Gå til innhold

Aap og jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt aap 100% i 2mnd pga sykdom og utredning. Men har i oktober startet å jobbe igjen 50%. Fikk innvilget aap for august og september (fikk vedtak igår). Oktober startet jeg 50%. Men i november har jeg økt til 100% igjen. Jeg har skrevet ned dagene jeg har jobbet. Får jeg fortsatt aap for de dagene jeg ikke jobbet i oktober? Og siden jeg jobbet 100% i november, mister jeg aap min nå? Mtp hvis jeg blir dårlig igjen i desember f eks. Jeg har nettopp økt til 100% og prøver jo å jobbe mest.mulig men vet ikke om det går i lengden, for jeg merker det på kroppen at det går ikke med 100%. Jeg skal prøve å pushe i et par uker til. Men regner med at jeg må tilbake til 50% hvis det  ikke går. Men er bekymret at jeg har mistet aap min nå som jeg gikk tilbake til 100%. Hva tror dere? Skjønner ikke og finner ikke info om dette på  nav...

Anonymkode: be0ed...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var forvirrende lesning ja, så.jeg forstår at du er stressa og usikker og ikke vet hva du skal gjøre. 

Det er slikt som dette veilederen din på nav og kontaktsenterer skal hjelpe deg med. Hat du prøvd å snakket med dem? 

Anonymkode: 1adc9...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei

Jeg har hatt aap 100% i 2mnd pga sykdom og utredning. Men har i oktober startet å jobbe igjen 50%. Fikk innvilget aap for august og september (fikk vedtak igår). Oktober startet jeg 50%. Men i november har jeg økt til 100% igjen. Jeg har skrevet ned dagene jeg har jobbet. Får jeg fortsatt aap for de dagene jeg ikke jobbet i oktober? Og siden jeg jobbet 100% i november, mister jeg aap min nå? Mtp hvis jeg blir dårlig igjen i desember f eks. Jeg har nettopp økt til 100% og prøver jo å jobbe mest.mulig men vet ikke om det går i lengden, for jeg merker det på kroppen at det går ikke med 100%. Jeg skal prøve å pushe i et par uker til. Men regner med at jeg må tilbake til 50% hvis det  ikke går. Men er bekymret at jeg har mistet aap min nå som jeg gikk tilbake til 100%. Hva tror dere? Skjønner ikke og finner ikke info om dette på  nav...

Hvorfor økte du til 100% om du føler det ikke går? 
jeg tror du kan jobbe opptil 60% og få aap i mellomlegg ( litt usikker på den nøyaktige prosenten ) , men burde du ikke fortsette med 50% lenger om du er usikker på 100%? 
du får vel en veileder på nav så du kan få jobben inn i aktivitetsplanen. Det er mulig du kan få 100% inn i aktivitetsplanen og ikke miste status som mottager av aap, men du gir jo tydelig signal om du er helt frisk. 

Anonymkode: a1cc6...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si at dersom du har vedtak for ordinær aap, så mister du ikke aaprettigheten automatisk  om du jobber over 50 %. Du kan ha være i ordningen om du jobber 100 % og. Men du får ikke utbetaling de meldekortperiodene du har arbeidet mer en 60 %. 

Men da får du jo lønn. 

Anonymkode: 1adc9...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å jobbe mye mer enn jeg klarer, fordi aap utbetaler kun 66%. Og vi er i en pengeknipe. Men jeg ser at jeg ikke klarer dette, allerede kun 1uke etter økningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg velger å jobbe mye mer enn jeg klarer, fordi aap utbetaler kun 66%. Og vi er i en pengeknipe. Men jeg ser at jeg ikke klarer dette, allerede kun 1uke etter økningen..

Helsa di skal du ha resten av livet. Hvis du ødelegger helsa nå mister du muligheten til å få mer enn de 66% resten av yrkeslivet + elendig alderspensjon. Ikke jobb mer enn det som er sunt for deg, pengeknipe nå er like ikke vanskeligere å håndtere enn varig pengeknipe seinere.

Anonymkode: a2371...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helsa di skal du ha resten av livet. Hvis du ødelegger helsa nå mister du muligheten til å få mer enn de 66% resten av yrkeslivet + elendig alderspensjon. Ikke jobb mer enn det som er sunt for deg, pengeknipe nå er like ikke vanskeligere å håndtere enn varig pengeknipe seinere.

Anonymkode: a2371...89f

Det er sant. Tenker slik også. Men tenker også at jeg skal klare 100% i 3mnd ihvertfall og få full utbetaling for å komme over knekken. Men sånn som det ser ut tror jeg ikke det er mulig. Og jeg har ikke tenkt på det at jeg kan miste aap nå som jeg økte til 100... før nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke rett på aap om man jobber over 60%. Da må du ha vedtak om «økning» eller overgang (eller hva det heter). Her tenker jeg du må ta kontakt med veileder snarest. 

Anonymkode: 4a884...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...