Gelly Skrevet søndag kl 11:28 #1 Del Skrevet søndag kl 11:28 Hei. Har solgt huset jeg eide, og har ikke kjøpt noe ennå. Bor på et lite sted hvor det ikke finnes noe til salgs nå som passer min økonomi. Sannsynligvis kommer flere hus til salgs til vår, så det finnes håp;) men har begynt å vurdere å kjøpe en tomt og å bygge et lite hus (cirka 70-80 m2). Har sjekket litt prisene på nett, og det kan gå. Men det jeg lurer på, er det noen som har noe idé om hvor mye bruker man for å lage fundament? Som jeg har forstått, prisene vi finner på nettet er ekskludert grunnarbeidet. Det kommer til å være skrå tomt. Hvis noen har noe idé, erfaring med det som vil dele, er jeg veldig takknemlig for😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:41 #2 Del Skrevet søndag kl 11:41 Noen tips her kanskje? Anonymkode: 8035a...ece 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet søndag kl 11:51 #3 Del Skrevet søndag kl 11:51 Sitat https://abchus.no/aktuelt/bygge-hus/hva-koster-det-a-bygge-hus-alt-om-pris-fastpris-og-kostnader/ Kostnadene for grunnarbeid ligger vanligvis mellom 3.000 og 12.000 kroner per kvadratmeter, med en gjennomsnittspris rundt 7.000 kroner per kvadratmeter. For en typisk bolig på 150 kvadratmeter, kan grunnarbeidet dermed koste mellom 450.000 og 1.800.000 kroner, avhengig av de spesifikke forholdene på tomten. Vil anta halvparten av arealet ikke nødvendigvis gir halvparten av kostnaden. Er det behov for sprengningsarbeid blir det gjerne det dyrere. Samme med stort behov for drenering. Ved at det er et lite sted er det gjerne ikke så mange firma som gjør denne typen arbeid, spørre litt hva de tror? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet mandag kl 09:00 #4 Del Skrevet mandag kl 09:00 Og så må man ta høyde for kostnader til offentlige søknadsprosesser. Vann og avløp kan være kjempedyrt. F.eks. i Oslo koster det 138,84kr pr m2 tomt for vann, og tilsvarende for avløp. Etter hva jeg skjønner av prisopplegget vil det koste ca. 249'000kr i avgift for å koble til vann og avløp på en 900m2 tomt. I Nordre Follo koster det fra 40'200kr for å sende inn søknad om en enebolig. Litt usikker på om det inkluderer alt, eller om man også må betale for å sende inn søknad om stikkledning vann og avløp, grave ned strømkabel, tilkobling til offentlig vei osv. Men saksgebyrer kan blir ubehagelig dyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:09 #5 Del Skrevet mandag kl 09:09 Vi er å ser på tomt no. Der er vann og kloakk inkludert i tomte prisen. Og asfalt. Men eiendommen koster av 700 000 da. Vi fant ut at det blir fort en mill før vi har starta med selve huset. Er skrå tomt dette å. Vi mener det ikke er noe berg der da. Og heller ikke leire. Anonymkode: 0b029...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:28 #6 Del Skrevet mandag kl 09:28 newman01 skrev (24 minutter siden): Og så må man ta høyde for kostnader til offentlige søknadsprosesser. Vann og avløp kan være kjempedyrt. F.eks. i Oslo koster det 138,84kr pr m2 tomt for vann, og tilsvarende for avløp. Etter hva jeg skjønner av prisopplegget vil det koste ca. 249'000kr i avgift for å koble til vann og avløp på en 900m2 tomt. I Nordre Follo koster det fra 40'200kr for å sende inn søknad om en enebolig. Litt usikker på om det inkluderer alt, eller om man også må betale for å sende inn søknad om stikkledning vann og avløp, grave ned strømkabel, tilkobling til offentlig vei osv. Men saksgebyrer kan blir ubehagelig dyrt Vi måtte betale 60.000 for byggesøknaden (den inkluderte to dispensasjoner). For VA så kostet det 260.000 for tilknytning til offentlig vann- og avløpsnett. Dette ble bakt inn i byggelånet. Det må legges ved tegning som viser avkjørsel til byggesøknaden, så det er inntatt der. For å grave grøft må du sende inn gravemelding (om grøften går over kommunens eiendom). Usikker på om det kostet noe, i så fall ble det bakt inn i kostnadene til gravearbeidet. Det var de som søkte og utførte den delen av arbeidet. Anonymkode: 2a17f...348 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå