Gå til innhold

Skal bytte varmtvannsbereder.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil det øke verdien i boligen?

Hva bør jeg tenke på? 
Skal få prisoverslag imorgen av rørlegger men aner jo ikke hva jeg driver med så om han sier han tilbyr meg en sånn og sånn tank så aner jo ikke jeg hva som er hva. 

Er det sant at det vil senke strømkostnadene mine betraktelig da tanken jeg har hatt nå er over 20 år gammel? 

Anonymkode: bbde7...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva bør jeg tenke på? 
Skal få prisoverslag imorgen av rørlegger men aner jo ikke hva jeg driver med så om han sier han tilbyr meg en sånn og sånn tank så aner jo ikke jeg hva som er hva. 

Er det sant at det vil senke strømkostnadene mine betraktelig da tanken jeg har hatt nå er over 20 år gammel? 

Finnes smarte varmtvannsberedere. Melder du deg inn hos Huseierne får du rabatt hos en rørleggerkjede på både arbeid og produkter. 

Anonymkode: 84ceb...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en relativt liten kostnad ift boligens verdi, så det kommer ikke til å øke verdien av boligen. Dersom du uansett skal bytte, så velg en smart bereder. De er dyrere i innkjøp, men du kan få noe enovastøtte. Og de kan hjelpe på å spare på strømforbruket. 

Anonymkode: f0cd4...461

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva bør jeg tenke på? 

Nei det øker ikke verdien av boligen. Min røyk rett før nye eiere overtok boligen jeg solgte. Så ikke ei krone av det. 

Anonymkode: 5eaf8...4f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bytte, er den du har kaputt?

Det kan hende det holder å bytte varmekolbe i den du har, om du uansett skal selge huset innen kort tid så hadde ikke jeg lagt penger i smartbereder.

Hadde da sjekket om den jeg har kunne repareres, om ikke det går så hadde jeg satt inn en ny standardbereder i samme størrelse som den som er der fra før.

Anonymkode: 40070...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal du bytte, er den du har kaputt?

Det kan hende det holder å bytte varmekolbe i den du har, om du uansett skal selge huset innen kort tid så hadde ikke jeg lagt penger i smartbereder.

Hadde da sjekket om den jeg har kunne repareres, om ikke det går så hadde jeg satt inn en ny standardbereder i samme størrelse som den som er der fra før.

Anonymkode: 40070...bad

Nei den er ikke kaputt men den lekker litt oppå i skjøten (?) pluss at den er over 25 år gammel regnet jeg på nå. Og jeg tør ikke ha den lenger. Folk snakker om vannlekkasje og brannfarlig og gudene vet så. Dessuten har jeg penger til det nå så best å bare gjøre det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei den er ikke kaputt men den lekker litt oppå i skjøten (?) pluss at den er over 25 år gammel regnet jeg på nå. Og jeg tør ikke ha den lenger. Folk snakker om vannlekkasje og brannfarlig og gudene vet så. Dessuten har jeg penger til det nå så best å bare gjøre det

Bytt den, jo før jo bedre. Smart eller ikke, kommer mer an på hvor høyt forbruk de har på varmtvannet. Det koster å skaffe de smarte tingene, og om de betaler seg er en anna sak.

Anonymkode: dcd49...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bytt den, jo før jo bedre. Smart eller ikke, kommer mer an på hvor høyt forbruk de har på varmtvannet. Det koster å skaffe de smarte tingene, og om de betaler seg er en anna sak.

Anonymkode: dcd49...b6f

Jeg er bare meg og et barn på 5 år så vi bruker ikke uhorvelige mengder med varmtvann. Så jeg vet ikke om jeg har behov for den dyreste smartberederen liksom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er bare meg og et barn på 5 år så vi bruker ikke uhorvelige mengder med varmtvann. Så jeg vet ikke om jeg har behov for den dyreste smartberederen liksom.. 

Smartberederen har ikke så mye og si om man bruker den uhorvelig mye, da den kan spare deg for å havne på et høyere effekttrinn på nettleia. 

Angrer bittelitt på at vi ikke valgte smartbereder selv, da det året etter kom dette med fastleddstrinn... Har vært noen måneder i året hvor vi har kommet over på et høyere trinn unødvendig. Og vi klarer heller ikke unngå å dusje alltid når strømmen er veldig dyr. Men det er klart, om en slik bereder er 10k kroner dyrere (ser nå at det fort blir det), i tillegg til at man må ha en app og styringsenhet til dette, så tror jeg ikke det egentlig er særlig lønnsomt. 

Det er ikke bare berederen i seg selv som koster da, vi måtte ha både rørlegger og elektriker da vi skulle skifte.  Elektriker fordi det kreves fast tilkobling på nye beredere, og hvor gammel bare var i stikkontakt. Pga valg av større bereder så måtte vi ha ny kurs i tillegg. Så ble mer kostbart enn tiltenkt. Men dette var helt nødvendig for oss da, vi klarte oss ikke med en 40år gammel 100L bereder for 3-4 personer.

Står den på et rom som uansett varmes opp, så sparer man ikke noe særlig på å bytte med tanke på hvor mye strøm som brukes til å varme opp. Nye beredere er oftest litt bedre isolert, og temperaturreguleringen er nok bedre. Har du en bereder nå som varmer opp til 90 grader ufrivillig, så vil du ha en besparelse på å ha en bereder som kan stå på 80 grader i stedet. 

Selv om dere bare er to stk, så ville jeg valgt å sette inn en bereder som er beregnet for boligens kapasitet. En 120L går fint til en leilighet beregnet for 2 personer, men ville gått for en 200L dersom det fort kan bo 3-4 personer der senere. 

Anonymkode: 42eea...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt gått for en smartbereder. Med strømpriser som ser ut som en berg- og dalbane med 10øre den ene timen og 120øre neste time vil en smartbereder flytte oppvarming til de gunstige tidene på døgnet. De kan også antagelig styre effektbruk slik at man kan holde seg på et lavere effekttrinn uten særlig ekstrainnsats. 

Dersom vaskemaskinen går kan varmtvannsberederen utsette oppvarming til det er mer hensiktsmessig. 

Jeg har Tibber og Easee elbillader. Sammen med en liten dings koblet i sikringsskapet styres elbilladeren slik at jeg ikke passerer 10kW innenfor en time. Den har spart meg for rundt 130kr/mnd i 4 år nå. God femhundrelapp i investering. 

Hadde vært digg med en smartbereder også, så kunne jeg dusjet på morgenkvisten med god samvittighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet for noen år siden. 

Jeg kan ikke si noe ang strømregninger, for det ble gjort en del andre ting rundt samme tid som reduserte strømforbruket. 
Men det jeg merker veldig godt er effekten. 
Jeg hadde 120l benkbereder, nå har jeg 107l. Så bittelitt mindre. Den varmer opp vannet MYE raskere enn den gamle. Hvis jeg tømte tanken var jeg uten varmtvann i mange timer tidligere, det er jeg ikke nå lengre. 

Nå har jeg nylig vært på boligjakt, og alder på varmtvannsbereder har ikke påvirket meg noe, jeg er ikke villig til å betale mer for en bolig med ny bereder, enn om samme bolig hadde hatt eldre. 
Men, jeg hadde derimot gått kraftig ned i pris dersom det var en bolig med en varmtvannsbereder med lekkasje, med mindre den sto på ett våtrom med god standard på gulv. For lekkasje fra en eldre varmtvannstank på vanlig gulv ville gjort meg veldig mistenksom til potensielle fuktskader under. 

Anonymkode: 59ed3...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...