AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:59 #1 Del Skrevet søndag kl 14:59 Jeg er på besøk hos en kollega som nettopp har flyttet. Når vi sitter her så hører jeg noen som løper og tramper over oss. Løper frem og tilbake og frem og tilbake i lang tid. Jeg spørr om det er en barnefamilie som bor over henne. Nei, det er en enslig dame sier hun. Men det bor en barnefamilie over henne. Er det vanlig at det høres så godt i en blokk? Hun sier at det er sånn i timesvis når ungene er hjemme. Er kun stille når de sover eller er ute. Anonymkode: 40ed0...cab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:16 #2 Del Skrevet søndag kl 15:16 I noen blokker. Kommer veldig an på byggeperiode. Anonymkode: 2b903...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet søndag kl 15:17 #3 Del Skrevet søndag kl 15:17 Sukk... ja, sånn er det her også, veldig lytt. Blokk fra 1960 eller noe. Leiligheten over meg har vært til utleie de siste 4-5 årene, og det er flere som har bodd der. Blant annet noe over to år med en barnefamilie med TRE unger (det er to soverom i leiligheten...) og de ungene var ALDRI ute og lekte. Aldri. De var inne, hjemme, dag ut og dag inn, uansett vær ute. Kun de to eldste som gikk på skolen, så rett hjem og inne igjen. De to yngste brukte å få ut energien sin på samme måte som du beskriver; løping, løping og atter løping frem og tilbake i leiligheten, så det dundret i gulvene. Trodde jeg skulle bli gal av det. Måtte bruke støykansellerende hodetelefoner i blant, for jeg holdt ikke ut. Og den yngste av de tre ungene var hjemme alene med faren sin hele dagene, aldri noe besøk, aldri noe andre unger å leke med. Så tre-fire åringen kjedet vel vettet av seg, og derfor grein han hele tiden, dagen lang. På vei ut av blokka og inn i bilen; grining. På vei ut av bilen og inn i blokka igjen etterpå, grining.... herregud altså. Bare søsknene han traff av andre barn i livet sitt, når de kom hjem fra skolen, og da ville de åpenbart ikke alltid ha med yngstemann på leken heller, kanskje dyttet de han vekk, for det ble enda mer hyling og grining, grining og grining igjen. Jeg er bare så sinnsykt glad for at de bestemte seg for å flytte! Det ble en helt ny verden, og jeg kunne legge vekk de støykansellerende hodetelefonene. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:19 #4 Del Skrevet søndag kl 15:19 Ja veldig vanlig, tror mange nyinnflyttede ikke forstår hvor godt de høres. En gang kom en ny nabo og banket på døra og lurte på hvorfor jeg borrer på en søndag, jeg måtte peke ham videre oppover og det var mange etasjer unna. Anonymkode: 836d2...412 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:19 #5 Del Skrevet søndag kl 15:19 Million skrev (1 minutt siden): Sukk... ja, sånn er det her også, veldig lytt. Blokk fra 1960 eller noe. Leiligheten over meg har vært til utleie de siste 4-5 årene, og det er flere som har bodd der. Blant annet noe over to år med en barnefamilie med TRE unger (det er to soverom i leiligheten...) og de ungene var ALDRI ute og lekte. Aldri. De var inne, hjemme, dag ut og dag inn, uansett vær ute. Kun de to eldste som gikk på skolen, så rett hjem og inne igjen. De to yngste brukte å få ut energien sin på samme måte som du beskriver; løping, løping og atter løping frem og tilbake i leiligheten, så det dundret i gulvene. Trodde jeg skulle bli gal av det. Måtte bruke støykansellerende hodetelefoner i blant, for jeg holdt ikke ut. Og den yngste av de tre ungene var hjemme alene med faren sin hele dagene, aldri noe besøk, aldri noe andre unger å leke med. Så tre-fire åringen kjedet vel vettet av seg, og derfor grein han hele tiden, dagen lang. På vei ut av blokka og inn i bilen; grining. På vei ut av bilen og inn i blokka igjen etterpå, grining.... herregud altså. Bare søsknene han traff av andre barn i livet sitt, når de kom hjem fra skolen, og da ville de åpenbart ikke alltid ha med yngstemann på leken heller, kanskje dyttet de han vekk, for det ble enda mer hyling og grining, grining og grining igjen. Jeg er bare så sinnsykt glad for at de bestemte seg for å flytte! Det ble en helt ny verden, og jeg kunne legge vekk de støykansellerende hodetelefonene. Jeg hadde blitt gal tror jeg... Anonymkode: 3f9dd...693 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet søndag kl 15:23 #6 Del Skrevet søndag kl 15:23 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde blitt gal tror jeg... Anonymkode: 3f9dd...693 Jeg tenkte den tanken selv noen ganger, må jeg si, de drøyt to årene de bodde her... Det er virkelig noe som går ut over livskvaliteten, det der, å ha plagsom støy rundt seg hele tiden, som man ikke får gjort noe med. Jeg sa i fra til dem om klesvask midt på natten da... de pleide å vaske klær om natta, så når maskinen begynte å sentrifugere så dundret det sånn i gulvet (mitt tak rett under) at jeg ble vekket om natten av støyen. Det taklet jeg ikke altså, og sa i fra, så de sluttet heldigvis å vaske klær sent. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:21 #7 Del Skrevet søndag kl 17:21 Regner med at de blokkene som blir bygget nå er bedre lyd isolert Anonymkode: 40ed0...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet søndag kl 17:24 #8 Del Skrevet søndag kl 17:24 Dette variere en del, jeg bor i en ny blokk i første etasje, høre ikke et pip fra noen av naboene og her er det en barne famillie i etg oppføre(usikker om det er rett over da). Eldre blokker er det ofte mindre lydtett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:25 #9 Del Skrevet søndag kl 17:25 Jeg hadde blitt gal av det og følt meg ufri og hemmet av å aldri tørre å fise høyt i frykt av at noen skulle høre meg. Jeg plages i perioder av mye luft i magen og iblant ofte nattestid er det befriende å bare slippe dem løs uten tanke på at noen hører meg. Anonymkode: ac196...b51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:26 #10 Del Skrevet søndag kl 17:26 Jeg bor i blokk bygd på 60tallet, her hører jeg ikke naboene en gang 🫣 Anonymkode: 4622c...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:30 #11 Del Skrevet søndag kl 17:30 Ja det er et rent helvete. Jeg må opp klokka 04 om morgenen og alarmen min har fått flere til å flytte ut. Har ikke bodd noen over meg det siste året. Anonymkode: 3aaf0...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:32 #12 Del Skrevet søndag kl 17:32 Million skrev (2 timer siden): Sukk... ja, sånn er det her også, veldig lytt. Blokk fra 1960 eller noe. Leiligheten over meg har vært til utleie de siste 4-5 årene, og det er flere som har bodd der. Blant annet noe over to år med en barnefamilie med TRE unger (det er to soverom i leiligheten...) og de ungene var ALDRI ute og lekte. Aldri. De var inne, hjemme, dag ut og dag inn, uansett vær ute. Kun de to eldste som gikk på skolen, så rett hjem og inne igjen. De to yngste brukte å få ut energien sin på samme måte som du beskriver; løping, løping og atter løping frem og tilbake i leiligheten, så det dundret i gulvene. Trodde jeg skulle bli gal av det. Måtte bruke støykansellerende hodetelefoner i blant, for jeg holdt ikke ut. Og den yngste av de tre ungene var hjemme alene med faren sin hele dagene, aldri noe besøk, aldri noe andre unger å leke med. Så tre-fire åringen kjedet vel vettet av seg, og derfor grein han hele tiden, dagen lang. På vei ut av blokka og inn i bilen; grining. På vei ut av bilen og inn i blokka igjen etterpå, grining.... herregud altså. Bare søsknene han traff av andre barn i livet sitt, når de kom hjem fra skolen, og da ville de åpenbart ikke alltid ha med yngstemann på leken heller, kanskje dyttet de han vekk, for det ble enda mer hyling og grining, grining og grining igjen. Jeg er bare så sinnsykt glad for at de bestemte seg for å flytte! Det ble en helt ny verden, og jeg kunne legge vekk de støykansellerende hodetelefonene. Utleie i 4-5 år? Overdriver du eller er det et ineffektivt styre i den blokka fra 1960 tallet? Anonymkode: 9a328...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:34 #13 Del Skrevet søndag kl 17:34 Bor i ei ganske ny boligblokk i betong. Vi har fått utført lydmålinger (både luftlyd og trinnlyd), og dagens lydkrav er tilfredsstilt med en bitteliten margin. Har heldigvis pensjonister over meg, men det høres veldig godt når de har barnebarna på besøk og de løper over gulvet eller kjører lekebilene sine over parketten. Tror ikke jeg hadde orka å bo her om det bodde småunger over meg på fast basis. Anonymkode: 96289...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:34 #14 Del Skrevet søndag kl 17:34 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Regner med at de blokkene som blir bygget nå er bedre lyd isolert Anonymkode: 40ed0...cab Dessverre nei, utbyggerne sparer penger hvor de kan. Tek 17 har ikke god nok lydisolasjon. Koster rundt 100k ekstra for god lydisolasjon. Anonymkode: 8c7fa...2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet søndag kl 18:54 #15 Del Skrevet søndag kl 18:54 Her hører vi veldig lite av naboene, men så bor jeg sånn at jeg ikke har så mye folk vegg i vegg, genialt plassert. Men vi har hatt guttagjengen her med god stemning og til tross for lydnivået så hørte vi de ikke når vi var i leiligheten over og ved siden av. Hvis noe stort dundrer i gulvet over meg så kan jeg høre det men ellers så hører jeg ikke at det bor folk her nesten. Men så sitter jeg ikke stille her og venter på å høre noe heller. Noen er jo litt mer følsom for lyder enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:12 #16 Del Skrevet søndag kl 20:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Regner med at de blokkene som blir bygget nå er bedre lyd isolert Anonymkode: 40ed0...cab Nope. Flyttet til blokka jeg bor i (Obos 50-talls) fra nybygg med EKSTRA lydisolering fordi det egentlig var planlagt å være bilverksted i etasjen jeg bodde i. Jeg bodde i 1. etasje og våknet av vekkerklokka til fyren i 3. etasje 4:30 hver bidige morgen. Hørte alle toalett-lyder fra halve blokka. Hørte at de over meg prompa mens de satt i sofaen liksom. Jeg hørte absolutt ALT. Nå bor jeg i 2. etasje og hører kun at hunden som bor over oss er hjemme alene, at kidden i etasjen under slår seg vrang på badet (og bare når det skjer på badet deres), og veldig støyete fest-bråk. Anonymkode: b3b25...3cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet mandag kl 06:19 #17 Del Skrevet mandag kl 06:19 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Utleie i 4-5 år? Overdriver du eller er det et ineffektivt styre i den blokka fra 1960 tallet? Anonymkode: 9a328...67e Overdriver ikke. Leiligheten ble solgt i slutten av 2018, nye eier flyttet inn våren 2019 etter en renovering av badet. Så bodde han der selv noe over ett år, før utleien begynte. Det er til forskjellige mennesker, alle bor der mellom ett og to år, en familie kun i ti mnd osv. Og han som eier den bor der innimellom selv muligens. Det har muligens vært noe AirBnB også, for ett arabisk par var der bare en måned (gudskjelov) og de brukte de ukene på å ROPE til hverandre uansett hva de skulle snakke om, hele tiden. Det var til å bli sprø av for sofaen deres og stua deres er jo rett over min, så når de sto i stua og "snakket" måtte jeg høre på alle ropingen. Akkurat nå vet jeg ikke hvem som bor der, ev om eier selv er tilbake en stund. Det er veldig rolig der nå i alle fall, og han er en rolig fyr. Greia er at selv om leiligheten er utleid, så forsvinner aldri eiers navn fra postkassa.... det står der i tillegg til leieboerne. Så jeg tror han omgår reglene ved å på papiret "bor der selv" men bare med noen "gjester" i tillegg. Endret mandag kl 06:21 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:32 #18 Del Skrevet mandag kl 06:32 Har bodd i to forskjellige blokker fra 60-tallet, og kun en gang har jeg hørt festbråk/høy musikk fra naboer. I den ene blokka hadde naboen over tv på soverommet, og jeg kunne høre litt lyd fra den hvis jeg var på soverommet mitt og det ellers var helt stille. I samme blokk kunne jeg høre at postbudet smelte igjen postkassene (også kun hvis jeg var på soverommet). Ellers var det så stille at jeg lurte på om jeg var alene i blokka. Anonymkode: ec561...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:47 #19 Del Skrevet mandag kl 07:47 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Utleie i 4-5 år? Overdriver du eller er det et ineffektivt styre i den blokka fra 1960 tallet? Anonymkode: 9a328...67e Tenker du på begrensninger i utleietid i borettslag? Det sto jo ikke at det var borettslag i innlegget du siterte. Er det selveierleilighet er det ikke slike begrensninger. Anonymkode: 96289...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:15 #20 Del Skrevet mandag kl 08:15 Moren min bor i en blokk bygd i 1980. Der hører man INGENTING. Før hun kjøpte den leiligheten var hun på visning i en blokk fra ca 1970. Mens vi var på visning der hørte vi (heldigvis) naboer og tenkte at dette ikke var en god ide! Anonymkode: 7ad4f...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå