Gå til innhold

Han spør meg ikke hvordan det går - alvorlig syk bestemor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten har avstandsforhold for tiden. Vi snakker på snap et par ganger i løpet av dagen og ringes et par ganger i uka. Ringte han på onsdag etter å ha fått en dårlig nyhet om min bestemor. Hun ble akutt syk og lagt i koma og vi vet ikke om hun overlever. Jeg var knust og han trøstet meg og sa jeg kunne si fra om jeg trengte å snakke de neste dagene. I ettertid har han ikke spurt noe om hvordan det går (hverken med meg eller bestemor). Vi ringes alltid på lørdager så vi snakket i går, men heller da spurte han heller ikke noe om hvordan jeg hadde det, han snakket bare om sine egne greier og prosjekter. Prøver han bare å unngå tema for at ikke jeg skal tenke på det og bli lei meg? Eller bare tenker han ikke på at jeg kanskje trenger litt ekstra omsorg akkurat nå? Hadde dere blitt skuffet eller ikke tenkt så mye på det? Han sa jo at det var bare å ringe om jeg trengte å snakke, men skulle ønske han kunne vise at han brydde seg litt mer…

Anonymkode: 3763b...bf8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg samler ikke på folk som ikke greier å vise empati og omtanke, hverken venner eller kjærester. Uansett hva grunnen er så er han selvsentrert. 

Anonymkode: a52eb...bb0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bedt deg si fra og vil ikke trenge seg på utover det. Mange blir usikre på hvor mye de bør spørre og lar det være opp til den andre hvor mye vedkommende vil snakke. Jeg hadde selv satt pris på den omtanken.

Håper det går bra med bestemoren din under omstendighetene :) 

Anonymkode: 0c7ff...3ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har bedt deg si fra og vil ikke trenge seg på utover det. Mange blir usikre på hvor mye de bør spørre og lar det være opp til den andre hvor mye vedkommende vil snakke. Jeg hadde selv satt pris på den omtanken.

Håper det går bra med bestemoren din under omstendighetene :) 

Anonymkode: 0c7ff...3ea

Blablabla, dårlige unnskyldninger, redd for å trenge seg på? Bedt si fra? Åja ja se her "hei, nå må du huske å spørre om hvordan det går med meg og bestemoren min". 

Dette er bare tullprat og det legger til rette for at evneveike folk få fortsette å ikke se lenger enn egen nesetipp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren til et voksent menneske er nødvendig vis en relativt gammel dame. For de aller fleste er det lite dramatikk i at eldre mennesker blir syke og dør. Og det påvirker ikke på samme måte som når yngre mennesker blir syke. Trist når det skjer, men naturens gang.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Bestemoren til et voksent menneske er nødvendig vis en relativt gammel dame. For de aller fleste er det lite dramatikk i at eldre mennesker blir syke og dør. Og det påvirker ikke på samme måte som når yngre mennesker blir syke. Trist når det skjer, men naturens gang.

Ja for det har ikke noe å si at man er glad i mennesket, det er gammelt så da er det greit? Kald tankegang. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja for det har ikke noe å si at man er glad i mennesket, det er gammelt så da er det greit? Kald tankegang. 

Jeg sier at det ikke berører andre noe særlig. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Kommer en ung person i koma, blir det mye mer dramatikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg sier at det ikke berører andre noe særlig. Det er naturlig at eldre mennesker dør. Kommer en ung person i koma, blir det mye mer dramatikk.

Det handler om det som er ts og viktig for henne, hun uttrykte hvor lei seg og redd hun var, og da er det ikke logikk en skal bruke, men følelsene sine og omtanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler om det som er ts og viktig for henne, hun uttrykte hvor lei seg og redd hun var, og da er det ikke logikk en skal bruke, men følelsene sine og omtanken. 

Han burde ha spurt hvordan det går, men ut over det er det opp til ts å ta det opp om hun vil snakke mer om det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Han burde ha spurt hvordan det går, men ut over det er det opp til ts å ta det opp om hun vil snakke mer om det.

Han skulle spurt ja, så latt henne bestemme, men vist omtanke ved å spørre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres det ut som om han først og fremst tenker mest på seg selv. Hvis han kjenner deg ganske godt, så burde han ha tatt litt ekstra kontakt med deg i denne vanskelige tiden, og sagt ifra om at han er der og at han kunne ringt deg, for å spørre deg om hvordan du har det og om du trenger hjelp til noe. Og ikke minst; han burde vist interesse for hvordan det går med bestemoren din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av dette synes jeg jo dere snakker litt lite sammen. Et par snapper i løpet av dagen er veldig lite i et avstandsforhold. 

Anonymkode: 45f5d...86d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg samler ikke på folk som ikke greier å vise empati og omtanke, hverken venner eller kjærester. Uansett hva grunnen er så er han selvsentrert. 

Eller han syns sånne samtaler er ubehagelige, eller han vet ikke helt hva han skal si. Jeg har selv en kjæreste som er på samme måte, og jeg har spurt han rett ut. Han sier han ikke er vant til å snakke om vanskelige temaer, og at han ikke vet hva han skal si når jeg forteller om noe leit. Jeg er selv empatisk og syns det er utrolig viktig å kunne snakke om sånt med de nære man har rundt seg, så dette har skuffet meg så mange ganger. Men han sier han vil øve på det, og det gjør han faktisk også, jeg ser gradvis bedring, heldigvis. Så ts, spør han rett ut, på en fin måte. Spør hvorfor han ikke følger opp, hvorfor han ikke spør hvordan det går, og vær tydelig på hvor viktig det er for deg at han gjør nettopp det i sånne situasjoner. Da ser du om han bryr seg eller om han er selvsentrert.

Anonymkode: 96d1f...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei!

Jeg og kjæresten har avstandsforhold for tiden. Vi snakker på snap et par ganger i løpet av dagen og ringes et par ganger i uka. Ringte han på onsdag etter å ha fått en dårlig nyhet om min bestemor. Hun ble akutt syk og lagt i koma og vi vet ikke om hun overlever. Jeg var knust og han trøstet meg og sa jeg kunne si fra om jeg trengte å snakke de neste dagene. I ettertid har han ikke spurt noe om hvordan det går (hverken med meg eller bestemor). Vi ringes alltid på lørdager så vi snakket i går, men heller da spurte han heller ikke noe om hvordan jeg hadde det, han snakket bare om sine egne greier og prosjekter. Prøver han bare å unngå tema for at ikke jeg skal tenke på det og bli lei meg? Eller bare tenker han ikke på at jeg kanskje trenger litt ekstra omsorg akkurat nå? Hadde dere blitt skuffet eller ikke tenkt så mye på det? Han sa jo at det var bare å ringe om jeg trengte å snakke, men skulle ønske han kunne vise at han brydde seg litt mer…

Anonymkode: 3763b...bf8

Å snakke om døden eller en død som kan komme er noe de aller fleste mennesker har vanskeligheter med. 
Han bryr seg nok, men vet ikke hvordan han skal snakke om temaet. Enda går noen over på andre siden av gaten når de møter noen som har hatt et dødsfall i nære relasjoner nylig. Folk kan få det veldig travelt når de møter noen de ikke kan unngå å stoppe og snakke med når den de møter har hatt dødsfall i nære relasjoner. 
Det er forståelig at du reagerer, men dette er sannsynligvis veldig vanskelig for han både å forholde seg til og å begynne å prate om. 

Anonymkode: 410f7...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (27 minutter siden):

Herregud! Det er jo utrolig leit likevel!

Anonymkode: 96d1f...aad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det er noe du ønsker å prate om, så er det jo rart at du ikke tar det opp? 

Anonymkode: 41581...33f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uavhengig av dette synes jeg jo dere snakker litt lite sammen. Et par snapper i løpet av dagen er veldig lite i et avstandsforhold. 

Anonymkode: 45f5d...86d

Jeg har mye mer kontakt med elskeren min igjennom 4 år. Snapper jevnt hele døgnet utenom når vi jobber og sover. Vi snakkes også på telefon flere ganger for dagen.

Anonymkode: c3877...669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemoren vært syk en stund så går en grense for hvor lenge han må dulle med ts. Spør ts om han da eller skal alt handle om henne? Det er trist når noen dør, men du er voksen og har vært heldig som var hatt din bestemor så lenge.  

Anonymkode: c1414...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mye mer kontakt med elskeren min igjennom 4 år. Snapper jevnt hele døgnet utenom når vi jobber og sover. Vi snakkes også på telefon flere ganger for dagen.

Anonymkode: c3877...669

Dere er så godt som gift 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...