AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:51 #1 Del Skrevet søndag kl 15:51 https://fagbladet.no/nyheter/har-du-rett-til-saraldersgrense-na-vil-arbeidsgiverne-fjerne-hele-ordningen-6.91.1090830.c21fc7a940?fbclid=IwY2xjawGds21leHRuA2FlbQIxMQABHVt0Z58a2x4DXiPGRyMzhsy8-IlMCACQgoclBvvDj6465OQNQkIAGBr8tA_aem_BAH3fS6YYgJ1B9UBvu5K4g Spekter og virke vil avskaffe alderspensjon. Pensjon har lenge vært argumentet til hvorfor sykepleiere skal fortsette å jobbe offentlig. Men om dette skjer ser jeg ikke helt poenget med hvorfor jeg skal jobbe for min nåværende arbeidsgiver? Pensjon er allerede dårligere enn for eldre generasjoner og nå forventes det attpåtil at sykepleiere skal stå i jobb til de er 70. Da kan jeg vel like gjerne jobbe for vikarbyrå og tjene mer penger, få sommer bonus? Spare penger til min egen pensjon? Sykelønnsordning skal kanskje og kuttes i , så greit å spare penger til man blir syk og. De som sitter og kommer med sånne forslag eier ikke å se konsekvenser av sine handlinger. Slike forslag gjør det vel mindre attraktivt å velge slike yrker (noen som det er sterk mangel på allerede feks sykepleier og helsefagarbeidere) og de som allerede jobber i slike yrker risikerer man å miste til det private med høye lønninger når det offentlige ikke en gang lenger klarer å være en mer stabil og trygg arbeidsplass OG har lavere lønn. De tenker vel at det bare er å omplassere folk istedenfor at de skal pensjonerer seg. Har de kompetansen som trengs til det? Man kan ikke bare sette feks en helsefagarbeider til å være avdelingsleder, drive med regnskap, saksbehandling eller lignende for eksempel. Da trengs det vel potensielt en helt ny utdanning, og det må finnes egnede stillinger. Skal arbeidsgiver da betale for omskolering? Anonymkode: 6c9ec...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:54 #2 Del Skrevet søndag kl 15:54 Det er ikke bærekraftig i lengden at mange går av tidlig. Men de bør heller se på ting som gjør det lønnsomt å jobbe, i dag skattes man feks ihjel hvis man har lav inntekt og opparbeidet formue, dermed lønner det seg nesten å slutte. Anonymkode: 6e7e5...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:54 #3 Del Skrevet søndag kl 15:54 Har du ikke lest din egen artikkel eller skjønte du den bare ikke? Anonymkode: ccca4...3d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:59 #4 Del Skrevet søndag kl 15:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikke lest din egen artikkel eller skjønte du den bare ikke? Anonymkode: ccca4...3d4 har lest den jo og skjønner ikke hvorfor jeg skal jobbe i det offentlige lenger når flere og flere goder fjernes Så den utopiske drømmen om å omplassere folk istedenfor å pensjonere de, det nevnte jeg jo også. Men det er ikke gitt at alle helsefagarbeidere eller brannmenn har kompetansen som trengs til mer "fysisk snille" jobber. Ei heller med utdanning, ikke alle er anlagt for alle jobber. Anonymkode: 6c9ec...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:00 #5 Del Skrevet søndag kl 16:00 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke bærekraftig i lengden at mange går av tidlig. Men de bør heller se på ting som gjør det lønnsomt å jobbe, i dag skattes man feks ihjel hvis man har lav inntekt og opparbeidet formue, dermed lønner det seg nesten å slutte. Anonymkode: 6e7e5...359 Neida men de yrkene som nevnes her er særdeles vanskelig å stå i til man er nærmere 70 for å si det sånn... Folk velger seg allerede ikke til slike yrker, nå får man vel enda færre tenker jeg. Når man ikke en gang kan være garantert å gå av med pensjon etter å ha slitt ut kroppen sin i årtier Anonymkode: 6c9ec...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:23 #6 Del Skrevet søndag kl 17:23 «Ifølge rapporten er det vanskelig å se at arbeidsbelastningene i dagens yrkes med særaldersgrenser er så forskjellig fra andre yrker at det legitimerer at de skal ha en særordning om å pensjonere seg tidligere enn andre.» (Sitat fra artikkelen i HI.) Det stemmer jo, det. Jeg skjønner det er kjipt når man mister privilegier, men realiteten er at det er mange yrkesgrupper som er like belastende, eller mer belastende, enn disse - som ikke har disse fordelene. I fremtiden kan vi ikke ha en pensjonsalder på 60 år for noen. De må omplasseres i annet arbeid, så lenge helsa holder. Det er det fullt mulig å få til for de fleste. Anonymkode: e1cb7...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå