AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:34 #1 Del Skrevet søndag kl 13:34 Jeg begynner i ny jobb 1.1.25. Slik jeg leser skal jeg ha utbetalt alle feriepengene opptjent i 2024 uten trekk for ferie. Min venninne mener derimot det skal trekkes ferie fordi jeg har krav på ferie i ny jobb. Hvem har rett her? Anonymkode: 374b1...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:41 #2 Del Skrevet søndag kl 13:41 Du skal ha utbetalt alle opptjente feriepenger. Ny arbeidsgiver trekker i lønn når du tar ferie. Anonymkode: a8d33...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:34 #3 Del Skrevet søndag kl 14:34 Pengene utbetales uten trekk. Husk å sett av disse pengene til ferien hos ny arbeidsgiver, for du vil ikke få noen feriepenger der pfr 2025, kun trekk for ferie. Og du er lovpålagt å ta ferie, Sjekk med nåværende arbeidsgiver når de ubetaler feriepengene. De skal normalt betale ut disse på siste lønnskjøring/ sluttoppgjøret, men om dette blir kjørt i delember vil du bli trukket skatt på feirepnegen opptjent i 2024. Om du kan få dem i januar slipper du skattetrekk på dem på utbetalingstidspunktet. Anonymkode: 7f687...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:48 #4 Del Skrevet søndag kl 14:48 Her blander du/dere sikkert hvem som skal trekke for hva. Klart du skal trekkes for ferie når du har fullt opptjent feriepengegrunnlag, du må jo nesten ta ut ferie neste år hos din nye arbeidsgiver. Men det er ikke nåværende arbeidsgiver som skal trekke deg for ferie når du slutter 31.12, det gir ikke mening at de skal trekke deg for 5 uker ferie i 2025 når du ikke jobber der lenger, da måtte de jo bare tilbakebetalt deg det. Du skal jo ikke ta ut ferien hos dem. Du vil få utbetalt feriepengene når du slutter hos nåværende arbeidsgiver i sluttoppgjøret. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet lønn og bedt om de utbetaler deg sluttoppgjøret med feriepenger i januar - og ikke ved evt. siste lønn i desember, for da må det trekkes skatt av feriepengene. Venter de til over nyåret, som forøvrig er naturlig med tanke på sluttoppgjør - kommer litt an på hvor raske lønningskontoret er, så slipper du å skatte av de. Men dobbeltsjekk/gi beskjed på når de utbetaler feriepengene og si spesifikt at du vil ha de i januar. Da må du bare sette av feriepengene som er utbetalt til måneden du blir trekt for ferie hos ny arbeidsgiver. Ser for meg dette: Du får utbetalt feriepenger i januar fra gamle arbeidsgiver - og da får du jo også lønn fra ny arbeidsgiver samtidig, så du vil jo få mye utbetalt i januar. Fort å tenke at du blir smårik her, men husk - disse feriepengene vil du normalt sett fått utbetalt i feks. juni når du samtidig blir trukket for ferie. Så du må huske på at du antagelig ikke får utbetalt en eneste krone i juni hos ny arbeidsgiver pga. ferietrekk, og du vil fortsatt trekkes litt i julilønnen. Men da har du jo de oppstarte feriepengene fra gammel arbeidsgiver gjemt på en konto, som erstatter dette inntektstapet Og vær klar over, har du gått opp i lønn i nye jobben, så vil du også trekkes mer i ferie enn du gjorde hos gamle arbeidsgiver med gammel lønn. Er ikke sikkert det spesielt stor forskjell men det må man også huske på og ta med i beregningen når man skal planlegge økonomien slik at ting ikke kommer som et stort sjokk. Anonymkode: 0319b...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:40 #5 Del Skrevet søndag kl 19:40 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du vil få utbetalt feriepengene når du slutter hos nåværende arbeidsgiver i sluttoppgjøret. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet lønn og bedt om de utbetaler deg sluttoppgjøret med feriepenger i januar - og ikke ved evt. siste lønn i desember, for da må det trekkes skatt av feriepengene. Venter de til over nyåret, som forøvrig er naturlig med tanke på sluttoppgjør - kommer litt an på hvor raske lønningskontoret er, så slipper du å skatte av de. Men dobbeltsjekk/gi beskjed på når de utbetaler feriepengene og si spesifikt at du vil ha de i januar. Anonymkode: 0319b...365 Dette er 100% feil. TS må skatte av de feriepengene, uavhengig av når de utbetales. Men dersom feriepenger opptjent i 2024 utbetaltes i 2025 er de trekkfrie. Det er på ingen måte det samme som at de er skattefrie. Anonymkode: 9a058...87a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:27 #6 Del Skrevet søndag kl 21:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er 100% feil. TS må skatte av de feriepengene, uavhengig av når de utbetales. Men dersom feriepenger opptjent i 2024 utbetaltes i 2025 er de trekkfrie. Det er på ingen måte det samme som at de er skattefrie. Anonymkode: 9a058...87a Duu bare måtte bare påpeke det ja. Mente det var trekkfrie ja. De aller fleste vet at de ikke er skattefrie i den forstand, men påvirker inntektsgrunnlaget som skattekortet er basert på. Anonymkode: 0319b...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå