarer ikke løfte ordentlig, så jeg viser han.(Bedre at han løfter riktig enn at han løfter feil om han først må løfte). Pus tolererer og stikker ikke av, tvert imot, men jeg kjenner at jeg blir stressa på pus sitt vegne. Jeg er redd at han skal bli redd og gå rundt å ha angst. Jeg har forklart dem at om vi løfter hele tiden og holder fast pus, vil pus tilslutt ikke være med oss lenger, han vil bli redd og ikke få det noe bra og da må han flytte. Jeg gir dem oppgaver som å leke med pus, gi ham mat og godteri, lar ham sove med dem osv for at det skal være noe positivt, og det gjør de jo hvis de vil. Det synes de er gøy. (De må selvfølgelig ingenting, han er mitt ansvar) De er overivrige, særlig yngste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at de skal slutte å bære på pus. Bare idag har jeg måtte bryte inn 15 ganger og sagt la pus være ifred 267 ganger. Hva kan jeg gjøre for at treåringen forstår? Hvordan kan dette bli en bedre prosess? Jeg vil virkelig ikke gi bort pus, han er så ønsket, og jeg trodde det ville gå bra. Kan det bare være en periode hvor yngste er ivrig ? Anonymkode: 836f0...d48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 Populært innlegg #2 Del Skrevet 10. november 2024 Har dere et høyt klorestativ eller andre høye plasser pus får være i fred? Anonymkode: ef16d...7cd 44 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #3 Del Skrevet 10. november 2024 Forklare at pus blir redd, er baby... Ikke at "han til slutt ikke vil være med oss lenger". Merkelig måte å formidle noe til barn på Pus må ha et sted den kan klatre opp i høyden. Har ofte barn på besøk, og kattene vet hvor de ikke nås. Anonymkode: 70143...fb5 28 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #4 Del Skrevet 10. november 2024 Jeg tenker at du gjør rett i å snakke til barna, men samtidig også at du overtenker. Min datter var 8 da hun fikk en katt, og hun slepte rundt på katten døgnet rundt. La den i dukkevognen, puttet den inn i genseren osv osv. men det skal sies at hun var mild og forsiktig. Katten er i dag 8 år og tåler ALT fra henne, men ikke like mye fra oss andre. Tenker dette går seg til når det ikke er så nytt lenger Anonymkode: 57517...665 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #5 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, jeg har satt oss i en litt dum situasjon og jeg trenger råd til hva jeg kan gjøre. For et par uker siden skaffet vi oss en kattunge. Dette var etter mange overveielser og hvordan jeg har sett barna være med katter og dyr generelt. Yngste barnet mitt har vært super forsiktig og flink med katt selvom han er tre år. Vært rolig i bevegelsene og klappet katten på riktig måte. Da jeg snakket med dem om katten, forklarte jeg hva vi skulle gjøre og hva som var fint. Pus virket kjempetrygg og sosial, og har fulgt etter barna hele tiden, elsker å leke og sove sammen med dem. Nå, etter en ukes tid, har dessverre barna blitt for komfortable. Syvåringen har lært seg å løfte pus ordentlig, men løfter hele tiden. Det holdes fast. Han yngste er hakket verre og klarer ikke løfte ordentlig, så jeg viser han.(Bedre at han løfter riktig enn at han løfter feil om han først må løfte). Pus tolererer og stikker ikke av, tvert imot, men jeg kjenner at jeg blir stressa på pus sitt vegne. Jeg er redd at han skal bli redd og gå rundt å ha angst. Jeg har forklart dem at om vi løfter hele tiden og holder fast pus, vil pus tilslutt ikke være med oss lenger, han vil bli redd og ikke få det noe bra og da må han flytte. Jeg gir dem oppgaver som å leke med pus, gi ham mat og godteri, lar ham sove med dem osv for at det skal være noe positivt, og det gjør de jo hvis de vil. Det synes de er gøy. (De må selvfølgelig ingenting, han er mitt ansvar) De er overivrige, særlig yngste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at de skal slutte å bære på pus. Bare idag har jeg måtte bryte inn 15 ganger og sagt la pus være ifred 267 ganger. Hva kan jeg gjøre for at treåringen forstår? Hvordan kan dette bli en bedre prosess? Jeg vil virkelig ikke gi bort pus, han er så ønsket, og jeg trodde det ville gå bra. Kan det bare være en periode hvor yngste er ivrig ? Anonymkode: 836f0...d48 Pus skal aldri sove med barn. Anonymkode: adbc2...bd9 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #6 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har dere et høyt klorestativ eller andre høye plasser pus får være i fred? Anonymkode: ef16d...7cd Nei, jeg kjøpte et klorestativ som han elsker, men ikke nok til å holde ungene borte (hjelper tydeligvis ikke si det til dem heller...) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forklare at pus blir redd, er baby... Ikke at "han til slutt ikke vil være med oss lenger". Merkelig måte å formidle noe til barn på Pus må ha et sted den kan klatre opp i høyden. Har ofte barn på besøk, og kattene vet hvor de ikke nås. Anonymkode: 70143...fb5 Hva er merkelig med det ? Det er jo sant. Men får kjøpe et høyere klorestativ ja. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at du gjør rett i å snakke til barna, men samtidig også at du overtenker. Min datter var 8 da hun fikk en katt, og hun slepte rundt på katten døgnet rundt. La den i dukkevognen, puttet den inn i genseren osv osv. men det skal sies at hun var mild og forsiktig. Katten er i dag 8 år og tåler ALT fra henne, men ikke like mye fra oss andre. Tenker dette går seg til når det ikke er så nytt lenger Anonymkode: 57517...665 Godt å lese dette da. Vil jo gjerne at de skal få et bånd ❤️ Anonymkode: 836f0...d48 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #7 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pus skal aldri sove med barn. Anonymkode: adbc2...bd9 Hvorfor? Anonymkode: 836f0...d48 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 10. november 2024 #8 Del Skrevet 10. november 2024 Tenker at pus burde få et sånt høyt klatrestativ til katt som er såpass høyt at barna ikke når. Da har den i hvert fall et sted å trekke seg tilbake hvis det blir for mye. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #9 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: 836f0...d48 Ikke enig i at pus og barn ikke kan sove sammen. Det gir trygghet til pusen (som fortsatt er en baby) og det bygger bånd mellom barn og dyr. Hygienemessig er det kanskje noe annet, men det er jo et annet tema. Anonymkode: 57517...665 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #10 Del Skrevet 10. november 2024 Wilma89 skrev (2 minutter siden): Tenker at pus burde få et sånt høyt klatrestativ til katt som er såpass høyt at barna ikke når. Da har den i hvert fall et sted å trekke seg tilbake hvis det blir for mye. Må nok invistere i det ja 😀 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke enig i at pus og barn ikke kan sove sammen. Det gir trygghet til pusen (som fortsatt er en baby) og det bygger bånd mellom barn og dyr. Hygienemessig er det kanskje noe annet, men det er jo et annet tema. Anonymkode: 57517...665 Er egentlig enig der. Synes det er hyggelig å ha katt i sengen, og pus vil jo det selv så hvorfor ikke.. Anonymkode: 836f0...d48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #11 Del Skrevet 10. november 2024 Katter er tolerante. De legger seg under sofaen eller i høyden når de vil være i fred. jeg hadde 4 barn og yngste var 6 måneder da vi fikk katt. Yngste var 1,5 år da vi fikk en kattunge til. hadde et høyt klorestativ hvor de kunne ligge i fred på toppen🥰 så fikk de jo fred på dagtid når barna var i skole og barnehage Anonymkode: 3f75c...fc2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #12 Del Skrevet 10. november 2024 petxl, eller lignende, selger plater/plattformer du kan skru på veggen. Billigere enn klorestativ, og vanskligere for barna å få tilgang. Sørg for høye steder katten kan søke tilflukt. Om det så er en liten vei opp på en høy bokhylle eller noe. Har selv katt og småbarn. Anonymkode: 0883c...60c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skuteviken Skrevet 10. november 2024 #13 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Pus skal aldri sove med barn. Anonymkode: adbc2...bd9 Hvorfor ikke? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet 10. november 2024 #14 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: 836f0...d48 Fordi pus kan legge seg oppå bryst og ansikt for varmens del. Hvis den blir utekatt, så vil den dra inn flått i senga. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #15 Del Skrevet 10. november 2024 Tror katten tåler mye altså, så fremt de behandler den bra/løfter riktig. Så lenge den ikke gir beskjed om at den misliker så tror jeg ikke den vil gå rundt med en uoppdaget angst heller. Katter er vel enkle sånn, de får sagt fra når de mistrives? Ville riktignok ha snakket med ungene om at pus har noen safe-space. Dvs at hvis pus går under sofaen, så er det ikke lov å dra h*n frem, hvis pus ligger på plassen sin/whatever, så skal h*n ha ro osv. Da slipper du mase så mye om den bæringa og, det er liksom ikke noe tvilstilfeller, der og der er katten i fred. Punktum. Anonymkode: 80374...803 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #16 Del Skrevet 10. november 2024 Dette går helt fint. Katter har ikke noe problem med å si fra hvis det blir for mye. Jeg har sett så mange katter som har vokst opp med barn. De blir båret etter hodet, holdt fast og herjet med, men elsker å være med ungene uansett. Jeg har også sett katter som ikke liker det, da blir det kloring og biting og ikke minst skriking hvis ungene skulle få tak i dem. Katter har et ganske tydelig språk. Det viktige er det samme som mange andre har nevnt her; et par høye steder der pus kan være i fred hvis han vil. Anonymkode: e3247...def 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #17 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette går helt fint. Katter har ikke noe problem med å si fra hvis det blir for mye. Jeg har sett så mange katter som har vokst opp med barn. De blir båret etter hodet, holdt fast og herjet med, men elsker å være med ungene uansett. Jeg har også sett katter som ikke liker det, da blir det kloring og biting og ikke minst skriking hvis ungene skulle få tak i dem. Katter har et ganske tydelig språk. Det viktige er det samme som mange andre har nevnt her; et par høye steder der pus kan være i fred hvis han vil. Anonymkode: e3247...def Godt å lese ❤️ synes det er fint når pus sier ifra, han er ikke hardhendt mot barna eller noe, han bare slår med poten eller skal til å bite uten at det gjør vondt visstnok. Da holder barna seg unna. Må nok ha noen høye steder:) Anonymkode: 836f0...d48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #18 Del Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): petxl, eller lignende, selger plater/plattformer du kan skru på veggen. Billigere enn klorestativ, og vanskligere for barna å få tilgang. Sørg for høye steder katten kan søke tilflukt. Om det så er en liten vei opp på en høy bokhylle eller noe. Har selv katt og småbarn. Anonymkode: 0883c...60c Vil helst ikke skru noe til veggen, selvom det er en smart tanke. Men liker å kunne flytte på ting 😍 Anonymkode: 836f0...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 10. november 2024 #19 Del Skrevet 10. november 2024 Enni skrev (7 minutter siden): Fordi pus kan legge seg oppå bryst og ansikt for varmens del. Hvis den blir utekatt, så vil den dra inn flått i senga. Ikke nok med det, gjør barnet bevegelser i søvne, kan katten skvette og det kan føre til kloring og bitt i ansiktet. Folk glemmer at selv om katter og hund er søte og fantastiske vesener så er det fortsatt dyr. 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #20 Del Skrevet 10. november 2024 Pust med magen…trodde av overskrifta at du hadde fått katten fra h**vete inn i hus som dreit og pissa ned ting Anonymkode: 0c39d...479 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå