Gå til innhold

Andre som synes at vi arbeidstakere egentlig ikke har så mange rettigheter? 😕

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at arbeidstakere er så beskyttet, men hvordan? Hvis du er fast ansatt, kanskje. Men i andre situasjoner? Not so much. Bare i det siste har jeg hørt om flere saker hvor arbeidsgiveren 1) ikke betaler lønn 2) ikke gir arbeidskontrakt 3) gir usaklig oppsigelse...Og hva kan disse personene gjøre? Jo, ta kontakt med fagforeningen som kanskje ikke hjelper (finnes mange slike saker også), finne advokat (dyrt), sende lønnskrav (som arbeidsgiveren kan ignorere). Mye av dette ønsker jo ikke folk å gjøre fordi det er stress og folk kan jo på sikt ødelegge for seg selv (referanser, omdømme osv.). Og det vet arbeidsgiverne. 

Så hvordan er vi "beskyttet"? 

Anonymkode: 02f4c...920

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sånne spørsmål man har fagforeninger til!

Hvis fagforeningen ikke vil hjelpe med sånne grunnleggende rettigheter så er det noe feil. Mulig lokal tillitsvalgt ikke kan/vil hjelpe, men hvis man henvender seg sentralt så skal man få hjelp, det er i alle fall min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er litt prisgitt å jobbe for en seriøs arbeidsgiver, ja. Hos oss var det en periode med åpenbare varslingssaker, men som fagforeningene advarte mot å varsle fordi det alltid ender opp med å gå ut over arbeidstageren. 

Noen tror til og med de kan styre over arbeidstageren etter han har sluttet. En venninne av meg ville si opp jobben sin fra nyttår og gå av med førtidspensjon. Hun var en sånn som alltid måtte jobbe julaften og andre høytider fordi hun ikke hadde barn. Du har bare deg selv å tenke på, fikk hun høre hvert år. Og fikk aldri feiret jul med aldrende foreldre før det var for sent. Da hun enda en gang ble satt opp på julevakt i år, bestemte hun seg for å si opp en måned tidligere for å endelig få julefri. Fortsatt godt innenfor oppsigelsesfristen. Men da hevdet arbeidsgiver at oppsigelsen er ugyldig fordi hun har julevakt 😅

Anonymkode: 6e8b6...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (10 minutter siden):

Det er sånne spørsmål man har fagforeninger til!

Hvis fagforeningen ikke vil hjelpe med sånne grunnleggende rettigheter så er det noe feil. Mulig lokal tillitsvalgt ikke kan/vil hjelpe, men hvis man henvender seg sentralt så skal man få hjelp, det er i alle fall min erfaring. 

Men min erfaring er ikke slik. Jeg var medlem før, men fikk ikke hjelp. Meldte meg ut. 

Spørsmålet mitt handler dog ikke om fagforeninger 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men min erfaring er ikke slik. Jeg var medlem før, men fikk ikke hjelp. Meldte meg ut. 

Du spør hvordan man kan sikres de gode rettighetene man har i Norge, og da er en god fagforening en måte å få hjelp på. Jeg ville sjekket litt rundt for å finne en forening som hjelper. Hva var det du ikke fikk hjelp til? Hvorfor ville ikke foreningen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I en perfekt verden burde det ikke være nødvendig, men man må jo selv ta ansvar og stille krav også:

Ikke jobb for noen som ikke gir deg kontrakt.

Sett deg inn i lovverket. Det er ofte nok å vise til loven og si at det og det er ikke lovlig, se her. Da gir de fleste seg. Kontakt arbeidstilsynet.

Hvis de ikke betaler lønn, bør man i hvert fall ikke jobbe mer for dem, men man kan true med å kontakte media, spre informasjon om hvordan de holder på rundt osv.

Anonymkode: c9c05...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men da hevdet arbeidsgiver at oppsigelsen er ugyldig fordi hun har julevakt 😅

Da hadde jeg bedt arbeidsgiver dokumentere at oppsigelsen er ugyldig, evt truet med å kontakte arbeidstilsynet for en avklaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør hvordan man kan sikres de gode rettighetene man har i Norge, og da er en god fagforening en måte å få hjelp på. Jeg ville sjekket litt rundt for å finne en forening som hjelper. Hva var det du ikke fikk hjelp til? Hvorfor ville ikke foreningen hjelpe?

Men det er det. Du vet ikke om den er god før du trenger hjelp. Og hvis du ikke får hjelp, er vi tilbake til spørsmålet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I en perfekt verden burde det ikke være nødvendig, men man må jo selv ta ansvar og stille krav også:

Ikke jobb for noen som ikke gir deg kontrakt.

Sett deg inn i lovverket. Det er ofte nok å vise til loven og si at det og det er ikke lovlig, se her. Da gir de fleste seg. Kontakt arbeidstilsynet.

Hvis de ikke betaler lønn, bør man i hvert fall ikke jobbe mer for dem, men man kan true med å kontakte media, spre informasjon om hvordan de holder på rundt osv.

Kan man det? For i virkeligheten hvis man truer, kontakter media og slikt, gjør man seg selv en bjørnetjeneste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bedt arbeidsgiver dokumentere at oppsigelsen er ugyldig, evt truet med å kontakte arbeidstilsynet for en avklaring 

Arbeidstilsynet blander seg ikke i private saker. De gir generell informasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det. Du vet ikke om den er god før du trenger hjelp. Og hvis du ikke får hjelp, er vi tilbake til spørsmålet mitt. 

Hjelpen man får fra fagforeningen kan også være personavhengig. Hva gjør du når fagforeningsrepresentanten er en del av problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (Akkurat nå):

Ja hun slutter nå ved månedsskiftet uansett, og fagforeningen var (åpenbart) enig i at oppsigelsen selvsagt er gyldig. Skulle tatt seg ut om man ikke kan si opp fordi man er satt opp på noe, jeg som feks skal på et prosjekt neste høst kunne vel da ikke sagt opp på minst et år 😅 Men blir spennende å se hva de foretar seg med min venninne, om de prøver å trekke i feriepengene eller noe sånt. De prøvde faktisk å kommandere henne, så konfliktsky er de i forhold til å gi julevakt til noen med barn at de heller går på en som har sluttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør du når fagforeningsrepresentanten er en del av problemet?

Da ville jeg kontaktet fylkesleddet eller foreningen sentralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man det? For i virkeligheten hvis man truer, kontakter media og slikt, gjør man seg selv en bjørnetjeneste 

Det kommer an på.

Jeg har flere ganger opplevd å oppnå det jeg har krav på ved å henvise til lovverket. Har aldri truet med media, men vet om andre tilfeller der det har hjulpet.

Men det man gjør eller truer med bør jo stå i forhold til det man vil ha endret. Hadde liksom ikke truet med å kontakte media fordi jeg mente sjefen likte kollegaen min bedre enn hun likte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjelpen man får fra fagforeningen kan også være personavhengig. Hva gjør du når fagforeningsrepresentanten er en del av problemet?

Ingen avsporing, takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer an på.

Jeg har flere ganger opplevd å oppnå det jeg har krav på ved å henvise til lovverket. Har aldri truet med media, men vet om andre tilfeller der det har hjulpet.

Men det man gjør eller truer med bør jo stå i forhold til det man vil ha endret. Hadde liksom ikke truet med å kontakte media fordi jeg mente sjefen likte kollegaen min bedre enn hun likte meg.

Jeg snakker om alvorlige saker, selvfølgelig. Hørte om en sak hvor arbeidsgiveren endret lønna til en arbeidstaker sånn uten videre og sa at hvis den ansatte ikke likte det, var de "ferdige der og da". Er ikke det usaklig avskjed? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidstilsynet blander seg ikke i private saker. De gir generell informasjon. 

Men Arbeidstilsynet er også på tilsyn rundt om hos bedrifter, så hvis arbeidsgiver bryter loven kan et tips til Arbeidstilsynet være lurt. 

Anonymkode: c5791...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men Arbeidstilsynet er også på tilsyn rundt om hos bedrifter, så hvis arbeidsgiver bryter loven kan et tips til Arbeidstilsynet være lurt. 

Anonymkode: c5791...28f

Og konsekvensene for denne arbeidstakeren er...? 

På papiret - ingenting. Men i virkeligheten? Vi vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på.

Kan du fortelle om tilfellene da det hjalp å true med media? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...