Gå til innhold

Gifte oss på papiret først?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er har vært forlovet i 3år, men det har ikke blitt noe bryllup da vi har fått to barn og vi ønsker å gjøre noe stort ut av det, men tiden har ikke strukket til enda. Min forlovede ønsker nå at vi skal gifte oss på papiret først, altså ordne alt utenom kirken og festen. Men jeg er litt redd for å angre på at vi ikke bare tok alt samlet og at familie og venner ikke skal ta vårt bryllup så seriøst om vi gifter oss nå i vinter og har festen om kanskje 2år eller når det passer bedre. Grunnen til at vi vil gifte oss er for å vise for hverandre og andre at vi vil være sammen for alltid og ikke minst for barna og det økonomiske rundt det. 

hva tenker dere? er det innafor å gifte seg nå for å så ha fest og kirke (om det er da mulig om man allerede er gift) noen år etterpå? 

Anonymkode: e40ba...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man vil feire at man gifter seg, så gjør man det NÅR man gifter seg. Eller sagt på annen måte, denne "sure kjerring" gidder ikke falske kirkeseremonier og annet skuespill.  

Anonymkode: 84849...0b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man vil feire at man gifter seg, så gjør man det NÅR man gifter seg. Eller sagt på annen måte, denne "sure kjerring" gidder ikke falske kirkeseremonier og annet skuespill.  

Jøss, du er i bryllupet for det juridiske? 

Dette har ingen andre enn brudeparet noe mer. Gneldrete slektninger kan med fordel overses. Jeg har vært i flere bryllupsfester, hvor paret har hatt seremoni tidligere. Det har selvsagt ingen betydning for feiringen av at to mennesker elsker hverandre og vil leve sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri funnet på å spørre folk som har bryllupsfest hvilken dag de signerte papirene 😅 Så jeg tenker det må da gå fint.

Anonymkode: f6c90...5f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss et år før «bryllupet» pga jeg skulle kjøpe meg inn i huset og vi ville ikke betale dokumentavgift i og med at vi snart skulle gifte oss uansett liksom 😅 Gikk fint det, har ikke fått kommentarer på det i etterkant. Alle var klare til fest, alle gratulasjoner og gaver kom til bryllupsfesten. Hadde en seremoni i kirken også for å få bryllupsfølelsen. Hadde utveksling av ringer i kirken (hadde ikke ringer før det). Er også den datoen for festen som står i ringene etc :) Papirsigneringen foregikk på rådhuset en ettermiddag etter jobb, med kun forloverne våre tilstede (må ha vitner). Ikke noe mer klabb og babb. Anser ikke det som bryllupsdagen vår, den kom etterpå :) 

Anonymkode: 80da8...c52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem trenger jo ikke å vite at dere allerede er gift. Vi giftet oss på papiret først. Det var for bare meg og mannen og to forlovere. Var intimt og utrolig vakkert. Angrer ikke. Vi hadde festen året etter. Var ikke alle som viste at vi var allerede gift. Festen var for venner og familien. For min del så har vi kunna vært foruten den festen. 

Anonymkode: b31d8...949

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere forteller familie og venner at dere har giftet dere, men at festen blir om to år, så er det bare merkelig. Dere vil få presanger fra mange, og skal de komme med nye om to år?  Mange vil lure på om dere ikke har råd til å ha fest, foreldrene deres vil føle det som press til å bidra med penger.

Er det bare dere to som vet ar dere er gift, kan dere invitere til fest når dere ønsker.

Anonymkode: 6a581...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er en måte for mannen å slippe unna bryllup og bryllupsfesten på "fordi dere er allerede gift", så er det greit å gjøre det på papiret først. Men hvorfor sånt hastverk? Hvorfor signere papirer nå og ikke om 2år når dere kan ha bryllupsfesten? Hvis dere vet at dere vil være sammen for alltid, så skulle det jo ikke ha noe å si om dere gifter dere om 2år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enni skrev (8 timer siden):

Så lenge det ikke er en måte for mannen å slippe unna bryllup og bryllupsfesten på "fordi dere er allerede gift", så er det greit å gjøre det på papiret først. Men hvorfor sånt hastverk? Hvorfor signere papirer nå og ikke om 2år når dere kan ha bryllupsfesten? Hvis dere vet at dere vil være sammen for alltid, så skulle det jo ikke ha noe å si om dere gifter dere om 2år.

Hvis noe skulle skje er det veldig lurt å være gift nå, ikke vente 2 år. Tenker da på det økonomiske rundt dødsfall o.l.

Anonymkode: aaada...5d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man  ha en bryllupsfest, bør den avholdes innen rimelig tid etter man faktisk har giftet seg. Ellers er det ingen bryllupsfest lenger, men et selskap med familie og venner. To-tre måneder etter kan være innafor hvis man f.eks hadde et ambassadebryllup, men ett år eller mer blir bare rart i min verden. Du feirer f.eks ikke 25-årsdagen din når du er 26 år og 8 måneder, heller 🤪

Et bryllup er ikke ensbetydende med en kirkeseremoni. Å ha et liksombryllup i kirken lenge etter at man faktisk er gift er bare teit. Joda, jeg vet det finnes de som vil ha velsignelse eller som av en eller annen grunn synes det er viktig å gjenta bryllupsløftene sine, men da har de som regel ganske andre grunner enn at det passer best å samle familiene om et par år. 

Anonymkode: 2e29e...0db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er har vært forlovet i 3år, men det har ikke blitt noe bryllup da vi har fått to barn og vi ønsker å gjøre noe stort ut av det, men tiden har ikke strukket til enda. Min forlovede ønsker nå at vi skal gifte oss på papiret først, altså ordne alt utenom kirken og festen. Men jeg er litt redd for å angre på at vi ikke bare tok alt samlet og at familie og venner ikke skal ta vårt bryllup så seriøst om vi gifter oss nå i vinter og har festen om kanskje 2år eller når det passer bedre. Grunnen til at vi vil gifte oss er for å vise for hverandre og andre at vi vil være sammen for alltid og ikke minst for barna og det økonomiske rundt det. 

hva tenker dere? er det innafor å gifte seg nå for å så ha fest og kirke (om det er da mulig om man allerede er gift) noen år etterpå? 

Anonymkode: e40ba...e0f

Gå og gift dere uten kirken, i all stillhet hos kommunen, og få velsignelse hos kirken på et seinere tidspunkt. 
Når dere har barn sammen, så stiller dere begge sterkere som gifte enn som ugifte rent juridisk. 

Anonymkode: a0014...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la vær å si noe, så er det ikke noen som bryr seg. Eventuelt si noe etterpå. Hvis dere skriver "velkommen til bryllupsfest" så er det ingen som kan si noe på at det ikke er bryllup😊

Anonymkode: 72147...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skal man  ha en bryllupsfest, bør den avholdes innen rimelig tid etter man faktisk har giftet seg. Ellers er det ingen bryllupsfest lenger, men et selskap med familie og venner. To-tre måneder etter kan være innafor hvis man f.eks hadde et ambassadebryllup, men ett år eller mer blir bare rart i min verden. Du feirer f.eks ikke 25-årsdagen din når du er 26 år og 8 måneder, heller 🤪

Et bryllup er ikke ensbetydende med en kirkeseremoni. Å ha et liksombryllup i kirken lenge etter at man faktisk er gift er bare teit. Joda, jeg vet det finnes de som vil ha velsignelse eller som av en eller annen grunn synes det er viktig å gjenta bryllupsløftene sine, men da har de som regel ganske andre grunner enn at det passer best å samle familiene om et par år. 

Anonymkode: 2e29e...0db

For noe tull. Det går fint an å gifte seg borgerlig eller hva man nå kaller dette. Så seinere når man har tid, krefter og økonomi på plass kan man få velsignelse i kirken, nesten som et vanlig bryllup og feste som man vil etterpå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For noe tull. Det går fint an å gifte seg borgerlig eller hva man nå kaller dette. Så seinere når man har tid, krefter og økonomi på plass kan man få velsignelse i kirken, nesten som et vanlig bryllup og feste som man vil etterpå. 

signerer denne. Hvorfor lage ting til et stort problem. Er jo ikke uvanlig å gifte seg borgerlig først og så ta velsignelsen en god stund etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trenger strengt tatt vite at dere er gift på papiret heller, er bare til å gjøre det på tinghuset med vitner derfra, det gjorde vi :D 

Anonymkode: 62bfa...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette. En «Nå gifter vi oss, folkens!!!!»-bryllupsfest flere år etter de faktisk giftet seg, blir som å insistere på, nå her i november 2024, at vi måååå feire 17. mai 2022 fordi vi ikke fikk det til den gangen. Eller som å vente to år med å ha konfirmasjonsselskap for ungdommen fordi man måtte spare penger til noe man egentlig hadde råd til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser ingen problemer med å skille på de to tingene. Altså ta hånd om det juridiske først, og feire kjærligheten når det passer.

Sånn sett er det jo perfekt at dere er kristne og kan kjøre en velsignelsesseremoni selv om dere på papiret er gift. Da blir det likevel noe høytidelig over det, og en del av det å gifte seg som dere sannsynligvis ikke vil være foruten, altså viktig.

Det å sikre seg juridisk er aldri feil uansett, så jeg ville ikke ventet med det enda lenger.

Anonymkode: c7ed9...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...