Gå til innhold

Når opplæringen aldri tar slutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage. I begynnelsen av august startet det opp to unge jenter hos oss. Vanligvis tar opplæringen bare et par dager, og så gir vi litt ekstra tilbakemeldinger når det trengs men de pleier å klare seg bra etter noen få dager.

Men med disse to jentene må vi gjenta og gjenta og gjenta. Selv de enkleste oppgaver.
Våte kluter må henges til tørk, kan ikke legges i skittentøyskurven.
I oppvaskmaskinen må man sette glass og kopper oppned.
Om morgen må man sette ny pose i søppelbøtta før man kan kaste søppel oppi.
Når barna er blitt våte må vi skifte til tørt tøy fra kurven deres. Og det våte tøyet må henges opp til tørk. 
Melkekartonger må skylles ellers vil det lukte. 
Tar man den siste bleien på stellerommet så må man hente ny pakke fra lagerrommet.

Superenkle ting. Men det går ikke inn! Vi gjentar og gjentar til ingen nytte.

Nå kjenner faktisk at jeg ikke har lyst til å gå på jobb i morgen. Jeg er skikkelig lei av å gjenta og mase. Jeg jobber i barnehage fordi jeg liker små barn. Jeg er ikke interessert i å oppdra unge voksne. Hjertesukk fra meg. 

Anonymkode: 8e720...fb5

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere meldt det inn til ledelsen? Husk at det er lettere å bli kvitt dem i prøveperioden, men arbeidsgiver må ha en prosess på det. Meld inn hver gang for å synliggjøre problemet.

Anonymkode: 4abd4...995

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i barnehage. I begynnelsen av august startet det opp to unge jenter hos oss. Vanligvis tar opplæringen bare et par dager, og så gir vi litt ekstra tilbakemeldinger når det trengs men de pleier å klare seg bra etter noen få dager.

Men med disse to jentene må vi gjenta og gjenta og gjenta. Selv de enkleste oppgaver.
Våte kluter må henges til tørk, kan ikke legges i skittentøyskurven.
I oppvaskmaskinen må man sette glass og kopper oppned.
Om morgen må man sette ny pose i søppelbøtta før man kan kaste søppel oppi.
Når barna er blitt våte må vi skifte til tørt tøy fra kurven deres. Og det våte tøyet må henges opp til tørk. 
Melkekartonger må skylles ellers vil det lukte. 
Tar man den siste bleien på stellerommet så må man hente ny pakke fra lagerrommet.

Superenkle ting. Men det går ikke inn! Vi gjentar og gjentar til ingen nytte.

Nå kjenner faktisk at jeg ikke har lyst til å gå på jobb i morgen. Jeg er skikkelig lei av å gjenta og mase. Jeg jobber i barnehage fordi jeg liker små barn. Jeg er ikke interessert i å oppdra unge voksne. Hjertesukk fra meg. 

Petimeter!

Anonymkode: 4355a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Petimeter!

Ja, kanskje på noe, men man må kunne forvente at voksne folk skjønner at det må være pose i søpla før man kaster søppel der. Eller at de skjønner hvilken veg glass må stå i oppvaskmaskina for at det skal bli rent. Eller at man putter på tørt tøy på våte unger. Altså- synes jeg ser tråden her på kvinneguiden der noen har hentet barnet sitt som hadde gått vått siden det var ute. 
Ta det opp med lederen din ts. Det er skikkelig slitsomt å oppdra voksne folk. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rolle har disse, er de lærlinger, barne- og ungdomsarbeidere, assistent eller vikarer? 

Forstår godt at du er oppgitt, i den travle barnehagehverdagen er man avhengige av at alle tar i et tak og klarer gjennomføre hverdagslige oppgaver uten å måtte gjøre det om igjen. 

Anonymkode: 2ffe2...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt merkelig ut at det er så avvikende opplæringsatferd på begge to samtidig.

Kan det være noe eksternt? jobber de mye sammen, kanskje de skulle vært skilt?

Anonymkode: f7f04...0b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi har meldt fra til styrer. Men det er billigere å ha ufaglærte ungjenter enn å ansette voksne folk. Så vi får bare beskjed om å gi mer opplæring.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Petimeter!

Kan jeg spørre hvilke oppgaver du synes det om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe petimeter. Jobber selv i barnehage og dette er faktisk helt grunnleggende ting. Og egentlig ting som burde være helt selvsagt.

Anonymkode: 15094...99a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten ikke dette er opplæring engang. Putte pose i søppelbøtte, hvordan rydde inn i en oppvaskmaskin? Kom igjen, det er helt grunnleggende.

Anonymkode: b023f...564

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan aldri ha gjort noe hjemme. Jeg hadde blitt gal selv. 

Anonymkode: 077cc...3c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville registrert avvik hver gang noe sånt oppstår. Ikke bare bær på irritasjonen, men ta det opp med dem hver eneste gang, og ta det opp med lederen din eller leders leder hver eneste gang til de blir lei og gjør noe med problemet.

Anonymkode: 0d500...1cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...