AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:23 #41 Del Skrevet lørdag kl 21:23 Igjen, folkens, ikke mat det åpenbare trollet. Anonymkode: 7739f...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:31 #42 Del Skrevet lørdag kl 21:31 Mardina skrev (34 minutter siden): Og det er din oppgave å være synlig for bilister, når det er mørkt ute 🙄 Men du har tydeligvis vondt for å gjøre akkurat det, så da håper jeg du står oppført som organdonor i går..... Som bilist har du sikker kunnskap om at ikke alle som ferdes ute bruker refleks, dermed spiller det ingen rolle om jeg gjør det - du må uansett kjøre som om det kan være noen der som ikke gjør det. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Anonymkode: 0f834...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet lørdag kl 21:48 #43 Del Skrevet lørdag kl 21:48 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Som bilist har du sikker kunnskap om at ikke alle som ferdes ute bruker refleks, dermed spiller det ingen rolle om jeg gjør det - du må uansett kjøre som om det kan være noen der som ikke gjør det. Jeg skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Anonymkode: 0f834...cf3 Det er nok du som har vanskeligheter med å forstå 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:48 #44 Del Skrevet lørdag kl 21:48 Snublefot62 skrev (7 timer siden): Ja? Tenk hvor mange liv en som blir påkjørt kan redde som organdonor. De som bruker refleks?? Egoister?? Anonymkode: ab9ba...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:51 #45 Del Skrevet lørdag kl 21:51 Mardina skrev (1 minutt siden): Det er nok du som har vanskeligheter med å forstå 🤔 Ja. Dersom du kjører på en fotgjenger har du jo uansett gjort en svært alvorlig feil, helt uavhengig av om vedkommende ikke hadde på seg refleks. Det du sier er jo at jeg bør bruke refleks for å være tryggere i møte med ubrukelige sjåfører - mitt svar er da, slutt å være en ubrukelig sjåfør. Anonymkode: 0f834...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet lørdag kl 23:04 #46 Del Skrevet lørdag kl 23:04 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Dersom du kjører på en fotgjenger har du jo uansett gjort en svært alvorlig feil, helt uavhengig av om vedkommende ikke hadde på seg refleks. Det du sier er jo at jeg bør bruke refleks for å være tryggere i møte med ubrukelige sjåfører - mitt svar er da, slutt å være en ubrukelig sjåfør. Anonymkode: 0f834...cf3 Du får ha lykke til og god bedring den dagen du blir påkjørt 😊 For det kommer til å skje, hvis du fortsetter å gå utendørs uten refleks. Just saying 😊 Endret lørdag kl 23:07 av Mardina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:27 #47 Del Skrevet lørdag kl 23:27 Mardina skrev (21 minutter siden): Du får ha lykke til og god bedring den dagen du blir påkjørt 😊 For det kommer til å skje, hvis du fortsetter å gå utendørs uten refleks. Just saying 😊 Og du kommer til å sitte inne for uaktsomt bildrap, hvis du ikke begynner å kjøre mer forsiktig, slik at du unngår å kjøre på noen som ikke har refleks på seg. Anonymkode: 0f834...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:03 #48 Del Skrevet søndag kl 09:03 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og du kommer til å sitte inne for uaktsomt bildrap, hvis du ikke begynner å kjøre mer forsiktig, slik at du unngår å kjøre på noen som ikke har refleks på seg. Anonymkode: 0f834...cf3 Om Du går over en fotgjengerovergang midt på lyse dagen, og det kan bevises at Du er uaktsom, er det bilisten som har skylda?? Nei, du får skylda! Slik saker er blitt avgjort i de tilfeller der det er kameraovervåking som har fanget opp situasjone, så pass på hva du gjør! Anonymkode: ab9ba...b06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:24 #49 Del Skrevet søndag kl 11:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om Du går over en fotgjengerovergang midt på lyse dagen, og det kan bevises at Du er uaktsom, er det bilisten som har skylda?? Nei, du får skylda! Slik saker er blitt avgjort i de tilfeller der det er kameraovervåking som har fanget opp situasjone, så pass på hva du gjør! Anonymkode: ab9ba...b06 Hvis du kjører på noen i en fotgjengerovergang får du selvsagt skylda som bilist, til og med om det er rød mann og du har grønt lys. Hvis du ikke greier å kjøre bil uten å kjøre ned folk som må du for faen meg se til å levere fra deg førerkortet asap. Anonymkode: 0f834...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:43 #50 Del Skrevet søndag kl 12:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du kjører på noen i en fotgjengerovergang får du selvsagt skylda som bilist, til og med om det er rød mann og du har grønt lys. Hvis du ikke greier å kjøre bil uten å kjøre ned folk som må du for faen meg se til å levere fra deg førerkortet asap. Anonymkode: 0f834...cf3 Så lite visste du om hva som skje om du som fotgjenger er uaktosm😆😆 Anonymkode: ab9ba...b06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet mandag kl 14:30 #51 Del Skrevet mandag kl 14:30 Mer spennende å sprade gatelangs i mørke klær og uten reflekser og synlighetsbekledning, klart at for adrenalin-junkier så gir det mer spenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:12 #52 Del Skrevet mandag kl 23:12 AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 13.43): Så lite visste du om hva som skje om du som fotgjenger er uaktosm😆😆 Anonymkode: ab9ba...b06 Glup du. Her har du fra en Høyesteretts-dom om hvem som har skylda: A var 18. oktober 2007 på arbeid som bussjåfør. Litt før klokken 13.30 skulle han kjøre gjennom krysset X gate/Y gate i Z sentrum. A stanset for rødt lys ved stopplinjen ved X gate. Da det ble grønt lys, svingte han til høyre opp Y gate. Plutselig så A en eldre mann i fotgjengerfeltet foran fronten på bussen. Fotgjengeren gikk på rødt lys. A klarte ikke å stoppe i tide og kjørte dermed på fotgjengeren, som ble kastet flere meter foran bussen før han falt og slo hodet hardt i asfalten. Fotgjengeren døde samme dag av hodeskadene han ble påført i sammenstøtet. A var i tingretten og lagmannsretten dømt for overtredelse av straffeloven § 239 første straffalternativ om uaktsom forvoldelse av en annens død ved bruk av motorvogn, og overtredelse av den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3. Han anket til Høyesterett over saksbehandlingen – mangelfulle domsgrunner. Utenfor anken prøvde Høyesterett lagmannsrettens lovanvendelse, jf. straffeprosessloven § 342 andre ledd nr. 1. Spørsmålet for Høyesterett var særlig om lagmannsretten hadde lagt en for streng aktsomhetsnorm til grunn. Det som først og fremst tilsa at forholdet ble bedømt etter § 239, var at ulykken skjedde i et fotgjengerfelt i et stort og trafikkert veikryss. Det forelå følgelig en situasjon hvor bussjåføren – som førte en lang og tung buss – måtte være særlig aktsom. På den annen side måtte det vektlegges at As feil besto i at han i et komplisert trafikkbilde kortvarig konsentrerte all sin oppmerksomhet om andre, men helt sentrale trafikkrelevante forhold. I tillegg kom at fotgjengeren gikk på rødt lys. Høyesterett fant det klart at A måtte dømmes etter den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3, men frifant under tvil for overtredelsen av straffeloven § 239 om uaktsomt drap. Påkjørsel av fotgjenger i fotovergang Under tvil frikjent for uaktsomt drap der, mange andre hadde blitt dømt, men han fikk fortsatt 30 dager i fengsel og mistet førerretten for ett år. Anonymkode: 0f834...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 03:52 #53 Del Skrevet tirsdag kl 03:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Glup du. Her har du fra en Høyesteretts-dom om hvem som har skylda: A var 18. oktober 2007 på arbeid som bussjåfør. Litt før klokken 13.30 skulle han kjøre gjennom krysset X gate/Y gate i Z sentrum. A stanset for rødt lys ved stopplinjen ved X gate. Da det ble grønt lys, svingte han til høyre opp Y gate. Plutselig så A en eldre mann i fotgjengerfeltet foran fronten på bussen. Fotgjengeren gikk på rødt lys. A klarte ikke å stoppe i tide og kjørte dermed på fotgjengeren, som ble kastet flere meter foran bussen før han falt og slo hodet hardt i asfalten. Fotgjengeren døde samme dag av hodeskadene han ble påført i sammenstøtet. A var i tingretten og lagmannsretten dømt for overtredelse av straffeloven § 239 første straffalternativ om uaktsom forvoldelse av en annens død ved bruk av motorvogn, og overtredelse av den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3. Han anket til Høyesterett over saksbehandlingen – mangelfulle domsgrunner. Utenfor anken prøvde Høyesterett lagmannsrettens lovanvendelse, jf. straffeprosessloven § 342 andre ledd nr. 1. Spørsmålet for Høyesterett var særlig om lagmannsretten hadde lagt en for streng aktsomhetsnorm til grunn. Det som først og fremst tilsa at forholdet ble bedømt etter § 239, var at ulykken skjedde i et fotgjengerfelt i et stort og trafikkert veikryss. Det forelå følgelig en situasjon hvor bussjåføren – som førte en lang og tung buss – måtte være særlig aktsom. På den annen side måtte det vektlegges at As feil besto i at han i et komplisert trafikkbilde kortvarig konsentrerte all sin oppmerksomhet om andre, men helt sentrale trafikkrelevante forhold. I tillegg kom at fotgjengeren gikk på rødt lys. Høyesterett fant det klart at A måtte dømmes etter den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3, men frifant under tvil for overtredelsen av straffeloven § 239 om uaktsomt drap. Påkjørsel av fotgjenger i fotovergang Under tvil frikjent for uaktsomt drap der, mange andre hadde blitt dømt, men han fikk fortsatt 30 dager i fengsel og mistet førerretten for ett år. Anonymkode: 0f834...cf3 Og andre tilfeller har blitt blankt frifunnet, uten at det var lysregulert. Så nei du får bare rulle inn geipen og innse din egen dumskap! Anonymkode: ab9ba...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:33 #54 Del Skrevet tirsdag kl 04:33 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Glup du. Her har du fra en Høyesteretts-dom om hvem som har skylda: A var 18. oktober 2007 på arbeid som bussjåfør. Litt før klokken 13.30 skulle han kjøre gjennom krysset X gate/Y gate i Z sentrum. A stanset for rødt lys ved stopplinjen ved X gate. Da det ble grønt lys, svingte han til høyre opp Y gate. Plutselig så A en eldre mann i fotgjengerfeltet foran fronten på bussen. Fotgjengeren gikk på rødt lys. A klarte ikke å stoppe i tide og kjørte dermed på fotgjengeren, som ble kastet flere meter foran bussen før han falt og slo hodet hardt i asfalten. Fotgjengeren døde samme dag av hodeskadene han ble påført i sammenstøtet. A var i tingretten og lagmannsretten dømt for overtredelse av straffeloven § 239 første straffalternativ om uaktsom forvoldelse av en annens død ved bruk av motorvogn, og overtredelse av den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3. Han anket til Høyesterett over saksbehandlingen – mangelfulle domsgrunner. Utenfor anken prøvde Høyesterett lagmannsrettens lovanvendelse, jf. straffeprosessloven § 342 andre ledd nr. 1. Spørsmålet for Høyesterett var særlig om lagmannsretten hadde lagt en for streng aktsomhetsnorm til grunn. Det som først og fremst tilsa at forholdet ble bedømt etter § 239, var at ulykken skjedde i et fotgjengerfelt i et stort og trafikkert veikryss. Det forelå følgelig en situasjon hvor bussjåføren – som førte en lang og tung buss – måtte være særlig aktsom. På den annen side måtte det vektlegges at As feil besto i at han i et komplisert trafikkbilde kortvarig konsentrerte all sin oppmerksomhet om andre, men helt sentrale trafikkrelevante forhold. I tillegg kom at fotgjengeren gikk på rødt lys. Høyesterett fant det klart at A måtte dømmes etter den generelle aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 31 første ledd, jf. § 3, men frifant under tvil for overtredelsen av straffeloven § 239 om uaktsomt drap. Påkjørsel av fotgjenger i fotovergang Under tvil frikjent for uaktsomt drap der, mange andre hadde blitt dømt, men han fikk fortsatt 30 dager i fengsel og mistet førerretten for ett år. Anonymkode: 0f834...cf3 Kan du forresten vise til lovverket, hvor en fotgjenger blankt fritas for alt av dens regler og plikter, når denne ønsker å krysse en vei/gate? Kan du finne den regelen? Anonymkode: ab9ba...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:36 #55 Del Skrevet tirsdag kl 07:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan du forresten vise til lovverket, hvor en fotgjenger blankt fritas for alt av dens regler og plikter, når denne ønsker å krysse en vei/gate? Kan du finne den regelen? Anonymkode: ab9ba...b06 Jeg viste deg nettopp en dom fra Høyesterett? En faktisk sak. Riktignok ble bussjåføren "under tvil" frikjent for drap, men det var etter å ha blitt dømt i to tidligere instanser. Ble fortsatt dømt til fengsel i 30 dager. Anonymkode: 0f834...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:47 #56 Del Skrevet tirsdag kl 07:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg viste deg nettopp en dom fra Høyesterett? En faktisk sak. Riktignok ble bussjåføren "under tvil" frikjent for drap, men det var etter å ha blitt dømt i to tidligere instanser. Ble fortsatt dømt til fengsel i 30 dager. Anonymkode: 0f834...cf3 Jeg spurte om loven som opphever en fotgjegers plikter ovenfor andre trafikanter! Kan du vise med den?! Vis den regelen! Ingen vits å vise til noe som helst av rettssaker el.lign. Anonymkode: ab9ba...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet tirsdag kl 23:14 #57 Del Skrevet tirsdag kl 23:14 Bare hyggelig, jeg har erfart hvor skummelt det er når de mørkkledde trør plutselig ut i gangfelt, i den tro at jeg i bil har ekstrem reaksjon refleks på bremsen. Et under at jeg ikke har blitt morder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden Mardina skrev (På 10.11.2024 den 17.05): Burde vært påbudt... Jeg bruker ALLTID refleks. Og kjenner jeg blir litt oppgitt hver gang jeg ser noen som ikke gjør det. Det er ingen grunner som er god nok til å IKKE bruke refleks. Nei, det burde ikke vært påbudt, fordi det er bilfører som gjør noe farlig - nemlig å kjøre bil - ikke den som går rundt. Jeg bruker selv refleks, men jeg forventer ikke at fotgjengere gjør det når jeg kjører bil. Jeg tilpasser farten etter være og føre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 21 timer siden #59 Del Skrevet 21 timer siden Reign skrev (2 timer siden): Nei, det burde ikke vært påbudt, fordi det er bilfører som gjør noe farlig - nemlig å kjøre bil - ikke den som går rundt. Jeg bruker selv refleks, men jeg forventer ikke at fotgjengere gjør det når jeg kjører bil. Jeg tilpasser farten etter være og føre. Jeg kjører også forsvarlig. Til tross for hva enkelte her inne tror. Jeg mener fortsatt at refleks bør være påbudt, men skjønner jo at jeg aldri kommer til å få gjennomslag for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 19 timer siden #60 Del Skrevet 19 timer siden Mardina skrev (2 timer siden): Jeg kjører også forsvarlig. Til tross for hva enkelte her inne tror. Jeg mener fortsatt at refleks bør være påbudt, men skjønner jo at jeg aldri kommer til å få gjennomslag for det. Du har åpenbart ikke tenkt deg om hvorfor det er helt umulig å ha et slikt påbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå