Gå til innhold

Barn som våkner kl 05. Hva gjør dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos oss er det natt til kl 6! Vi er i et samfunn hvor vi skal tilpasse oss en 8-16-jobb, barnehage og skole. Om barna får bestemme når dere skal starte dagen, så risikerer dere at dere må stå opp kl 2 om natten og legge dere etter jobb. Hva med de som har andre unger som skal følges opp med lekser og fotballtrening?

Anonymkode: 2b182...362

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i hus er det ulovlig å stå opp før 6:30. Våknes det på natten eller ugudelig tidlig så legges barnet ned igjen med beskjed om at det er natt enda. 

Anonymkode: a81d0...92f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn er 2år. Våknet mellom 0430-7 fra hun var 1år. Måtte inn i sengen vår da. Sov 30-60min lengre da. Vi gjorde det for å få nok søvn selv, og spesielt de gangene hun våknet 0430. Var nok også fordi hun viste hun kunne komme inn til oss, så vi måtte øve en periode på å ikke ta hun inn før tidligst 0500. Gikk seg til etterhvert. 

Våknet nå mellom 06-07. En sjelden gang 0530. Tar hun inn til oss. Hun sover kanskje 15-45min da. Om ikke så setter vi på iPaden med "rolig" tv, feks programmer fra nrk. Mulig det ikke er bra, men det hjelper oss så ikke vi er stuptrøtte. Begge trenger litt tid å våkne på, fungerer dårlig å sprette opp, løpe opp trappen og starte dagen med et pang. 

Anonymkode: 9cca5...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står ikke opp før 6:30. Går inn og trøster barnet hvis hun våkner "midt på natten". Vanligvis hvis hun våkner bare babler hun litt for seg selv og sovner igjen.

Anonymkode: 46fda...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen som er våken uansett da er klar for dagen. Noen sin døgnrytme bare er sånn.

Anonymkode: af0e5...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står ikke opp før 6. Han fikk av og til komme opp i senga for litt melk og avslapping hvis ingenting annet nyttet, men før 6 er natt hos oss. 

Anonymkode: d603f...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg levde etter barnets ønsker. Når det sto opp våknet jeg, når barnet sovnet sov jeg. 
men å grine til de sovner har jeg aldri vært fan av! 

Anonymkode: e2793...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på moderne KG der barna alltid styrer showet. 5 er for tidlig å stå opp, og barna kan fint vennes til å sove litt lenger, i alle fall til kl 06. Du lå ved siden av, barnet var ikke alene, og tok ikke skade av å gråte litt. Gråt kan like gjerne være at barnet protesterer litt. Vi må tåle at barna våre viser misnøye. Babyen gråt i 20 min, men sov halvannet time lenger. Tenker det er helt innafor, bare fortsett slik så vil ny døgnrytme være rimelig kjapt innarbeidet.

Anonymkode: a4880...2ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er bare sånn, det er bare en periode. Min hadde en periode der 04.30 var morgen, men som hovedregel 05.00. Jeg har også vært frustrert over dette, men aldri latt henne gråte seg i søvn. Nå er hun 4 og det forskyves sakte, men sikkert. Stort sett 06.00 nå. Det er som det er til det ikke er sånn lengre.

Anonymkode: 09c79...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått opp hver dag klokka 05 det siste året med min som er snart tre år. Tenker bare at det er sånn det er nå, også går det seg sikkert til når han blir eldre. 

Slitsomt ja, men vi har mange fine morgenstunder jeg ikke ville vært foruten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Står dere opp eller ligger dere i sengen det er morgen? 

Jeg har pleid å så opp, men i dag tok jeg kampen, byttet bleie, ga melk, og barnet HYL gråt i ca 20 min før han sovnet igjen. Jeg lå ved siden av, Vi har sprinkelsengen inne på soverommet vårt. Da barnet sovnet sov han til 6.45. 

Jeg har så dårlig samvittighet mtp den gråten, men kl 5 er jo natt. 

Anonymkode: 94196...c4a

Står opp hver f dag

Anonymkode: 98ad9...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Står dere opp eller ligger dere i sengen det er morgen? 

Jeg har pleid å så opp, men i dag tok jeg kampen, byttet bleie, ga melk, og barnet HYL gråt i ca 20 min før han sovnet igjen. Jeg lå ved siden av, Vi har sprinkelsengen inne på soverommet vårt. Da barnet sovnet sov han til 6.45. 

Jeg har så dårlig samvittighet mtp den gråten, men kl 5 er jo natt. 

Anonymkode: 94196...c4a

Har pleid å legge meg ned sammen med barnet, gjerne med en flaske varm melk. Når de våkner så tidlig er det ikke alltid fordi de er uthvilte, ditt barn var tydeligvis trøtt siden han sovnet 20 min etterpå. Som du skriver så er kl.05 natt, og det er bare en uvane å la de få viljen sin ved å stå opp så tidlig. Skal man på jobb og i barnehage vil dessuten en slik tidlig start på dagen forstyrre søvnmønsteret og gjøre både store og små slitne lenge før vanlig leggetid.

Anonymkode: dfdf4...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at h*n foretatt var trøtt siden h*n falt i søvn igjen etter 20min. Ja, barnet våknet nok litt. Men fant søvnen igjen. Er de lys våken og helt klar for dagen så sovner de ikke igjen slik som nå. Står man likevel opp 5 så er det fort gjort at barnet blir trøtt og utålmodig unødig gjennom dagen. 

Anonymkode: 51382...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 2 barn som står opp da, mellom 5 og 05:30 , de er såpass store at de slår på tv selv, (5 og 8 år) , så ligger jeg litt ekstra i senga til klokka er 6, står opp og lager frokost. 😊  

Anonymkode: 943bf...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...