AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #1 Skrevet 10. november 2024 Etter noen samtaler med legen min kom vi inn på bedragersyndromet. Jeg har hørt begrepet før men aldri lest om det. Det passer på en prikk hvordan jeg opplever jobbhverdagen min, og har ført til at jeg både har byttet jobb ved noen anledninger og at jeg har unnlatt å søke på andre typer stillinger som jeg på papiret er kvalifisert til. Jeg kjenner igjen et mønster, at jeg etter en viss tid i ny stilling «må» søke noe annet, hvis ikke vil alle se at jeg egentlig er helt ubrukelig. For ordens skyld, jeg har master og en del videreutdanning innen mitt fag, jeg har ingen problemer med å få nye stillinger og jeg får gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Likevel er jeg livredd for at jeg skal bli avslørt som en som ikke har snøring, altså klassisk bedragersyndrom, ut i fra hva jeg har lest. Samtidig med dette har jeg i mitt privatliv gått med og kommer til å gå med store belastninger over tid. Det har ført til at jeg i løpet av de siste ti årene blant annet har hatt to lengre sykemeldinger fra jobb pga depresjon. Etter at jeg fikk barn nr 2 for halvannet år siden har det gått jevnt og trutt nedover med psyken, og jeg og legen min har gått sammen om å skaffe meg hjelp. Først fikk jeg et åttetimers kurs i hvordan kjenne igjen depresjon, angst osv gjennom kommunen. Det var ikke noe for meg, jeg syns det var svært ubehagelig å måtte dele dette med andre, og nå sitter jeg igjen og vet at det er en haug med folk i lokalmiljøet som vet noe om meg som jeg ikke er komfortabel med. Etter mye tenking gikk jeg for å prøve kommunen igjen, og har i første omgang fått tildelt tre samtaler med terapeut. Men så kommer engstelsen over at hva om terapeuten avslører meg som en jukesepave, som ikke har utfordringer i det hele tatt med som bare tar ressurser fra andre som trenger det? Jeg syns dette minner om bedragersyndromet, men kan man oppleve det på andre områder enn jobb? Jeg er generelt redd for at noen skal avsløre hvor dårlig jeg er, ikke bare på jobb, men som mor, partner, innen hobbyen min osv. Anonymkode: f32a6...7f5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #2 Skrevet 10. november 2024 Det kan være bedragersyndrom eller del av en annen tilstand. Men siden du har greid å fullføre utdannelse og står i jobb så er det neppe noe veldig alvorlig. Kanskje et snev av tvangstanker? For egentlig vet du at det er 0% sjanse for at terapeuten skal kunne avsløre noe som helt klart ikke er fakta. Du sier jo selv at det har gått jevnt og trutt nedover med psyken og det er også et faktum at du har vært sykemeldt to ganger pga. depresjon. Anonymkode: a0499...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå